S-72.501 Tietoliikennepalveluiden käyttäjäkeskeinen suunnittelu
OLO-ryhmä 22.3.2005
Sihteeri: Tiina Hellsten
YHTEENVETO
Oppimistavoite: Tekniikkalähtöisyys
vs. käyttäjälähtöisyys
Tehtävänä
ryhmällämme oli tutkia tekniikkalähtöistä ja käyttäjälähtöistä tuotekehitystä
ja vertailla niitä. Tietoa kertyikin runsaasti ja siksi tämä yhteenveto onkin
aika pitkä. Päällekkäisyyksiä raporteissa oli jopa yllättävän vähän. Päädyimme
tulokseen, ettei kumpaakaan tapaa ole hyvä sivuuttaa kokonaan, vaan paras tulos
saavutettaisiin paneutumalla molempiin vaihtoehtoihin. Toisinaan riskin otto
kannattaa ja ilman niitä moni keksintö olisi jäänyt tekemättä. Oppimistavoite
tavoitettiin ja tulokset olivat osittain jopa yllättäviä.
TEKNIIKKALÄHTÖINEN SUUNNITTELU
Tekniikkalähtöisen
tuotekehityksen liikkeellepaneva voima on tuleva, uusi tai vanha tekniikka
itsessään. Tuotetta aletaan kehittää tekniikan ehdoilla, jotta tekniikkaa
saadaan mahdollisimman tehokkaasti hyödynnettyä. Kun tekniikka on olemassa,
ruvetaan miettimään, minkälaisia tuotteita tekniikasta voisi kehittää. Usein
kehitystyön taustana on käyttäjille tehty tutkimus, mutta sen avulla tehty
vaatimusmäärittely kattaa vain kaikkein tärkeimmät ominaisuudet. Tämä jättää
suunnittelijoille vapaat kädet kehitellä uusia ja innovatiivisia teknisiä
ratkaisuja.
Tekniikkalähtöinen tuotekehitys pyrkii
täyttämään tuotteella mahdollisimman monta asiakkaan toivetta sisällyttämällä
tuotteeseen kaikki mahdolliset teknologiat ja ominaisuudet. Tärkeintä on, että
asiakas tekee ostopäätöksensä tuotteen ulkoisten ominaisuuksien ja eri
toimintojen pohjalta. Sillä ei ole merkitystä kokeeko käyttäjä tuotteen
helposti käytettävänä tai osaako hän ylipäätänsä käyttää tuotetta oikein.
Tärkeintä on saada asiakas ostamaan tuote.
Insinöörit ja markkinointiosaston henkilöt ovat
keskeisessä roolissa tekniikkalähtöisessä tuotekehityksessä. Insinööreillä on
käytettävänään uusi teknologia, jonka he haluavat tuotteessa toteuttaa.
Markkinoijat sen sijaan ilmoittavat insinööreille markkinatutkimuksien tulokset
ja kertovat mitä kaikkia ominaisuuksia asiakkaat toivovat tuotteeseen. Tässä
yhteydessä puhutaan asiakkaasta, joka ostaa tuotteen, asiakas ei ole
välttämättä tuotteen käyttäjä. Insinöörit tunkevat yhteen tuotteeseen kaikki
mahdolliset teknologiat ja ominaisuudet, ja kun tuote on lopulta valmis,
mietitään vasta sitten sen käyttämistä. Todellisuudessa
tuote voisi olla käytettävyydeltään parempi jos siinä olisi vähemmän
toimintoja. Vasta tässä vaiheessa tuote viedään
käyttöliittymäsuunnittelun asiantuntijoille, ja heitä pyydetään tekemään
tuotteesta hyvin käytettävä. Sehän on selvää, että tällainen menettely ei tee
tuotteesta toimivaa. Käytettävyys ei ole ominaisuus, joka voidaan lisätä
tuotteeseen suunnittelun lopuksi.
