Ihminen laitteen käytön oppijana

9/24/99


Click here to start


Table of Contents

Ihminen laitteen käytön oppijana

PPT Slide

Miten ihminen oppii laitteen tai palvelun käytön?

Oppimista ei aina tapahdu silloin kun sitä odottaisi...

… mutta joskus ihminen oppii vaikkei niin ollut tarkoitus.

Uuden laitteen käytön oppiminen?

Uuden laitteen käytön oppiminen?

Aikaisempi tieto - pitkäkestoinen muisti

Pitkäkestoisen muistin sisältö

Muistaminen ja unohtaminen

Laitteen käytön oppiminen

Shneiderman: Syntactic-semantic model of HCI

Syntaktinen tieto:

Semanttinen tieto

Skeemat ja mentaaliset mallit

Uuden tiedon omaksuminen ja aikaisempi tietämys

Tarina

Kerro, mitä tarinassa tapahtui.

Aikaisemman tiedon vaikutus oppimiseen

Transfer

Transferin ongelmia

Mentaaliset mallit

Mental models in human-computer interaction

The user always has some kind of a model of what she’s doing!

Different models...

Levels of the user model

Where does the user model come from?

Metaforat käyttöliittymissä

Haitalliset ja hyödylliset metaforat

Yleisiä metaforia

Cooper: The Myth of Metaphor

Three dominant paradigms in software UI:s

The technology paradigm

The metaphor paradigm

PPT Slide

The idiomatic paradigm

PPT Slide

Oppimisen tukeminen laitteen suunnittelulla

PPT Slide

Noviisi eli aloittelija

Kehittynyt käyttäjä

Ekspertti eli asiantuntija

Mikä saa aikaisemman tiedon muuttumaan?

Mikä saa aikaisemman tiedon muuttumaan?

Laitteen tai palvelun suunnitteluun:

Pitääkö verkkopalvelun käyttäjän ymmärtää tietokoneverkkoja?

Kenellä vastuu?

Author: Merja Ranta-aho

Email: s72400@hut.fi

Home Page: http://www.comlab.hut.fi/opetus/400/