OLO 1

Tapaus 2: Miksi tuote voi epäonnistua? Huomioonottaen mm. tuotekehitys, ominaisuudet, asenteet, hinta, käyttäjäryhmät.

 

Huono idea tai huono tekninen toteutus:

- suurin osa uusista tuotteista epäonnistuu näiden takia heti ensimmäisillä askelilla

- yleensä esittelyvaiheessa yhiöille suurimmat tappiot

 

Hinta:

- tuote liian kallis

- tuotteen käyttö kallista (esim. bensan kulutus)

- mieluummin pitää selvittää paljonko asiakas on valmis maksamaan, ei paljonko halutaan saada katetta

 

Väärä ajankohta:

- liian aikaisin:

- kuluttajat eivät vielä koe tarvitsevansa tiettyjä ominaisuuksia, eivätkä halua maksaa niistä, vaikka kyseiset ominaisuudet tulevatkin jatkossa olemaan ”vakiovarusteina”

            - ei ehditty kehittää tuotetta tarpeeksi hyväksi; markkinoille puolivalmis tuote

- liian myöhään:

- markkinoilla on jo vastaavanlaisia tai parempia tuotteita

- lanseerausaikataulussa on epäonnistuttu

 

Markkinointi:

- tuotetta pitää mainostaa kaikin mahdollisin tavoin, jos tuotetta ei markkinoida, ihmiset eivät tiedä sen olemassaolosta

- joskus huonojakin tuotteita menee kaupaksi, kunhan ne markkinoidaan oikein

 

Suunnittelu:

- aluksi pitää selvittää käyttäjän tarpeet

- kohderyhmä on valittava täsmällisesti

- tuotteen suunnittelussa käyttäjien on oltava mukana heti alusta lähtien

- tuotteen suunnittelevien ryhmien välinen yhteistyö on tärkeä, koska ryhmässä tuotetta tarkastellaan kokonaisuutena, ja ymmärretään paremmin miten yksittäiset piirteet saadaan toimimaan yhdessä

 

Ominaisuudet:

- tuotteen tulee mahdollisuuksien mukaan olla ainutlaatuinen ja joissakin tehtävissä ylivoimainen muihin vastaavanlaisiin tuotteisiin verrattuna

- ominaisuuksien määrä lisää sekavuutta

- jos tuote on vaikeakäyttöinen, kuluttaja ei jaksa opetella käyttämään sitä

- jos tuote ei ole houkutteleva eikä herätä mielenkiintoa, asiakas ei huomaa sitä

- ulkonäön ja designin pitää olla muodikas

- pikkuvikoja ei saa olla kovin paljon, ne ärsyttävät tuotteen käyttäjää

 

Kilpailijat:

- kilpailija voi samaan aikaan tuoda markkinoille paremman tuotteen

- kilpailijat voivat käyttäytyä odottamattomalla tavalla

 

Tuotteen menestymiseen vaikuttavat myös:

- käyttäjän kokemukset saman firman edellisestä tuotteesta

- firman hyvä/huono maine

- tuotteen suunnittelun, valmistuksen ja myynnin vaiheissa on paljon ”välikäsiä” ja joidenkin asioiden toteutus firmoissa ulkoistetaan; Jos yksi olennainen vaihe tehdään huonosti, lopputulos ei tule olemaan hyvä

- joissakin tapauksissa tuotteeseen pitää panostaa lanseeraustoimenpiteiden jälkeenkin

- yrityksen innovatiivinen asenne on tärkeä tekijä

 

Mutta tuoteen epäonnistuminen on yleensä monen syyn summa!

 

 

 

Hyödyllisiä linkkejä:

 

http://www.comlab.hut.fi/opetus/501/luennot/Luento1_käytäntöä.htm

 

http://www.sense.hamk.fi/

 

http://www.sense.hamk.fi/ropen_materiaali02.doc

 

http://www.bookit.fi/

 

http://www.valuebasedmanagement.net/consultants_boozallenhamilton.html

 

http://www.designforum.fi/servlet/dfpage?did=1299

 

http://www.vtt.fi/imu/report/luku3.htm

 

http://www.marketingprofs.com/

 

http://www.palgrave.com/science/computing/pdfs/faulkner-1.pdf