Tapaukseen 1 liittyviä
oppimistavoitteita
Kuhunkin tapaukseen liittyvä tehtävänasettelu on
tarkoituksellisesti hieman liian vaikea, jotta sitä ratkaistaessa
jouduttaisiin opiskelemaan uutta. Ryhmä
päättää avausistunnossa itsenäisesti
oppimistavoitteista, ts. mitä uutta on tarpeen opiskella, jotta
osattaisiin paremmin ratkaista tapauksessa esitetty ongelma ja muita
samantapaisia tehtäviä. Lähtökohtana ovat
ryhmäläisten todelliset aiemmat tiedot aihepiiristä. Ei
ole välttämätöntä, että kaikkien ryhmien
oppimistavoitteet ovat täsmälleen samat. Ohjaaja kuitenkin
tarkistaa oppimistavoitteiden järkevyyden - niiden tulee olla
kurssin tavoitteiden kannalta relevantteja ja vaativuudeltaan sopivia.
Tässä ensimmäisessä istunnossa - kun koko
opetusmenetelmä on monille uusi - oli kuitenkin sen verran
sekaannusta etteivät kaikki ryhmät kirjanneet
oppimistavoitteitaan paperille tai eivät ainakaan
näyttäneet paperia ohjaajalle.
Itseopiskelijoille
Jos et osallistu ryhmiin tai et ehtinyt tapauksen avausistuntoon, toimi
näin:
- Tutustu tapauksen tehtävänasetteluun. Yritä
ratkaista ongelmaa aiemman osaamisesi pohjalta. Selvitä itsellesi
mitä osaat ja mitä et osaa. Muotoile tämän pohjalta
itsellesi oppimistavoitteet ja/tai käytä hyväksesi
ryhmien tavoitteita soveltuvin osin. Jos olet jossakin
ryhmässä (ehdit vielä mukaan - ilmoittaudu Topilla
johonkin ryhmään) opiskele oman ryhmäsi tavoitteiden
mukaisia asioita, niitä käsitellään seuraavassa
istunnossa, jossa tapaus puretaan.
- Asioita voi opiskella kurssin prujusta, käymällä
luennolla, kirjoista tai webistä - mistä vain asiat tuntuvat
parhaiten selviävän. Etukäteen ei ilmoiteta "lukekaa
kirjasta x sivut y-z".
- Jos olet mukana ryhmässä, tee oppimastasi myös
lyhyt yhteenveto (~sivu) ja tuo se mukanasi purkuistuntoon.
- Kun tapauksen purkuistunnot on pidetty, kirjoitan myös
webbiin kommentteja siitä, mitä oli ymmärretty ja
mitä ei - varsinkin niitä varten, jotka eivät olleet
ryhmissä mukana.
Ryhmien tavoitteita (tapaus 1)
2b. Ymmärtää
sovellusohjelman ja tietoliikenneohjelman erot
Metodien
toiminta
2c. TCP
Client-server
-yhteyskäytännöt
2d. Selvitetään
sovellusohjelman ja tietoliikenneosan erot itsellemme
Selvitetään ohjelmoinnin perusasioita (metodit yms.)
Sovellusohjelman rakenne (mitä se tekee)
2e. Miettiä, miltä ohjelma
"näyttää" molemmilta puolilta siirtotietä
Metodit
miettiä valmiiksi
Erot
erilaisille käyttäjille(yksityinen, ammatinharjoittaja)
Tärkeimmät termit ja tasot joilla toimitaan -> esittely,
opettelu
Mihin
kaikkeen (es. alat tms.) voi tämäntyyppisiä ohjelmia
käyttää