Tekniikkalähtöisen suunnittelun vahvuudet
Keskeisin syy tekniikkalähtöisen
suunnittelun käyttöön on liiketoiminnan kannattavuuden parantaminen. Uusilla
tuotteilla pyritään tuomaan lisäarvoa asiakkaille ja samalla parantamaan oman
yrityksen kilpailukykyä. Saattaa myös olla, että valmiina on jo jokin
tekniikka, jota käytetään turhan vähän. Tällöin tekniikkalähtöisen suunnittelun
avulla on mahdollista tehostaa jo olemassa olevien resurssien käyttöä ja siten
parantaa liiketoiminnan kannattavuutta.
Koska nykyisin tuotteet kehitetään
kansainväliseen ja nopeasti muuttuvaan ympäristöön, on yritykselle erittäin
tärkeää pysyä kehityksen mukana. Monille tuotteille nopea kehitys ja jakelu on
elinehto, joten tekniikkalähtöisen suunnittelun mahdollistama nopea toteutus on
suuri etu (Sommerville 2004).
Tekniikkalähtöinen
suunnittelu sopii hyvin yrityksille, jotka eivät tavoittele voittoa, kuten
esimerkiksi tutkimuslaboratoriot yliopistoissa. Näille on tärkeämpää keksiä
uusia tekniikoita ja ideoita, joista vasta jälkeenpäin katsotaan, olisiko
jollain potentiaalia myös yleisillä markkinoilla. Suurin osa keksinnöistä jää
luultavasti sisäpiirin tutkimuksiksi, mutta nämä ovat tekniikan kehityksen
kannalta todella tärkeitä. Tulevaisuudessa näitä tietoja hyväksikäyttäen
voidaan keksiä tuleville sukupolville mitä tärkeimpiä laitteita ja vempaimia.
Tekniikkalähtöisessä
tuotekehityksessä saattaa helposti syntyä tuotteita, jotka tuovat esille
käyttäjien piilotarpeita eli tarpeita, joita käyttäjä ei itse tiedosta
omaavansa, mutta joita hän haluaa tyydyttää.
Piilotarpeet
usein huomataan luomalla aina vain innovatiivisempia tuotteita, jotka saattavat
aluksi tuntua kaukaisille käyttäjien tämän hetkisessä elämässä. Esimerkiksi
Sonyn 1980-luvulla kehittämä Walkman kasettisoitin, edusti onnistunutta
tekniikkalähtöistä tuotekehitystä (Ainamo
et al. 2003). Walkman kehitettiin ilman käyttäjien vaikutusta
tuotekehitykseen ja lisäksi hyvin pienellä rahallisella investoinnilla, mutta
tästä huolimatta tuote oli menestys (Ainamo
et al. 2003). Toinen hyvä esimerkki on SMS eli tekstiviestit, joita ei
alun perin suunniteltu vertaisviestintään vaan operaattorin yhdensuuntaisia
asiakastiedotteita varten (esim. käyttökatkot). (FiCom) SMS-lähetysmahdollisuuden lisääminen ei kuitenkaan
vaatinut GSM-puhelimeen suuriakaan muutoksia, jolloin se saatettiin lisätä
ilman sen suurempia odotuksia. Loppu onkin siten historiaa.
Tekniikkalähtöisessä
kehityksessä tuotteelle kehitetään varsin kehittyneitä ja uusia funktionaalisia
teknologioita, ja tuote lykätään markkinoille ilman sen suurempaa tutkimusta käyttäjistä.
Moni voisi luulla, että tällaisella tuotteella ei olisi mitään mahdollisuutta
myydä, mutta näillekin tuotteille on oma kohderyhmänsä, joka on ns.
early-adopters eli aikaiset käyttäjät. Kohderyhmänä näiden käyttäjien tarve ei
niinkään ole helppokäyttöisyys, vaan uuden tekniikan mahdollistamat toiminnat,
vaikka käyttö vaatisi hieman uhrauksia. Tämä ryhmä on kuitenkin varsin pieni
kooltaan, ja massamarkkinoiden saavuttaminen vaatii tuotteelta muutakin.
