S-72.040 Ihminen ja tietoliikennetekniikka

SANASTO

Sana

Selitys

Affordanssi

Käyttömahdollisuus. Tuotteen ominaisuudet, jotka mahdollistavat tuotteen käytön.

Benchmarking

Tunnistaa, ymmärtää, "matkia" hyviä muiden toteuttamia käytäntöjä, keksintöjä, oivalluksia, jne.

Eksplisiittinen

Suoraan ilmaistu, selvä

Emootiot

Ihmisen tiedollista ajattelua, toimintaa ja päättelyämme ohjaavia prosesseja, joilla aina joko negatiivinen tai positiivinen leima. Perusemootioita esim. ilo, suru, viha, inho, hämmästys ja pelko.

Empiirinen

Kokemukseen perustuva

Flow-teoria

Sisäisen motivaation virtausteoria: Keskittyneisyyden tila, jossa kaikki järkevää ja palasten haallinta mahdollista. Haasteet ja taidot ovat tasapainossa. Optimaalinen kokemus, joka edistää oppimista.

Heuristinen arviointi

Käytettävyysasiantuntijat käyvät läpi käyttöliittymän ja arvioivat sen yhdenmukaisuuden käytettävyysperiaatteiden eli heuristiikkojen perusteella.

Hyväksyttävyys-Acceptability

Systeemin hyväksyttävyys tarkoittaa kaikkia niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen, että systeemi tyydyttää käyttäjän tarpeet ja vaatimukset. Jakautuu sosiaaliseen ja käytännölliseen hyväksyttävyyteen.

Identiteetti

Persoonallisuus, jonkin ominaislaatu

Implisiittinen

Vihjattu, epäsuorasti ilmaistu

Innovaatio

Uudistus, uutuus, uusi keksintö

Iteratiivinen suunnittelu

Arvioinnin perusteella uudelleensuunnittelu ja -arviointi

Kognitio

Laaja käsite, joka viittaa ihmisen tiedonkäsittelyprosesseihin, joita on ainakin havaitseminen, muisti ja ajattelu.

Konsepti

Konsepti kuvaa tuotteen tai palvelun idean eli mitä on suunniteltu. Konseptista ilmenee tuoteen käyttötarkoitus, ominaisuudet ja käyttötapa.

Konteksti

Esiintymisympäristö tai toimintaympäristö, jossa jokin käyttäjän kokemus, esim. oppiminen tapahtuu. Kontekstiin liittyy esim. kulttuuri, elämäntapa, sosiaaliset tekijät, koulutus, fyysinen ympäristö, jne.

Kvalitatiivinen

Laadullinen, subjektiivinen tapa kuvata aineisto. Pyrkii ymmärtämään ilmiöitä.

Kvantitatiivinen

Määrällinen, tilastollinen, objektiivinen tapa kuvata aineistoa. Pyrkii selittämään ilmiöitä.

Käytettävyys-Usability

Mittaa sitä, missä määrin tietyt käyttäjät tietyssä tilanteessa voivat käyttää tuotetta tiettyyn tarkoitukseen, kriteereinä tehokkuus, vaikuttavuus ja subjektiivinen tyytyväisyys.

Käyttäjän kokemus-User Experience

Muodostuu kaikesta siitä, mikä vaikuttaa käyttäjän arvioon laitteesta (onko hyvä vai huono)

Käyttäjäprofiili

Tarinallisia kuvauksia tuotteen mahdollisista käyttäjistä, josta selviää käyttäjän toiminta, motiivit, tunteet ja toiminnan konteksti.

Käyttäjäryhmä

Joiltain, tuotteen käyttöön vaikuttavilta ominaisuuksiltaan keskenään samankaltainen ja toisista poikkeava ryhmä tuotteen potentiaalisia käyttäjiä

Laatuparametri

Muuttuja tai tekijä, jonka avulla palvelun laatua voidaan mitata

Motivaatio

Prosessi, jonka kautta toiminta aloitetaan ja suunnataan tiettyyn tavoitteeseen.

Priorisoida

Antaa etusija, laittaa tärkeysjärjestykseen

Prosessi

Tapahtumaketju, jolla alku ja loppu ja joka etenee tiettyjen vaiheiden kautta.

QoS

Palvelun laatu

Reliabiliteetti

Luotettavuus, testin pysyvyys, se, miten hyvin samasta asiasta saadaan eri testauskerroilla samat tulokset

Sisäinen motivaatio

Toiminta, joka itsessään tuottaa positiivisia kokemuksia. Toiminnan päämääränä ei pelkästään tavoitteen saavuttaminen.

Transfer

Siirtovaikutus. Opittua asiaa voidaan käyttää laajemminkin kuin vain siinä kontekstissa (ympäristössä), jossa se on opittu.

Validiteetti

Luotettavuus, testin ominaisuus, joka ilmaisee, kuinka hyvin se mittaa juuri sitä, mitä sen halutaan mittaavan

Validointi

Pätevöittäminen, arviointi

Vuorovaikutus

Kahden (tai useamman) välinen molemminsuuntainen vaikutus, keskinäinen vaikutus