Tapaus 4: Standardit ja käyttäjälähtöisyys
Oppimistavoite:
Miten standardit vaikuttavat
käyttäjäkeskeiseen tuotekehitykseen tietoliikennetekniikassa?
Standardit
ja standardointi:
- standardit ovat yleensä vain suosituksia
yrityksille
- ainoastaan laissa mainittuja standardeja
tulee noudattaa
- on olemassa paljon standardeja samasta
aiheesta, sekoittavat kuluttajia, joten standardeja tulisi yhdistää ja
selkeyttää
- standardit voivat jarruttaa kehitystä
- mikäli haluaa tuotteelleen sertifioinnin standardin täyttävästä tuotteesta, tulee standardia noudattaa tarkasti
- Faulknerin mukaan standardi ei ole ohje tai
suositus, vaan se on malli, jota tulee noudattaa
- yritysten olisi hyvä tehdä yhteistyötä
standardien käytössä ja kehityksessä, esimerkkeinä yhteistyöstä WAP ja Bluetooth
- SFS:llä on käsikirja, jota voidaan käyttää
hyväksi standardien laadinnassa
- SFS opastaa, ettei kaikkea ole tarve standardoida vaan standardoinnista tulee olla todella hyötyä
- standardit ovat kaikkien ostettavissa
- standardit ovat erityisen tärkeitä tietoliikennetekniikassa, koska laitteiden tulee kommunikoida toisten valmistajien laitteiden kanssa
Käytettävyysstandardit:
- käyttäjälähtöisessä suunnittelussa tulee noudattaa kaikkia tuotteeseen liittyviä standardeja, myös muita kuin käytettävyysstandardeja
- käytettävyysstandardit ovat tärkeitä tietoliikennetekniikassa
- käytettävyysstandardien käyttö ja kehitys voi olla hankalaa, koska ne perustuvat psykologiaan ja kognitiivisiin tieteisiin, joiden tietoa on vaikea yhdistää teknisiin ratkaisuihin
- ISO:n tietoliikennetekniikkaan liittyvät
käytettävyysstandardit voidaan jakaa neljään ryhmään:
·
tuotteen käyttö
- esim. ISO
9241-11: Guidance on Usability
·
käyttäjärajapinta ja vuorovaikutus
·
tuotteen kehitykseen käytettävä prosessi
- esim. ISO 13407: Human-centred desing
processes for interactive systems
ja ISO TR 16982: Usability
methods supporting human centred desing
·
organisaation kyky keskittyä
käyttäjäkeskeiseen suunnitteluun
- ETSI:llä paljon käytettävyyteen liittyviä standardeja, joista seuraavat ovat ETSI:n Human Factors tiimin kehittämiä:
·
ETSI EG
201 472 V1.1.1: Usability evaluation for the design of telecommunication
systems, services and terminals
·
ETSI EG
202 116 V1.2.1: Guidelines on the usability of UCI based systems
- CEN on tekemässä yhteiseurooppalaista sertifiointia www-sivujen saatavuudelle, minkä tarkoituksena on myöntää sertifiointi käyttäjäystävällisille sivuille
- ITU-T:llä ei ole varsinaisia käytettävyyteen liittyviä standardeja ja suosituksia, mutta se tekee suosituksia niille tahoille, jotka standardeja ja suosituksia tekevät
Hyviä
lähteitä:
- Usability Net: http://www.hostserver150.com/usabilit/tools/r_international.htm
- ETSI: http://www.etsi.org
- ISO: http://www.iso.org
- Usability First: http://www.usabilityfirst.com
- Dick, D.: Strategies
for Usability: Putting ISO Standards to Practice, STC Proceeding 2001
- Dix, A., Finlay, J.,
Abowd, G. & Beale, R.: Human-Computer Interaction, Second Edition, Prentice
Hall 1998
- SFS-käsikirja 1: Standardien tarkoitus ja
käyttö, Kyriiri Oy, Helsinki 1996
- Faulkner, Xristine:
Usability Engineering,