Päästäkseen tuotteen elinkaaressa kuiluksi kutsutun vaiheen yli
massamarkkinoille, on tuotteen oltava käyttäjälähtöinen. Hieman itselleni
yllätyksenä, voitaisiin ajatella että tässä vaiheessa käyttäjälähtöinen ja
tekniikkalähtöinen kehitys yhtyvät. Tuotteen oltua jo jonkin aikaa
markkinoilla, aletaan sitä kehittää käyttäjän näkökulmasta, tutkien käyttäjien
palautetta ja suorittaen muita tutkimuksia käyttäjälähtöisestä tuotteesta.
Voitaisiin sanoa, että ilman tätä kahden lähestymisen yhdistymistä
tekniikkalähtöinen tuote harvoin pääse kuilun yli, mutta yhteispelillä tulokset
voivat olla varsin toimiviakin. Näin ollen tekniikkalähtöisyys kyllä voi johtaa
menestykseen, mutta sisältää riskejä ja suuren mahdollisuuden epäonnistumiseen
markkinoilla.
Tekniikkalähtöisen suunnittelun heikkoudet
Tekniikkalähtöisen
tuotekehityksen heikkouksia ovat käyttäjien unohtaminen tuotekehityksessä,
liiallinen riskinotto ja piilotarpeisiin luottaminen uusia tuotteita
kehitettäessä sekä tekniikan pitäminen itsessään lisäarvon tuojana käyttäjille.
Tuotekehityksessä voidaan helposti joutua hakoteille, jos kehitetään tuotetta
vain tekniikan takia. Käyttäjä käyttää yleensä tuotetta, koska se tuo odotettua
lisäarvoa hänelle ja hän osaa sitä käyttää. Tekniikkalähtöisessä
tuotekehityksessä turhan usein jää huomioimatta käyttäjän oikeat ja olemassa
olevat tarpeet. Tällöin saatetaan kehittää tuotteita, jotka ovat jopa liian
innovatiivisia ja liian kaukana käyttäjän todellisuudesta tai yksinkertaisesti
käyttäjälle aivan turhia ja vaikeita käyttää. Lisäksi joskus uudet ominaisuudet
heikentävät vanhojen tuttujen ominaisuuksien käytettävyyttä. Jos käyttäjät
eivät omaksu uusia tuotteita, myös tavoiteltu markkinamenestys jää saamatta.
Hyvä esimerkki teknologialähtöisen suunnittelun epäonnistumisesta on
OLO-ryhmässä käsitelty Nokian N- Gage, joka epäonnistui sekä puhelimena, että
pelilaitteena. Joskus tuotekehityksessä luotetaan liikaa käyttäjien
piilotarpeisiin ja tällöin riskin määrä tuotekehityksessä on todella suuri.
Uusi tuote saattaa epäonnistua täysin, koska käyttäjien piilotarpeet on oletettu
väärin. Tämä ovat myös tekniikkalähtöisen tuotekehityksen uhkakuvia.
Ohjelmoijat
tekevät tuotteita usein ensisijaisesti itselleen, [vaikka eivät ole
loppukäyttäjiä] ja pyrkivät tuotekehitysprosessin aika täyttämään omia
tavoitteitaan. Ohjelmoijilla on taipumus priorisoida sellaisia toimintoja,
jotka ovat määritelty selkeimmin tai ovat sisällöltään heille tutuimpia.
Ohjelmistoprojektien on tapana olla myöhästyä sovitusta aikataulusta, joten
usein tuotteen suunniteltuja ominaisuuksia voidaan joutua karsimaan kiireessä.
Tämän vuoksi käyttäjän kannalta oleellisia toimintoja voi jäädä puuttumaan
lopputuotteesta, vaikka käyttäjän vaatimuksia olisikin huomioitu tuotesuunnittelussa.
