Harjoitustyö
TYÖSSÄOPPIMINEN
"Mistä löytyy se viisasten kivi ja se kouluja käyneiden rivi, joka korvaisi taitojen
pankin, jonka itse mä työssäni hankin…"
V. Salmi
10.4.2000
Immonen Mika
Saarinen Tiina
Väänänen Auli
Sisällysluettelo
Alkusanat
*1. Johdanto
*2. Taustaa työssäoppimisen käsitteelle
*3. Mitä ja miten työssä opitaan?
*4. Ammatillinen osaaminen ja sen arviointi
*Ammattitaidon analysointia
*Ammatillisen osaamisen arvioinnin lähtökohtia
*5. Työssäoppimisen mahdollisuudet ja uhat eri osapuolille
*Työssäoppimisen hyödyt yhteiskunnan kannalta
*Työssä oppimisen hyödyt työpaikalle
*Työssä oppimisen hyödyt oppilaitoksille ja opettajille
*Työssäoppimisen hyödyt oppijalle
*6. Haastattelu työssä oppimisesta
*Tausta
*Tavoite
*Toteuttaminen
*Tulokset
*Johtopäätökset
*Liite 1
*Lähteet
*
Tämä raportti on tehty harjoitustyönä Helsingin teknillisessä korkeakoulussa järjestetylle kurssille 'Oppiva tietoyhteiskunta'. Työ sisältää teoria- ja haastatteluosuuden. Teoriaosuus on laadittu kokonaisuutena kirjallisten lähteiden perusteella pohjautuen vankasti raportin alussa esitettävään työssäoppmisen määritelmään, jossa työssäoppimista tutkitaan osana ammatillista koulutusta. Haastatteluosuus sisältää materiaalia eräässä suomalaisessa tietoliikennealan yrityksessä tehdystä pienestä kyselytutkimusesta, joka lähestyy työssäoppimista sanan perinteisemmässä merkityksessä, jolloin voidaan paremminkin puhua työssä oppimisesta työssäoppimisen sijaan. Kyselyssä on pyritty tutkimaan työntekijöiden näkemyksiä työssä oppimisesta ja sitä kautta peilamaan arkipäiväistä työasioiden oppimista raportin teoriaosuudessa esitettyä työssäoppimisnäkökulmaa vasten.
Toivotamme raportin lukijoille viihtyisiä lukuhetkiä.
Nopea yhteiskunnan, työn ja työmarkkinoiden muutos on luonut työvoimalle uusia vaatimuksia, joihin ei pelkästään uudistuvan ammatillisen koulutuksen, vaan myös korkeamman asteen koulutuksen on osaltaan pyrittävä vastaamaan. Valtioneuvoston koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmassa vuosille 1995-2000 oli selkeä tavoite sisällyttää kaikkiin tutkintoihin vähintään puoli vuotta työssäoppimista.
Valtioneuvoston työssäoppimisen lisäämistavoite on seurausta työpaikoilta saadusta palautteesta ammatillisen koulutuksen vaikuttavuudesta . Suomalainen koulujärjestelmä ei ole kyennyt tuottamaan työpaikoille ammattitaidoltaan ja asenteeltaan kaikilta osin elinkeinoelämän toivomusten mukaista työvoimaa. Viimeisten vuosikymmenien aikana ammatillinen koulutus on menettänyt käytännönläheisyyttään ja opiskelijoiden vastaanottokyky on yliarvioitu. Työssäoppimisen lisäämisellä tavoitellaan muutosta näihin epäkohtiin.
Valtion ja työmarkkinajärjestöjen 21.1.1998 allekirjoittamassa suosituksessa työssäoppimisesta osapuolet pitävät tärkeänä, että yhteistyössä löydetään riittävästi työssäoppimisen paikkoja, osallistutaan opiskelijoiden ohjaamiseen työpaikoilla, tuetaan opettajan ammattitaidon ajanmukaistamista ja käynnistetään erilaisia työssä oppimisen hankkeita . On tärkeää, että sopimuksessa ja suosituksessa sovituista asioista pidetään kiinni ja niiden käytännön toteutuksesta neuvotellaan työpaikkojen edustajien kanssa.
