Tapaukseen 1 liittyviä oppimistavoitteita

Kuhunkin tapaukseen liittyvä tehtävänasettelu on tarkoituksellisesti hieman liian vaikea, jotta sitä ratkaistaessa jouduttaisiin opiskelemaan uutta. Ryhmä päättää avausistunnossa itsenäisesti oppimistavoitteista, ts. mitä uutta on tarpeen opiskella, jotta osattaisiin paremmin ratkaista tapauksessa esitetty ongelma ja muita samantapaisia tehtäviä. Lähtökohtana ovat ryhmäläisten todelliset aiemmat tiedot aihepiiristä. Ei ole välttämätöntä, että kaikkien ryhmien oppimistavoitteet ovat täsmälleen samat. Ohjaaja kuitenkin tarkistaa oppimistavoitteiden järkevyyden - niiden tulee olla kurssin tavoitteiden kannalta relevantteja ja vaativuudeltaan sopivia. Tässä ensimmäisessä istunnossa - kun koko opetusmenetelmä on monille uusi - oli kuitenkin sen verran sekaannusta etteivät kaikki ryhmät kirjanneet oppimistavoitteitaan paperille tai eivät ainakaan näyttäneet paperia ohjaajalle.

Itseopiskelijoille

Jos et osallistu ryhmiin tai et ehtinyt tapauksen avausistuntoon, toimi näin:

  1. Tutustu tapauksen tehtävänasetteluun. Yritä ratkaista ongelmaa aiemman osaamisesi pohjalta. Selvitä itsellesi mitä osaat ja mitä et osaa. Muotoile tämän pohjalta itsellesi oppimistavoitteet ja/tai käytä hyväksesi ryhmien tavoitteita soveltuvin osin. Jos olet jossakin ryhmässä (ehdit vielä mukaan - ilmoittaudu Topilla johonkin ryhmään) opiskele oman ryhmäsi tavoitteiden mukaisia asioita, niitä käsitellään seuraavassa istunnossa, jossa tapaus puretaan.
  2. Asioita voi opiskella kurssin prujusta, käymällä luennolla, kirjoista tai webistä - mistä vain asiat tuntuvat parhaiten selviävän. Etukäteen ei ilmoiteta "lukekaa kirjasta x sivut y-z".
  3. Jos olet mukana ryhmässä, tee oppimastasi myös lyhyt yhteenveto (~sivu) ja tuo se mukanasi purkuistuntoon.
  4. Kun tapauksen purkuistunnot on pidetty, kirjoitan myös webbiin kommentteja siitä, mitä oli ymmärretty ja mitä ei - varsinkin niitä varten, jotka eivät olleet ryhmissä mukana.
Ryhmien tavoitteita (tapaus 1)

    2b.   Ymmärtää sovellusohjelman ja tietoliikenneohjelman erot
             Metodien toiminta

    2c.   TCP
            Client-server -yhteyskäytännöt

    2d.   Selvitetään sovellusohjelman ja tietoliikenneosan erot itsellemme
             Selvitetään ohjelmoinnin perusasioita (metodit yms.)
             Sovellusohjelman rakenne (mitä se tekee)

    2e.   Miettiä, miltä ohjelma "näyttää" molemmilta puolilta siirtotietä
             Metodit miettiä valmiiksi
             Erot erilaisille käyttäjille(yksityinen, ammatinharjoittaja)
             Tärkeimmät termit ja tasot joilla toimitaan -> esittely, opettelu
             Mihin kaikkeen (es. alat tms.) voi tämäntyyppisiä ohjelmia käyttää