Vastoin uskomuksia, käyttäjät eivät ole lumoutuneita tuotteen toiminnoista. Tuotteiden
menestykset ja tappiot ovat yhä uudelleen osoittaneet, että käyttäjät eivät
juuri välitä toiminnoista. Käyttäjät haluavat vain päästä tavoitteisiinsa. (Cooper 1999)
Vaikka tuotetta
ei testattaisikaan suunnittelijan taholta, ostaja tulee testaamaan sen. Tällöin
mahdollisesti löytyvät käytettävyysongelmat heikentävät suunnittelijan mainetta
laadukkaista tuotteista, joka saattaa tulla monin kerroin kalliimmaksi, kuin
jos virheet olisi keksitty jo tuotetta kehittäessä (Nielsen 1993). Näin ollen tällainen kehitys ei selvästi ole
taloudellista ja harvoin kannattavaakaan.
KÄYTTÄJÄLÄHTÖINEN SUUNNITTELU
Käyttäjälähtöinen suunnittelu perustuu
käyttäjien tarpeiden, kykyjen ja ajattelumallien perusteelliseen tutkimukseen
ja yksityiskohtaiseen vaatimusmäärittelyyn. Esimerkiksi vesiputousmalli on
klassinen käyttäjälähtöisen suunnittelun malli, johon liittyy paljon testausta
ja iteratiivista suunnittelua. Tavoitteena on luoda tuote, jossa tekninen
toiminnallisuus ja käyttäjien tarpeet kohtaavat. Tekniikalla on tärkeä osa
tuotekehitystä, mutta tekniikkaa käytetään lähinnä toteuttamaan käyttäjien
tarpeita.
Kun suunnitellaan
kohderyhmälle tuotetta, on otettava huomioon se, mitä he itse haluavat eivätkä
vain tarvitse. Suunnittelija olettaa usein käyttäjän haluavan jotain muuta,
kuin mitä käyttäjän todelliset toiveet ovat. Suunnittelijan tulisi siksi pyrkiä
avoimesti astumaan tutkittavaan aiheeseen ja eläytyä kohderyhmään siten, että
hän pystyy löytämään sen keskeisimmät arvot ja niihin liittyvät tarpeet.
Eläytymisen kannalta on tärkeää, että keskustellaan sekä käyttäjien, että
muiden suunnittelijoiden kanssa. (Huotari
et al. 2003)
Käyttäjälähtöisyys- ja yhteistyö nähdään keskeisenä kehityssuuntana
innovaatiotoiminassa. Toisaalta tutkimukset osoittavat, että tämän yhteistyön
tiellä on vakavia organisatorisia ja tiedollisia esteitä.
Tuotekehityshenkilöstön ja käyttäjien välillä oleva raja on vaikea ylittää:
taloudelliset paineet, kehittäjien organisatorinen asema sekä erityinen
ammatillinen kieli ja maailmankuva pitävät kehittäjien ja käyttäjien maailmoja
erillään toisistaan. (Hasu et al.
2003)
Jotta tuote kokonaisuudessaan olisi onnistunut, täytyy tekniikan,
käytettävyyden ja markkinoiden olla tasapainossa keskenään. Asiaa voidaan järkevästi kuvata
kolmijalkaisena tuolina, jossa jokainen jalka edustaa yhtä kehityksen aluetta.
Kun aikaisemmin tekniikkalähtöinen toiminta nojasi vain yhteen näistä jaloista
eli teknologiaan, on käyttäjälähtöinen toiminta kaikkien näiden jalkojen
varassa. Tämä tuotteen kehitys siis ottaa tuotteen elinkaaressa yhtälailla
huomioon nämä kolme tekijää, ja niiden yhteistoiminta antaa tulokseksi
tuotteen, joka on toimiva kokonaisuus.
