|
||||||
|
HARJOITUSTYÖ
|
HARJOITUSTYÖ
Harjoitustyö tehdään 4 hengen ryhmissä. Ryhmät
muodostetaan ensimmäisellä luennolla. Harjoitustyö on laajuudeltaan
n. 1,5 op (= 40h työ)/ henkilö (esim. neljän opiskelijan
ryhmän tuotos on kokonaislaajuudeltaan n. 6 op.) Harjoitustyö
arvostellaan asteikolla 1-5 ja kukin ryhmän jäsen saa saman
arvosanan. Harjoitustyön arvosana muodostaa 40% koko kurssin arvosanasta.
Harjoitustyöhön saa apua luennoilla ja Maria Köykältä
(maria.koykka(a)tkk.fi).
Harjoitustyön aihe
Tietokone matkapuhelimessa - palveluita keski-ikäisille naisille.
(Virikkeeksi annettu Mika ylianttilan väitöskirjan tiivistelmä:
http://www.hallinto.oulu.fi/viestin/vaitos05/ylianttila.htm.)
Harjoitustyössä kehitetään siis palvelukonsepti/-konsepteja,
ei valmista palvelua!!! Kohderyhmänä keski-ikäiset naiset.
Harjoitustyön vaiheet
Harjoitustyö voidaan jakaa kuuteen vaiheeseen:
1.
Harjoitustyösuunnitelma (palautetaan pe 24.3.2005 klo 12.00 mennessä
sähköpostitse Maria Köykälle (maria.koykka(a)tkk.fi))
Harjoitustyösuunnitelma pitää sisällään
alustavan suunnitelman työn vaiheista (mitä tehdään?
kuka tekee?), aikataulusta (milloin?), kohderyhmästä (tarkka
määritelmä iästä jne.), menetelmistä (mitä
mentelmää missäkin vaiheessa ja alustava perustelu menetelmän
valinnalle) ja muista huomioon otettavista asioista (esim. haastattelu
paikasta).
Harjoitustyösuunnitelmaan saattaa tulla muutoksia tutkimuksen edetessä
(varsinkin loppuvaiheen menetelmien osalta), mutta suunnitelman tarkoitus
on kuitenkin hahmottaa koko prosessi jo alkuvaiheessa.
Harjoitustyösuunnitelma palautetaan sähköpostitse Maria
Köykälle pe 24.3. mennessä mielellään linkkinä.
Harjoitustyösuunnitelma täytyy suorittaa hyväksytysti.
Näin ollen se voi tulla takaisin tarkennettavaksi jos siihen on tarvetta.
2.
Taustatietous kohderyhmästä sekä valituista menetelmistä
(perustelut)
Tässä vaiheessa on kyse nk. teoriataustasta, joka laaditaan
kirjallisuuteen tutustumalla. (Muistakaa lähteet!) Ryhmäläiset
kokoavat teoreettista tietoa kohderyhmästä osoittaakseen tuntevansa
sen tarpeeksi hyvin. Tärkeää tietoa tässä tapauksessa
on mm. kohderyhmän kuvaaminen ja tutkimusmetodien esitteleminen ja
perustelut niiden valinnalle. On myös tärkeää määritellä
mitä keski-ikäinen tässä tapauksessa tarkoittaa.
3. Tarvekartoitus kohderyhmästä
Tarvekartoitusvaiheessa on tarkoitus selvittää, minkälaisia
näkyviä tai piileviä tarpeita kohderyhmällä on.
Konseptin ideointi (vaihe 4) perustuu tarvekartoituksen tuloksiin. Tässä
vaiheessa valitaan siis jokin menetelmä(t), jota sovelletaan, jotta
tarpeista saataisiin mahdollisimman paljon selvyyttä ennen konseptin
ideointia. Tarvekartoituksessa ollaan siis kiinnostuneita tarpeista eikä
oteta kantaa siihen, millä tavoin teknologisilla ratkaisuilla pystytään
vastaamaan todettuihin tarpeisiin.
Tarvekartoitusta varten kukin ryhmä etsii muutaman henkilön
kohderyhmästä (8-20 hlöä menetelmästä riippuen),
joiden tarpeita kartoitetaan valitulla menetelmällä (haastattelu,
kysely, observointi, päiväkirja jne.) Nk. raskaammissa menetelmissä
kuten haastattelussa ryhmälle riittää >10 haastateltavaa,
kun taas esim. kyselylomake tulee lähettää useammalle.