Koulutuksen työelämävastaavuutta pyritään siis aktiivisesti parantamaan kehittämällä työpaikalla käytännön työtehtävien yhteydessä järjestettävää koulutusta ja sisällyttämällä mm. kaikkiin ammatillisiin tutkintoihin vähintään 20 ov laajuinen työssäoppimisjakso. Työssäoppimisjaksolla pyritään toisaalta edistämään oppilaitosten ja työelämän synergiaa sekä oppilaiden työelämään sijoittumista ja toisaalta parantamaan yritysten tulevaisuuden osaamistarpeiden määrällistä ja laadullista ennakoitavuutta. Keskeinen tavoite on toisin sanoen työmarkkinoiden tarpeiden ja yksilöiden kvalifikaatioiden paraneva kohtaaminen.
Työssäoppimisen laadukas toteuttaminen on oleellinen osa ammatillisen koulutuksen arvostusta ja se vaatii kulttuurimuutosta niin oppilaitoksissa kuin työpaikoillakin. Yksi tärkeä etappi kulttuurimuutoksessa on opettajien ja työelämän yhteistyön lisääminen. Laadun varmistamiseksi on työssäoppimisen käytännön järjestelyissä otettava huomioon alan ja alueen näkökohdat sekä työssäoppimispaikan ja opiskelijan resurssit.
Työssäoppiminen tarkoittaa työpaikalla tapahtuvaa, määrätietoista ja tavoitteellista oman ammatin opiskelua käytännön työtehtävissä. Muita työssäoppimisen muotoja ovat harjoitusyritykset, etä- ja alihankintatyöt, toimeksiannot sekä yritysten ja oppilaitosten yhteiset projektit. Tavoitteena on, että opiskelija oppii työpaikalla osan tutkintoon kuuluvasta ammattitaidosta, joka on määritelty opetussuunnitelman perusteissa, sekä saa yhteisiä valmiuksia työelämää ja elinikäistä oppimista varten (OPH:n määräys 18.11.1998). Työssäoppiminen voi olla myös ennalta hankittua työkokemusta, kunhan se vastaa opetussuunnitelman tavoitteita.
Vastuu työssäoppimisesta on ensisijaisesti koulutuksen järjestäjällä. Työssäoppiminen perustuu aina kirjalliseen sopimukseen oppilaitoksen ja työnantajan välillä. Työssäoppimisen ohjaaja opastaa työpaikalla oppijaa niin käytännön työtehtävissä kuin asenteiden, arvojen ja ammattietiikankin alueella sekä lisää työmarkkinatietoutta. Ammatinhallinnan kannalta on tärkeää, että työssäoppimisen jaksot ovat riittävän pitkät. Näin oppija saa tilaisuuden oppia kokonaisuuksia ja ottaa vastuuta työtehtävistään ja oppii työelämän pelisäännöt ja toimintatavat.
Jokaiselle työssäoppijalle laaditaan oma henkilökohtainen oppimissuunnitelma (HOPS) ja työssäoppimisen sopimuksessa määritellään kunkin jakson tavoitteet, oppimistehtävät, kesto, ajoitus sekä opiskelija-arvioinnin menettelytavat 2. Työssäoppimisen ajalla voidaan tehdä myös päättötyötä.
Työssäoppijalla, työpaikkaohjaajalla ja ohjaavalla opettajalla tulee olla yhteinen käsitys työssäoppimisen sisällöistä, tavoitteista ja arvioinnista. Tavoitteisiin vaikuttavat mm. seuraavat tekijät: opiskeluvaihe, opintojen sisällöt, alue- ja alakohtaiset mahdollisuudet, työpaikkojen valmiudet, opiskelijan tavoitteet, taidot ja tiedot sekä opettajan näkemykset.