Tyytyväinen
käyttäjä todennäköisemmin seuraavallakin kerralla valitsee saman valmistajan
tuotteen. Keskeneräisiä tuotteita ei markkinoille kannata laskea. Yritysten
kannattaa panostaa siis myös tuotteen laatuun eikä vain myyntilukuihin, koska
uuden käyttäjän hankkiminen on usein vaikeampaa kuin vanhan säilyttäminen.
Käyttäjälähtöisen suunnittelun vahvuudet
Käyttäjälähtöisen
tuotekehityksen merkittävin vahvuus on käyttäjän tarpeiden huomioiminen
tuotekehityksessä. Käyttäjätutkimuksen avulla saadaan selville mm. millaiset
ihmiset käyttävät tuotetta ja millaisissa tilanteissa käyttö tapahtuu.
Iteratiivinen suunnittelu ja tuotteen testaus mahdollistavat mahdollisimman
hyvän kohderyhmän huomioimisen ja siten myös tuotteen hyväksyttävyyden
paranemisen. Tuotteesta saadaan sellainen, joka tuo käyttäjälle lisäarvoa ja
jota käyttäjän on miellyttävää, tehokasta ja helppoa käyttää. Tällöin käyttäjät
yleensä myös ottavat tuotteen hyvin vastaan.
Joskus käyttäjälähtöisessä suunnittelussa
voi käydä ilmi, että jokin osa tuotteesta on täysin turha, jotain erittäin
tärkeää puuttuu tai käyttäjäryhmä on suunniteltu väärin. Näiden huomaaminen on
huomattavasti halvempaa etukäteen kuin vasta tuotteen valmistuttua. Riskien
määrä käyttäjälähtöisessä tuotekehityksessä on pienempi kuin
tekniikkalähtöisessä, koska tuote on tehty käyttäjien ehdoilla.
Testaamalla
tuotetta käyttäjällä on paljon helpompi lähteä myös markkinoimaan tuotetta. Kun
tuntee käyttäjän ja ostajan on paljon helpompi mainostaa tuotetta juuri niillä
ominaisuuksilla, joita sen tulevat käyttäjät pitävät kaikista tärkeimpinä.
Käyttäjäkeskeinen
prosessi antaa lisäksi monia muita etuja liiketoiminalle. Metodit tuottavat
parempilaatuisia systeemejä, jotka saavuttavat kasvavaa asiakastyytyväisyyttä
ja luottamusta. Suunnittelu on myös tehokkaampaa käyttäjäkeskeisten metodien
avulla. Systeemi todennäköisesti ehtii markkinoille nopeammin ja pienemmillä
kuluilla. Myös pitkäaikaisia säästöjä on odotettavissa, sillä
käytettävyydeltään parempi tuote ei vaadi niin paljon asiakastukea ja
kustannuksia säästyy. Lisäksi yritykset, joiden työntekijöillä on
käyttäjäkeskeisesti suunniteltuja tuotteita, huomaavat harjoitusaikojen
vähenevän ja tuottavuuden nousevan. Työntekijät ovat tyytyväisempiä, sillä työ
helpottu eikä monimutkaistu. (Mauro)
Käyttäjälähtöisen suunnittelun heikkoudet
High-tech
teollisuudessa käyttäjän tarpeita on usein vaikeaa löytää. Käyttäjät ovat usein
niin hyvin orientoituneita päivittäisiin rutiineihin, että he eivät itse
huomaa, miten he voisivat helpottaa näitä päivittäisiä rutiineja, esimerkiksi
jonkin high-tech-tuotteen avulla (Ainamo
et al. 2003). Tässä piilee käyttäjälähtöisen tuotekehityksen heikkous.
Tarpeita on joskus vaikeaa määrittää ja löytää, koska käyttäjä ei itsekään aina
osaa kuvata tai kertoa omista tarpeistaan. Osa tarpeista saattaa olla jopa
tiedostamattomia. Jos tarpeita ei pystytä ennustamaan riittävästi, voi suuret
menestystuotteet jäädä keksimättä.