Tarvekartoitus tulee suunnitella huolellisesti, sillä konseptointi
on riippuvainen tarvekartoituksen tuloksista.
4.
Konseptin ideointi ja tuotto
Konseptin ideointia varten valitaan menetelmä, jonka avulla tarvekartoituksen
tuloksia aletaan käsitellä. Konseptiluonnoksia syntyy usein
useita, joista valitaan yksi jatkokehitystä varten. Kaikki syntyneet
konseptiluonnokset mainitaan loppuraportissa. Jatkokehitystä varten
valittu konsepti kuvataan mahdollisimman tarkasti.
5.
Konseptin validointi
Konseptin validoinnissa on tavoite saada kohderyhmän edustajilta
palautetta ja parannusehdotuksia laaditusta konseptista. Validointia varten
valitaan menetelmä, jolla tuotettua konseptia esitellään
käyttäjäryhmällä. Validointia varten on tehtävä
tarkka suunnitelma, josta käy esille mitä ja miten validointi
tullaan suorittamaan. Validointi voidaan toteuttaa joko tarvekartoitukseen
osallistuneiden henkilöiden tai muiden kohderyhmän edustajien
kanssa. Konseptiin tehdään tarvittavia muutoksia validoinnin
perusteella.
6.
Työn raportointi
Koko harjoitustyö raportoidaan kirjallisesti eli siitä laaditaan
tutkimusraporttia vastaava dokumentti. Raportissa jokainen työvaihe
kuvataan ja perustellaan. Raportti koostuu edellä mainituista viidestä
vaiheesta, tulosten purusta ja niiden merkittävyyden arvioinnista.
Harjoitustyön loppuraportti palautetaan pe 21.4 klo 12.00 mennessä
Maria Köykälle. Harjoitustyö esitetään posterina
to 27.4. luennolla.
Harjoitustyön aikataulu
Harjoitustyösuunnitelma
palautetaan pe 24.3 klo 12.00 mennessä sähköpostissa Maria
Köykälle (maria.koykka(@) tkk.fi) mieluiten linkkinä.
Luennoilla on mahdollista kysyä harjoitustyöhön liittyviä
kysymyksiä.
Valmis harjoitustyöraportti palautetaan pe 21.4 klo 12.00 mennessä
Maria Köykälle sähköpostitse (mieluiten linkkinä).
Tämän jälkeen palautettuja töitä ei arvostella.
To 27.4.2006 luennolla käydään kunkin ryhmän harjoitustyön
oleelliset osat läpi. Työt esitellään posterin avulla.
Harjoitustyön raportointi
Raportti
ei saa olla laajaa lavertelua, mutta asiat tulee esittää selvästi
mitään oleellista pois jättämättä. Raportissa
oletetaan olevan myös pohdintaa eikä vain mekaanista raportointia
tehtävien suorittamisesta. Raportti koostuu mm. seuraavanlaisista
asioista:
- teoriatausta: selvitystä kohderyhmästä yleisesti sekä
käytetyistä tutkimusmenetelmistä (ja perustelu miksi mikäkin
menetelmä on valittu)
- tarvekartoitus: menetelmät, toteutus, tunnelmia, tuloksia jne.
- konseptin ideoinnin toteutus ja tulos
- konseptin validointi, validoinnin tulokset ja konseptin muokkaus validoinnin
perusteella
- prosessin pohdinta: mikä meni hyvin, missä olisi kehitettävää,
parannusehdotuksia
- tulokset ja niiden pohtiminen
Harjoitustyötä ei hyväksytä jollei siitä ole
palautettu sekä harjoitustyösuunnitelmaa että loppuraporttia!
Harjoitustyön arviointiperusteita
Ohessa on muutamia arviointikriteereitä harjoitustyön arvioinnille:
Arvosana 1
Harjoitustyö ja raportti jätetty. Olelliset asiat on raportoitu
(lähinnä pakolliset asiat lueteltu.) Heikko teoriatausta tai
ei teoriataustaa ollenkaan. Menetelmäpohdinta puuttuu. Tulokset raportoitu.
- Luettelon omainen raportti vailla syvyyttä ja pohdintaa.
