Torstain OLO-ryhmä

CASE1: Käyttäjäparat ovat suunnittelijoiden armoilla

 

Oppimistavoitteet:

 

1. Kuinka hyödyntää eri käyttäjien kokemuksia yrityksessä tuotteen

elinkaaren aikana?

2. Mikä on valtion ja puolueettomien tahojen (esim. lehdet) rooli

käytettävyyden edistamisessä? (käytettävyyden tärkeyden esilletuomisessa)

3. Mikä on yhden kuluttajan mahdollisuus antaa palautetta ja vaikuttaa

palautteellaan?

 

 

Tavoite 1:

 

- Ongelmat suunnittelussa syntyvät suunnittelijan ja käyttäjän erilaisista

käsitteellisistä malleista

- Käytettävyys sisällytetään tuotteeseen jo vaatimusmäärittely- ja

suunnitteluvaiheessa

- Jos käyttäjiltä saadaan kokemuksia mahdollisimman aikaisessa vaiheessa

suunnitteluprosessia, saadaan kustannussäästöjä ja helpotetaan

suunnittelua

- Käytettävyydelle ei anneta riittävästi huomiota

- Prototyypeillä tehdyistä tutkimuksista saadaan paremmin palautetta kuin

paperilla olevista malleista

- Tutkimuksia tehdään, mutta tuloksia ei osata hyödyntää

- Edellisiin tuotteisiin liittyviä käyttäjätutkimuksia pitäisi muistaa

hyödyntää myös seuraavissa tuotteissa

- Netistä yritysten sivuilta löytyy useita palautelomakkeita, mutta

yritysten resurssit palautteen käsittelyyn ovat arvoitus

- Internetin Forumit ja keskustelupalstat voisivat toimia hyvinä

idealähteinä ja palautekanavina

- Mitä pidempi elinkaari, sen tarkempi suunnittelu

- Käytettävyystutkimus on usein ulkoistettua firmoissa

 

Tavoite 2:

 

- Valtio tutkii ja kehittää käyttäjäkeskeisen tuotekehtiyksen menetelmiä

- Suomen hallitus linjaa tehtäväkseen Suomen osaamisperustan vahvistamisen

ja tutkimus- ja tuotekehityksen voimistamisen

- Informaatioteknologian tulevaisuus liikkumassa fyysisestä ulottuvuudesta

kohti käytettävyyttä arvostavaa sosiaalista ulottuvuutta

- Yliopistot ja VTT ovat Tekesin rahoittamina mukana aktiivisesti

kehitysprosessissa

- VTT tekee käyttäjäkeskeissuunnittelututkimusta

- VTT on mukana suunnitteluprosessissa, mutta ei osallistu valmiiden

tuotteiden arviointiin

- Standardointijärjestöt edistävät käytettävyyttä hyväksymällä

testausmenetelmästandardeja

- Lehdet edistävät arvioinneillaan kuluttajien tietoisuutta ja siten

lisäävät käytettävyyden arvostusta ominaisuutena

- Toisaalta lehtien arvostelut ovat usein todella pelkistettyjä eivätkä

yksilöi ominaisuuksia kunnolla

- Lehtien testausryhmät kovin suppeita, eivät edusta koko käyttäjäkuntaa

- Testausta tekevät lehdet suhteellisen pienilevikkisiä eivätkä yleisesti

tunnettuja

 

Tavoite 3:

 

- Kuluttajat eivät ymmärrä omia mahdollisuuksiaan palautteenantoon

- Kuluttajansuojalakia ei tunneta, eikä siihen osata vedota

- Kuluttajavirasto valvoo kuluttajien oikeuksia

- Palvelualalla osataan ottaa palautetta vastaan ja kehittää toimintaa sen

mukaan

- Vähittäiskaupan alalla ei osata ottaa oppia palautteesta

- Valmistajat keräävät palautetta vähittäiskaupoilta, ja koska he eivät

sitä osaa toimittaa, ei valmistajalle päädy rakentavaa palautetta eivätkä

asiat kehity

- Jos tuote on hyvä ja helppokäyttöinen, ei palautetta tule, mutta jos

siinä on vikaa, on annettu palaute usein epärakentavaa

- Palautteenantomahdollisuudet ovat helposti löydettävissä, mutta

palautteen päätymisestä lopulta oikeaan osoitteeseen ei ole takeita

- On olemassa myös yrityksiä, joita yritykset voivat palkata keräämään

palautetta itsestään, esim. feedbackmarketing

 

Hyödyllisiä linkkejä:

 

- Kulutttajavirasto: http://www.kuluttajavirasto.fi

- Kuluttajansuojalaki: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038

- VTT:n käyttäjäkeskeisen tietotekniikan sivusto:

http://www.vtt.fi/tte/tte5/hcd.html

- VTT: Human-Technology Interaction Research and Design:

http://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2003/T2220.pdf

- TEK: Teknillinen korkeakoulutus Suomen hyvinvoinnin ja kilpailukyvyn

edistäjänä tulevaisuudessa:

http://www.tek.fi/koulutus/futureng/FuturEng_loppuraportti.pdf

- Marko Niemisen raportti käytettävyydestä tuotekehityksessä:

http://www.vtt.fi/tuo/45/projektit/usabil2/loppurap/lrap4.htm

- Irmeli Sinkkosen haastattelu, Yle TV1, Verkkoyhteys:

http://www.yle.fi/teema/verkkoyhteys/juttu.php?id=577