Esimerkiksi tietoliikenneteollisuuden markkinat ovat erittäin nopeasti
muuttuvat ja tällöin käyttäjän tarpeiden ennustaminen saa merkittävän roolin (Ainamo et al. 2002).
Käyttäjien
tarpeet saattavat myös usein olla ristiriitaisia, joten joudutaan tekemään
kompromisseja. Saattaa myös olla, että käyttäjän ja suunnittelijan välillä on
liian suuri kuilu, joten käyttäjälähtöiseksi ajatellut ominaisuudet eivät
vastaakaan käyttäjän odotuksia. Käyttäjälähtöisen tuoteen toteuttaminen saattaa
asettaa myös huomattavia haasteita tekniikalle. Voi yksinkertaisesti olla, että
tuotetta ei voida kehittää tämän hetkisellä tekniikalla tai, että tuottaminen
tulisi aivan liian kalliiksi. Käyttäjäkeskeisen suunnittelun vaatima tutkimustyö
vie paljon aikaa ja rahaa. Valitettavasti rahasäästöt käyttäjäystävällisestä
suunnittelusta näkyvät vasta tuotteen julkaisemisen jälkeen, ja silloinkaan
niitä ei ole helppo erottaa muista tuotoista. Myöskään nousseista tuloista
käytettävyyden vuoksi ei ole paljoa dokumentoitu, vaan tieto kulkee usein vain
kertomuksiin perustuen, jolloin tulkinnalle jää paljon varaa. (Nielsen 1993)
KÄYTTÄJÄLÄHTÖISEN JA TEKNIIKKALÄHTÖISEN EROJA
Tekniikkalähtöinen
ja käyttäjälähtöinen suunnittelu eroavat paljon toisistaan. Ensimmäisessä
lähdetään liikkeelle listasta teknisiä toimintoja ja katsotaan mitä niillä
voisi tehdä, kun taas jälkimmäisessä ensin selvitetään, mitä halutaan tuottaa
ja luodaan tekniikka sitä varten. Myös käsitteellinen suunnittelu tehdään eri
näkökulmista, sillä käyttäjäkeskeisessä prosessissa tehdään kattava
tehtäväanalyysi, mutta tekniikkakeskeisessä prosessissa suunnittelu pohjautuu
löyhästi määriteltyihin toiminnallisiin spekseihin. Suunnittelutiimi pysyy
samana koko käyttäjäkeskeisen prosessin kaikkien vaiheiden ajan, kun taas
tekniikkalähtöisessä prosessissa yksi tiimi tekee yhden osan tuotteesta ja
antaa eteenpäin seuraavalle tiimille. (Mauro)
Myös käyttäjien
antaman palautteen kerääminen ja huomioon ottaminen tapahtuu eri tavalla.
Tekniikkalähtöisessä prosessissa suunnittelijoiden päätökset perustuvat
oletuksiin asiakkaista, kun taas käyttäjälähtöisessä prosessissa päätökset
tehdään oikeiden käyttäjien oikeiden tarpeiden mukaan. Tekniikkakeskeisessä
prosessissa toiminnalliset speksit jäädytetään hyvin aikaisessa vaiheessa
suunnitteluprosessia ja tuloksena on kirjallinen määrittelyraportti.
Käyttäjäkeskeisessä prosessissa jäädytys tapahtuu vasta, kun käyttäjätutkimus
on täysin valmis ja testattu. Tuloksena on kaikki piirteet sisältävä simulaatio.