Työssäoppiminen tapahtuu työpaikoilla ja siksi työympäristö onkin keskeinen lähtökohta työssäoppimisen jakson suunnittelulle ja kehittämiselle. Työympäristö muodostaa oppimisen puitteet.
Nykyään vallalla olevan konstruktivistisen oppimiskäsityksen näkökulmasta opetus tarkoittaa oppimisolosuhteiden järjestämistä niin, että opiskelija pääsee tekemisiin ympäristössään olevan tiedon kanssa ja hänellä on mahdollisuus käsitellä sitä toisten kanssa. Tähän työssäoppiminen parhaimmillaan vastaa erinomaisesti. Yksilön osaaminen muodostuu operatiivisesta ja strategisesta/teoreettisesta osaamisesta . Näistä jälkimmäinen - "know what" - opitaan koulun penkillä, mutta sen sijaan ensimmäinen - "know how" - tulisi oppia työelämässä. Operatiivinen kyvykkyys tulisi saavuttaa jo opintojen aikana, sillä kokemuksellisuus/työssäoppiminen:
Opiskelija toteuttaa teoriassa oppimansa asiat käytännössä ja joutuu pohtimaan toteutusta työpaikkaohjaajan kanssa sekä myöskin jälkikäteen reflektoimaan kokemaansa oppimispäiväkirjassaan sekä kertoessaan työssäoppimisen jaksostaan opiskelutovereilleen. Ohjaavan opettajan tulisi hallita opiskelijan kykyjä vastaavien oppimistehtävien laatimisen, jotta hän joutuisi reflektoimaan kokemaansa, näkemäänsä ja tuntemaansa tietoa, taitoa ja elämyksiä.
Ohjaaja auttaa opiskelijoita arvioimaan ja huolehtii, että opiskelijalla on tarkka käsitys tavoitteista sekä niistä virheistä, mitä yleensä tehdään. Virheellisiä toimintoja voidaan tarkastella, mutta ne on selvästi osoitettava vääräksi ja näytettävä oikea tapa. Syvällisen ammatillisen osaamisen ja riittävien ohjaustaitojen hallitsemisen vuoksi onkin suositeltavaa, että työssäoppimisen ohjaajina olisi työpaikkakouluttajakoulutuksen saaneita henkilöitä, joilla pitkä työhistoria takanaan ja elinikäisen oppimisen ideologia aatteenaan.
Engeströmin (1983) mukaan toiminnan teoriaan perustuvassa opetuksessa edetään oppimisprosessin vaiheita tukevasti . Niitä ovat; motivoituminen, orientoituminen, sisäistäminen, ulkoistaminen ja sisällön arviointi sekä oppimisen kontrolli.
Orientoituminen tarkoittaa sitä, että muodostetaan jäsentynyt, tietoinen ennakkokuva, orientaatioperusta, joka kuvaa ja selittää opittavien asioiden rakenteet ja sisällölliset suhteet. Orientaatioperusta on jäsennys ajattelutavassa, joka helpottaa käytännön ongelmien ratkaisussa. Mitä enemmän orientoitumisen vaiheessa voidaan tukea asioiden välisten suhteiden ymmärtämistä ja keskeisten, kantavien periaatteiden löytämistä, sitä enemmän opiskelija saa opiskeltavasta ajattelumallista siirtovaikutusta erilaisten opiskeltavien tilanteiden hallintaan.
Sisäistäminen tarkoittaa tiedon hankintaa. Opiskelija suhteuttaa uutta tietoa aikaisempaan, tulkitsee ja sulauttaa tiedon uudeksi malliksi. Vaihe täydentyy oppimisen edetessä mm. kertauksen ja systematisoinnin avulla eli opitun selventävällä jäsentelyllä. Tarvitaan lepojaksoja, joiden aikana opiskelijat voivat rauhassa tutkia muistiinpanojaan, oppimateriaaleja ja tehdä tarkennuksia tehtävien ja kysymysten avulla.
