S-72.501 Tietoliikennepalveluiden käyttäjäkeskeinen suunnittelu

OLO-ryhmä 15.3.2005

Sihteeri: Maria Hyytiäinen

 

YHTEENVETO

Oppimistavoite: Käyttäjätutkimusmenetelmät

 

Tehtävänä ryhmällämme oli tutkia käyttäjätutkimuksen menetelmiä. Jokainen paneutui muutamaan omasta mielestään mielenkiintoiseen menetelmään. Osittain menetelmien valinnassa oli päällekäisyyksiä, mutta saimme koottua paljon tietoa erilaisista tutkimusmenetelmistä monipuolisista lähteistä. Tutkimamme käyttäjätutkimusmenetelmät olivat haastattelu, havainnointi, kysely, fokusryhmä, etnografinen tutkimus ja Contextual Inquiry. Lisäksi esille tuli käytettävyystutkimuksen menetelmänä käytetty käyttäjätestaus.

 

Haastattelu

 

Haastattelu on hyvin suoraviivainen tutkimusmenetelmä. Haastattelumenetelmäksi voidaan valita strukturoitu, puolistrukturoitu tai vapaamuotoinen haastattelu. Strukturoitu haastattelu noudattaa tiukasti ennalta määriteltyä kysymyslistaa ja haastateltavien tulee valita vastaus annetuista vaihtoehdoista. Puolistrukturoidussa haastattelussa haastateltavalla on sarja valmiiksi muokattuja kysymyksiä. Haastateltava saa vastata kysymyksiin vapaasti. Vapaamuotoisessa haastattelussa haastattelija kysyy avoimia kysymyksiä tai vaan ohjaa keskustelua haluamaansa suuntaan. Haastattelut olisi hyvä aina nauhoittaa, jotta datan analysointi jatkossa helpottuisi.

Haastatteluilla kerätty data on laaja-alaisempaa ja syvällisempää kuin esimerkiksi kyselyistä saatu tieto, mutta tulosten analysointi on samalla huomattavasti työläämpää ja raskaampaa.

            Haastattelun etuna on, että haastateltavat pääsevät kertomaan  asioita, joita he pitävät tärkeinä. Lisäksi mahdollisia väärinkäsityksiä on helppo korjata jo haastattelun aikana, koska haastattelu tapahtuu usein kasvotusten. Haastattelussa voidaan analysoida muutakin kuin sisältöä, kuten käyttäjän kieltä ja termejä. Haastattelun voi toteuttaa tilanteen mukaan ryhmä- tai yksilöhaastatteluina.

 

Havinnointi

 

Havainnointimenetelmät voidaan jakaa haastattelun tavoin eri luokkiin: suora, strukturoitu, strukturoimaton ja osallistuva havainnointi. Suora havainnointi on käyttäjän havainnointia tämän luonnollisessa ympäristössä. Havainnoinnin strukturoinnin määrä perustuu siihen, miten paljon havainnointia on suunniteltu etukäteen. Osallistuvassa havainnoinnissa tutkija osallistuu aktiivisesti havainnointitilanteeseen. Tällöin voidaan pyytää käyttäjää myös ajattelemaan ääneen, tämän suorittaessaan haluttua tehtävää. Tällöin tutkijalle piirtyy kuva käyttäjien ajatuksista ja odotuksista.

Havinnointi menetelmän käytössä on kuitenkin tärkeää, että havainnoitava pystyisi olemaan havinnointitilanteessa mahdollisimman luonnollisesti ja unohtamaan sen, että häntä havainnoidaan. Mikäli havainnoitava keskittyy liikaa itse havainnointiin, tilanne saattaa vääristyä.

Havainnoimalla voidaan saada kerättyä käyttäjästä sellaista tietoa, mitä tämä ei osaa itse kertoa. Lisäksi havainnointimenetelmällä voidaan huomata käyttäjän toiminnassa olevia ongelmia, joista käyttäjä ei itse ole tietoinen. Havainnoimalla saadaan myös arvokasta informaatiota käyttäjän fyysisestä ja sosiaalisesta ympäristöstä. Ylipäätään käyttäjän maailmaan tutustuminen on tutkijalle hyvin avartavaa.

 

Kysely

 

Kysely voidaan toteuttaa joko ohjatusti, jolloin haastattelija kyselee kysymykset ja täyttää lomakkeen, tai itseohjautuvasti eli käyttäjä täyttää itse lomakkeen. Myös kysymykset voidaan laatia monella tapaa, ne voivat olla vaihtoehtokysymyksiä tai avoimia kysymyksiä.

Kysymyslomakkeen kysymysten muotoiluun pitää paneutua, jotta ne olisivat riittävät yksiselitteisiä. Kyselyn täyttäjä vastaa siihen kysymykseen, mitä hän uskoo kysytyn, tällöin voi syntyä väärinkäsityksiä.

Kyselytutkimus tuottaa kvantitatiivista tietoa, jonka avulla voidaan vastaajista luoda helposti profiileja. Kyselyn tulokset analysoidaan usein tilastollisesti, jolloin tulosten vertailu helpottuu. Kyselyn etuna on, että sillä tavoitetaan paljon käyttäjiä.

 

Fokusryhmä

 

Fokusryhmä koostuu 90-120 minuutin keskustelusta 8-10 käyttäjäryhmään kuuluvan henkilön kesken. Keskustelua johtaa ohjaaja (moderator) haastatteluohjeiden mukaisesti.