Tekniikkalähtöisessä prosessissa iterointi on vaikea toteuttaa, koska se vaatii
usein koodin uudelleen kirjoittamista. Siksi joka vaiheessa yritetään välttää
muutosten tekemistä. Vastakohtana on käyttäjäkeskeinen prosessi, joka vaatii
iteratiivista suunnittelua. Koodi kirjoitetaan vasta lukuisien suunnittelu
kierrosten jälkeen, kun lopullinen versio on saavutettu. (Mauro)
Yksinkertaistetusti voidaan sanoa, että
tekniikkalähtöisessä tuotekehityksessä tuote luodaan asiakkaalle, joka ostaa
tuotteen kun taas käyttäjälähtöisessä tuotekehityksessä tuote on luotu
käyttäjälle, joka tuotetta käyttää.
ASIAKAS VS. KÄYTTÄJÄ
Asiakas on
määritelmältään vahvasti markkinoinnin termi (Kotler),
jolla tarkoitetaan tuotteen ostajaa. Termissä otetaan huomioon tekijöitä kuten
osto käyttäytyminen, osto motiivit. Painotus on siis juuri osto tilanteessa ja
siihen liittyvässä toiminnassa. Termi ei kuitenkaan käsitä millään tavalla sitä
kuka, miksi ja miten käyttää. Käyttäjä termin määrittely on taas hyvin
päinvastainen. Tuotteilla voi olla monia käyttäjiä, ja niiden kaikkien
identifioiminen on varsin vaikeaa. Käyttäjä ei aina ole sama ihminen kuin
asiakas. Käyttäjä terminä liittyy vahvasti käyttäjäkokemus jalkaan
käyttäjälähtöisessä toiminnassa. Esimerkiksi televiestinnässä käyttäjä ei siis
välttämättä ole matkaviestintilaaja, vaikka lähes kaikki tilaajat ovatkin
käyttäjiä. Molemmat termit ovat kuitenkin tärkeitä asiakaslähtöisessä
toiminnassa, koska markkinointi on myös yksi osa, ja siinä on katsottava
asioita asiakkaan kantilta, eikä pelkästään käyttäjän.
TARPEET VS. PIILOTARPEET
Käytöstä ja
käyttäjästä puhumiseen on perinteisesti liitetty tarpeen käsite. Abraham Maslow
(1954) esitti edelleen laajimmin tunnetun tarvehierarkian, joka alkaa
fysiologisista tarpeista ja päätyy itsensä toteuttamisen tarpeeseen. Uudet
teknologiat ja tuotteet avaavat uusia toimintamahdollisuuksia ja synnyttävät
uusia tarpeita. Norman ja Ramírez (1994) toteavatkin, että on parempi keskittyä
tarpeiden sijasta tarkastelemaan käyttäjien toiminnan ongelmia ja
suoristustapoja tai sitä, miten tuote täydentää asiakkaan nykyistä osaamista ja
toimintaa. (Hasu et al. 2003)
Keeley on luonut
käsitteellisen mallin kolmesta korkeateknologiatoiminnan pääluonteenpiirteestä.
Ne ovat ”kyvykkyys”, ”elinkelpoisuus” ja ”haluttavuus”. Kyvykkyys tässä edustaa
teknologiaosaamista, elinkelpoisuus tuotteen taloudellista potentiaalia ja haluttavuus
liittyy käyttäjien tarpeisiin. Ensin on mietittävä mikä on haluttavaa ja vasta
sen jälkeen on kysyttävä onko se mahdollista ja taloudellisesti kannattavaa.
Usein teknologiayritykset kilpailevat keskenään teknologiaosaamisesta ja
uusista innovaatioista eivätkä keskity asiakkaan vielä tyydyttämättömiin
tarpeisiin. (Cooper 1999)
Käyttäjä
ymmärretään yhteisöllisenä: Yhä useammin teknologioiden käyttöönottoon liittyy
yhteistyötä usean henkilön ja yhteisön välillä. Toiseksi tarpeen perustana ovat
yhteisessä toiminnassa esiin tulevat asioiden toimimattomuus, häiriöt ja
jännitteet ja epämääräinen tyytymättömyys nykyiseen toimintatapaan. Kolmanneksi
teknologian tarve ei ole valmiina olemassa. Se rakentuu ja artikuloidaan
teknologian käyttöönoton kuluessa. Neljänneksi tarve on monitasoinen ja
-ulotteinen ilmiö: Vaikka sen ydin on teknologian panos työn ongelmien
ratkaisuun ja tuloksen laadun parantamiseen, teknologian käyttöarvo on
riippuvainen käytön organisatorisista järjestelyistä ja käyttöä tukevista
välineistä. (Hasu et al. 2002)
LÄHTEET:
Ainamo, Korhonen (2003). Handbook of Product
and Service Development in Communication and Information Technology. Kluwer Academic
Publishers.