Arvosana 2
Harjoitustyö ja raportti jätetty. Heikko teoriatausta. Heikkoa
tulosten raportointia ja pohdintaa. Menetelmät mainittu.
- Selkeä raportti tapahtuneesta. Osittain pohdintaakin näkyvissä.
Arvosana 3
Harjoitustyö ja raportti jätetty. Oleelliset asiat raportoitu,
tulokset raportoitu ja pohdittu niiden merkitystä. Selkeä teoriatausta
sekä kohderyhmästä että menetelmistä. Tutkimuksen
vaiheita perusteltu.
- Hyvä, strukturoitu raportti. Ihan selvästi pyritty syvällisempään
pohdintaan.
Arvosana 4
Harjoitustyö ja raportti jätetty. Teoriatausta on pohjana työlle.
Menetelmiä selvästi pohdittu. Raportoitu eri vaiheet ja pohdittu
niiden suhdetta toisiinsa. Pohdittu tuloksia.
- Hyvä, strukturoitu raportti. Raportissa on syvällistä
pohdintaa ja asioita on pystytty vetämään yhteen. Hyvä
kokonaisuus.
Arvosana 5
Harjoitustyö ja raportti jätetty. Tasapainoinen kokonaisuus.
Kaikki vaiheet sulautuvat toisiinsa ja pohdinta ja raportointi kulkevat
käsikädessä. Menetelmiä, teoriaa ja tuloksia pohditttu
työn kokonaisuuden kannalta.
- Mallikas raportti tutkimuksesta. Kaikki asiat on perusteltu ja pohdittu.
Teoria näkyy raportoitavissa asioissa. Tuloksia on pystytty pohtimaan
ja perustelemaan tutkimukseen peilaten.
Harjoitustöiden esittely ja ohjeet posterin tekoon
Harjoitustyöt esitellään 27.4.2006, klo 15:15-19:00
Ryhmä esittelee työtään muille posterin muodossa.
Posteri on kirjallinen ja kuvallinen tiivistelmä tutkielmasta. Hyvä
posteri on yksinkertainen, sujuva, luettava, hyvin jäsennelty, iskevä.
Posterissa asiat kerrotaan tiiviissä tekstimuodossa ja annetaan kuvioiden
tai taulukoiden kertoa. Posterissa tulee esittää harjoitustyön
tarkeimmät (muita kiinnostavat) asiat kuvin tai vähäisellä
tekstimäärällä. Posterin arvosana on 20% kurssiarvosanasta.
Posterista pitää löytyä seuraavat asiat:
-Otsikko ja alaotsikoita
-Ryhmän jäsenten nimet
-Tekstiä
-Kuvioita, kaavioita tai kuvia
Posteri tehdään A1 kokoon. Ulkoasu on vapaamuotoinen.
Väritulosteita saa käyttää. Muista kuitenkin selkeä
ja miellyttävä visuaalinen ulkoasu.
Pahvikartongin posteria varten voi hakea tlt-labran sihteeriltä Sari
Kiveliöltä (2 krs., labran käytävä, toinen huone
vasemmalla) ns. toimistoaikoina (arkisin ennen klo 16).
Jokainen ryhmä valmistaa posterin esitystä varten. Posterit
palautetaan ja esitetään torstaina 27.4. Esitystilaisuudessa
jokainen ryhmä esittää harjoitustyönsä posterin
avulla. Esitys saa kestää n. 5 min. HUOM! Kaikkea ei
kannata kertoa, siihen ei aika riitä eikä kukaan jaksa kuunnella.
Posterissa ei kannata raportoida koko raporttia vaan kertoa esim. menetelmistä,
tuloksista, kommelluksista joista voi oppia jne. Kannattaa ajatella mikä
muita oikeasti kiinnostaa ja on muille hyödyllistä tietoa!
Ideoita posterin tekoon voi katsoa esimerkiksi seuraavilta sivuilta:
http://www.kumc.edu/SAH/OTEd/jradel/Poster_Presentations/PstrStart.html
http://www.valt.helsinki.fi/optek/posteri/ohje.htm
http://www.joensuu.fi/opetusteknologiakeskus/koulohj/oppimat/posteri/tarkoitus.html
http://www.valt.helsinki.fi/staff/mainkine/posteri.htm
Päivitetty 17.3.2006 MHy