Fokusryhmät ovat saavuttaneet suurta suosiota ja ovat tehokas työkalu myös taloudellisesti. Heikkoutena  fokusryhmä-menetelmässä on, että keskustelua voi alkaa dominoida yksi tai kaksi henkilöä, jolloin tulokset ovat epätasaisesti jakautuneet. Hyvä ohjaaja pystyy kuitenkin hallitsemaan erilaisia persoonia ja ohjaamaan keskustelua.

            Fokusryhmän voi toteuttaa myös internetin välityksellä, puhelimella tai videoneuvottelulla. Fokusryhmä on hyvä tapa saada selville käyttäjien toiveita, asenteita ja mielipiteitä tutkittavaa asiaa kohtaan. Fokusryhmän haittapuolia on, että siinä ei nähdä käyttäjän oikeaa ympäristöä, koska fokusryhmä toteutetaan usein virikkeettömässä kokoushuoneessa.

 

Etnografinen tutkimus

 

Etnografinen tutkimus on erittäin perusteellinen tutkimusmenetelmä käyttäjien havainnointiin. Siinä käyttäjää pyritään seuraamaan niin pitkään, että sen rutiinit ja lainalaisuudet alkavat hahmottua.Tutkimus pyrkii ensisijaisesti selvittämään mitä tapahtuu, eikä miksi tapahtuu. Etnografisella tutkimuksella pystytään hahmottamaan erityisesti käyttäjien toiminnan sosiaalista kontekstia.

 

Contextual Inquiry

 

Contextual Inquiry (CI) perustuu havainnoinnin ja haastatttelun yhdistämiseen. Siinä haastattelu suoritetaan käyttäjän todellisessa käyttöympäristössä, käyttäjän suorittaessa tutkittavaa tehtävää. CI-menetelmässä asetelmana on, että käyttäjä on mestari ja tutkija asettuu oppipojan rooliin. Tutkijan on oppipoikana tarkoitus ymmärtää jokainen mestarin suorittama työvaihe ja esitettävä tarkentavia kysymyksiä käyttäjää kuitenkaan häiritsemättä.

Menetelmä perustuu neljään pääperiaatteeseen: konteksti, kumppanuus, tukinta ja fokus.

Tätä menetelmää käytetään yleensä monimutkaisten tilanteiden tutkimiseen. Menetelmän toteuttaminen on usein raskasta, mutta sen avulla saadaan kerättyä paljon arvokasta tietoa.

 

Käytettävyystutkimus: Käyttäjätestaus

 

Käyttäjätestauksella tuotetta testataan erilaisten järjestelyiden alaisena henkilöillä, jotka ovat osa tuotteen käyttäjäryhmää. Ennen testauksen aloittamista tulee tehdä testaussuunnitelma, josta ilmenee kaikki testaukseen liittyvät yksityiskohdat. Tämän jälkeen pilottitestillä varmistetaan testijärjestelyiden sopivuus, ennen varsinaisen testin aloittamasta.

            Testin aikana testihenkilöä voidaan mm. pyytää ajattelemaan ääneen, jolloin käyttäjä kertoo testin aikana ajatuksiaan. Tämä helpottaa testattavassa tuotteessa olevien ongelmien esille tulemista.

 

Lähteet:

 

Anttila (1996 ja 1998): Tutkimuksen taito ja tiedon hankinta: Taito-, taide- ja muotoilualojen tutkimuksen työvälineet. Helsinki: Akatiimi

 

Beyer & Holtzblatt (1995): Apprenticing with the Customer: A Collaborative Approach to Requirements Definition. ACM

 

Beyer & Holtzblatt (1998): Contextual Design: Defining Customer-Centered Systems. Morgan Kaufmann

 

Eronen (2002): Early Stages of Digital Television: User Research and Application Innovation. http://lib.hut.fi/Diss/2004/isbn9512273225/article4.pdf

 

Eskola & Suoranta (1998):  Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Vastapaino

 

Faulkner (2000): Usability Engineering. Palgrave

 

Greenbaum (2003): Focus Group Research – Why The Traditional Research Methodology Works So Effectively And Why It Deserves to be the Most Respected of All Qualitative Research Tools. Quirk’s Marketing Research Review.

 

Hackos & Redish (1998): User and Task Analysis for Interface Design. John Wiley & Sons

 

Kujala (1998): Käyttäjätutkimukset vaatimusmäärittelyn apuna. Systeemityö, Systeemiyhdistys SYTYKE ry:n jäsenlehti, No. 4/1998

 

Kujala (2002): User Studies: A Practical Approach to User Involvement for Gathering User Needs and Requirements. Acta Polytecnica Scandinavia. HUT

 

Nielsen (1993): Usability Engineering. Academic Press Inc.

 

Preece (1994): Human-Computer Interaction. Addison-Wesley

 

Peerce, Rogers  Sharp (2002): Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction. John Wiley and Sons Ltd

 

Riihiaho (2002): Experiences with Usability Evaluation Methods. Licentiate’s thesis. HUT

 

Sutcliffe (2002): User-Centered Requirements Engineering. Spring Verlag¨

 

 

 

Nettilähteet:

 

Usability Net; methods (www-sivusto). http://www.usabilitynet.org/tools/methods.htm

 

 

Usability Methods Toolbox. Date of reference 20th March, 2005. http://jthom.best.vwh.net/usability

 

Köykkä (2004): S-72.501-kurssin luentokalvot., luento 2, kalvot 2-4

 

Lappeenrannan teknillisen yliopiston Käyttöliittymät-kurssin luentokalvot. http://www.it.lut.fi/kurssi/04-05/010745002/luento5.pdf