Ainamo, Chakrabarti, Korhonen (2002). Role of Universities in Product
Development Process: Strategic Considerations for the Telecommunication
Industry. http://ipc-lis.mit.edu/LIS02-003.pdf
Beyer, Holtzblatt
(1998).
Contextual Design: Defining Customer-Centered
Systems, Morgan Kaufmann.
Cooper (1999). Nörttien
Valtakunta. Miksi korkeateknologiatuotteet saavat meidät sekaisin ja kuinka
palauttaa järki. Suomen Atk-kustannus Oy, Helsinki.
Edvardsson, Matthing, Sandén (2004). New service development: learning
from and with customers. International Journal of Service
Industry Management Volume 15 Number 5 pp. 479-498.
Faulkner (2000).
Usability Engineering. Palgrave.
Hasu, Hyysalo, Lehenkari, Miettinen (2003). Tuotteesta työvälineeksi? Uudet teknologiat terveydenhuollossa.
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus STAKES.
Hasu, Miettinen
(2002). ”Articulating
User-needs in Collaborative Design. Towards
Activity-Theoretical Approach.” Computer Supported Collaborative Work
11: 129-151.
Hiltunen (2001).
Pilottihankkeesta palveluprosessien kehittämiseen.
http://www.lshp.fi/tellappi3/joiku_1_2001.htm
Huotari, Koskinen, Laakko, Laitakari-Svärd (2003). Käyttäjäkeskeinen tuotesuunnittelu.
Käyttäjätiedon keruu, mallittaminen ja arviointi. Gummerus
Kirjapaino Oy.
Kankkunen, Lagerroos, Lehtinen, Välimaa (1994). Tuotekehitys: Asiakastarpeesta tuotteeksi.
Opetushallitus, Painatuskeskus Oy
Kotler
(2003). Marketing management, Prentice Hall.
Köykkä (2004).
S-72.501-kurssin luentokalvot. Luento 2, kalvot 2-4.
Lang (2002). The High-Tech Entrepreneuräs Handbook. Pearson Education Limited.
Mayhew (1999). The Usability Engineering
Lifecycle. Morgan Kaufmann Publishers, inc.
Mauro. UCD and the next
generation of interactive technology http://www.taskz.com/ucd_indepth.php
Nielsen (1993). Usability Engineering.
Academic Press Limited,
Rubin (1994). Handbook of Usability Testing: how to plan,
design and conduct effective test. John Wiley & Sons,
Sommerville (2004).
Software Engineering. Addison Wesley,
Uusitupa, Voipio (2001).
Tietoliikenneaapinen. Otatieto.
Nettilähteitä:
FiCom. http://www.ficom.fi/fi/t_tekniikka_r.html?ld=1034946797.html
Liikenne- ja
viestintäministeriö (2003). Henkilökohtainen navigointi NAVI-ohjelma,
loppuraportti. http://www.mintc.fi/www/sivut/dokumentit/julkaisu/julkaisusarja/2003/a112003.pdf
TaskZ.com, User Centered
design methology. http://www.taskz.com/ucd_indepth.php
Tepa - Tekniikan sanastokeskuksen termipankki.
http://www.otalib.fi/tkk/tepa/index.html
Usernomics (1.4.2005). http://www.usernomics.com/user-interfacedesign.html