TKK / Tietoliikennelaboratorio / HFT / Tietoliikennepalveluiden käyttäjäkeskeinen suunnittelu /

 

Tapaus 1: Käyttäjäparat ovat suunnittelijoiden armoilla [ArjaHaukkasalo 11.6.2002/Tekniikka ja Talous]

Kun uuden laitteen käyttäminen on hankalaa, syyttävät kuluttajaparat itseään, vaikka oikea osoite kiukulle olisi laitteen tai palvelun kehittäjä.

Asiakaslähtöisyys on ollut huipputekniikan yrityksissä pelkkä hokema, mutta nyt ilmassa on merkkejä tekniikkavetoisuuden väistymisestä.

Muutoksesta vihjasi Nokian toimitusjohtajan Pekka Ala-Pietilän keväinen itsekritiikki. Hän nosti yhdeksi insinöörilähtöisyyden esimerkiksi wap-palvelut ja myönsi yhtiön langenneen sen osalta sudenkuoppaan.

Bittinikkarien ymmärrettävä helmasynti on sama kuin asiantuntijoilla yleensä: he suunnittelevat hienouksia toisille tekniikkaintoilijoille. Markkinamiehet puolestaan lisäävät kaikennäköisiä uusia ominaisuuksia myynnin lisäämiseksi. Tavalliset tallaajat yrittävät sopeutua, kun eivät paremmastakaan tiedä.

"Valmistajat saattavat syyllistää kuluttajia lisää mainostamalla, että tuote on tutkitusti helppokäyttöinen. Tosiasiassa valmistajat pystyisivät halutessaan tekemään paljon paremmin käyttäjät huomioivia tuotteita", vakuuttaa käytettävyyden professori Timo Jokela Oulun yliopistosta. Hän väitteli käytettävyydestä viime syksynä.

Onnistuneitakin suunnittelun tuloksia löytyy ja vieläpä kadunkulmista. Jokela kehuu esimerkiksi pankkiautomaatteja, joita jokamies oppii vaikeuksitta käyttämään.

Pioneerityö on turhauttavaa

Professori Timo Jokelan mielestä monessa suomalaisyrityksessä ei vielä tiedetä mitään käyttäjälähtöisyydestä. Joissakin tiedetään, mutta ymmärretään väärin tai ei todellisuudessa välitetä.

"Eihän käyttäjä tiedä, mitä hän haluaa. Ei varsinkaan, jos kyseessä on suuri teknologinen innovaatio", insinööriaivot raksuttavat. Jokela myöntää itsekin, että käyttäjien huomioon ottamista on joskus vaikea perustella puhtaasti liiketoiminnallisin syin.

"Käytettävyysongelmat eivät ole matkapuhelinmarkkinoilla estäneet sitä, että jotkut laitteet käyvät valtavan hyvin kaupaksi."

Jokela selittää ilmiötä sillä, että ostaja pystyy arvioimaan laitteen helppouden tai vaikeuden vasta kaupasta kotiin palattuaan. Ostohetkellä mielessä pyörivät tuotteen hinta, ulkonäkö ja halutut ominaisuudet.

takaisin tuotokset sivulle


 

Sivua on viimeksi muutettu 9.3.2005