OLO1

Tapaus 4: Standardit ja käyttäjälähtöisyys

 

Oppimistavoite:

Miten standardit vaikuttavat käyttäjäkeskeiseen tuotekehitykseen tietoliikennetekniikassa?

 

Kooste

 

Standardit ja standardointi:

 

- standardit ovat yleensä vain suosituksia yrityksille

- ainoastaan laissa mainittuja standardeja tulee noudattaa

- on olemassa paljon standardeja samasta aiheesta, sekoittavat kuluttajia, joten standardeja tulisi yhdistää ja selkeyttää

- standardit voivat jarruttaa kehitystä

- mikäli haluaa tuotteelleen sertifioinnin standardin täyttävästä tuotteesta, tulee standardia noudattaa tarkasti

- Faulknerin mukaan standardi ei ole ohje tai suositus, vaan se on malli, jota tulee noudattaa

- yritysten olisi hyvä tehdä yhteistyötä standardien käytössä ja kehityksessä, esimerkkeinä yhteistyöstä WAP ja   Bluetooth

- SFS:llä on käsikirja, jota voidaan käyttää hyväksi standardien laadinnassa

- SFS opastaa, ettei kaikkea ole tarve standardoida vaan standardoinnista tulee olla todella hyötyä

- standardit ovat kaikkien ostettavissa

- standardit ovat erityisen tärkeitä tietoliikennetekniikassa, koska laitteiden tulee kommunikoida toisten valmistajien laitteiden kanssa

 

Käytettävyysstandardit:

 

- käyttäjälähtöisessä suunnittelussa tulee noudattaa kaikkia tuotteeseen liittyviä standardeja, myös muita kuin käytettävyysstandardeja

- käytettävyysstandardit ovat tärkeitä tietoliikennetekniikassa

- käytettävyysstandardien käyttö ja kehitys voi olla hankalaa, koska ne perustuvat psykologiaan ja kognitiivisiin tieteisiin, joiden tietoa on vaikea yhdistää teknisiin ratkaisuihin

- ISO:n tietoliikennetekniikkaan liittyvät käytettävyysstandardit voidaan jakaa neljään ryhmään:

·         tuotteen käyttö

- esim. ISO 9241-11: Guidance on Usability

·         käyttäjärajapinta ja vuorovaikutus

·         tuotteen kehitykseen käytettävä prosessi

- esim. ISO 13407: Human-centred desing processes for interactive systems

   ja ISO TR 16982: Usability methods supporting human centred desing

·         organisaation kyky keskittyä käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun

- ETSI:llä paljon käytettävyyteen liittyviä standardeja, joista seuraavat ovat ETSI:n Human Factors tiimin kehittämiä:

·         ETSI EG 201 472 V1.1.1: Usability evaluation for the design of telecommunication systems, services and terminals

·         ETSI EG 202 116 V1.2.1: Guidelines on the usability of UCI based systems

- CEN on tekemässä yhteiseurooppalaista sertifiointia www-sivujen saatavuudelle, minkä tarkoituksena on myöntää sertifiointi käyttäjäystävällisille sivuille

- ITU-T:llä ei ole varsinaisia käytettävyyteen liittyviä standardeja ja suosituksia, mutta se tekee suosituksia niille tahoille, jotka standardeja ja suosituksia tekevät

 

Hyviä lähteitä:

 

- Usability Net: http://www.hostserver150.com/usabilit/tools/r_international.htm

- ETSI: http://www.etsi.org

- ISO: http://www.iso.org

- Usability First: http://www.usabilityfirst.com

- Dick, D.: Strategies for Usability: Putting ISO Standards to Practice, STC Proceeding 2001

- Dix, A., Finlay, J., Abowd, G. & Beale, R.: Human-Computer Interaction, Second Edition, Prentice Hall 1998

- SFS-käsikirja 1: Standardien tarkoitus ja käyttö, Kyriiri Oy, Helsinki 1996

- Faulkner, Xristine: Usability Engineering, New York 200

- CEN: http://www.cenorm.be/cenorm/index.htm