Ulkoistaminen/soveltaminen tarkoittaa konkreettista ongelmien ratkaisemista. Harjoittelu tähtää tiedon kehittämistä taidoksi. Sitä seuraa varsinainen soveltaminen, jossa opittuja tietoja käytetään kokonaisen tilanteen hallinnan apuna ja lopuksi ennakoimattomaan tilanteeseen. Teorian ja käytännön välinen suhde ei ole ongelmaton. Perinteisesti on ajateltu, että opiskelijan tulisi ensin oppia teoria koulussa ja sen jälkeen soveltaa sitä käytännössä.
Erilaiset opiskelijat huomioonottavat opetusjärjestelyt luovat oppimiselle ja persoonallisuuden kehittymiselle myönteisen ilmapiirin ja vahvistavat itsetuntoa . Yksilölliset ja opiskelijan omaa vastuuta painottavat työtavat tukevat opiskelijan omaa kasvua itsenäisyyteen ja vastuuseen (itseohjautuvuus!). Tällöin opiskelijalla on mahdollisuus oman työnsä suunnitteluun, omakohtaisiin valintoihin, yksilölliseen opinnoissa etenemiseen ja oman oppimisessa arviointiin. Samalla opiskelija oppii omista kokemuksistaan ja tuottaa itse tarvitsemaansa tietoa. Oppijan edellytykset itsenäiseen toimintaan ja vastuunottoon ovat hyvin erilaiset . Toiset ovat tottuneet vastuun kantamiseen jo koulun ulkopuolella, toiset kokevat vastuun ahdistavana ja turvattomuutta luovana. Tästä syystä vastuun asteittaisessa siirrossa on otettava huomioon opiskelijan edellytykset ja tuettava vastuunoton kasvua.
Ohjaavan opettajan/ työpaikkakouluttajan pitää tuntea työssäoppijat mahdollisimman hyvin. Heidän tulee aluksi tutustua oppilaisiinsa ja tarkentaa heidän toivomuksensa, vahvuutensa ja heikkoutensa, joiden pohjalta laaditaan yhdessä oppilaan henkilökohtainen oppimissuunnitelma. Oppimisen lähtökohtana on työssä tapahtuvassa oppimisessa sekä sosiaalisen että työtodellisuuden ensisijaisuus. Opetuksen ja oppimisen vaikuttavuus toteutuu tehokkaimmin silloin, kun työpaikkakouluttaja tuntee oppijoiden oppimistavat ja oivaltaa heidän kulloisenkin oppimisvaiheensa ja oppimisen mallinsa. Työpaikkakouluttajan tulisi lisäksi tietää millaisia oppimisen strategioita oppilaat ovat aiemmin käyttäneet. Tästä syystä työpaikkakouluttajan ja ohjaavan opettajan tulee olla keskenään vuorovaikutuksessa ja ohjaavalla opettajalla on oltava mahdollisuus antaa tukea oppijan ohjausta henkilökohtaisesti tapaamalla, puhelimitse, sähköpostilla tai telefaxilla.
Linnankylä (1989) jakaa opiskelijat viiteen eri orientaatioryhmään seuraavasti: Ensimmäinen ryhmä on merkitysorientoitunut ryhmä, jonka tavoitteena on omien näkemysten avartaminen ja tarkistaminen. Oppimisprosessi on tietoja laajentava ja suhteuttava strategia, opiskelijoilla on voimakas sisäinen ja ulkoinen motivaatio, kohtalainen minäkäsitys ja ajankäyttö on kiireetöntä. Tuloksena on kriittinen ja kokonaisvaltainen näkemys opiskeltavasta asiasta. Näitä opiskelijoita voi pitää omaehtoiseen opiskeluun kykenevinä, ns. omaohjauksisina opiskelijoina.
Toisena on suoritusorientoitunut ryhmä, jonka toimintatavoitteena on yleistietojen hankkiminen. Oppimisprosessi on tietoja siirtävä ja tarkentava strategia. Opiskelijoilla on kohtuullinen motivaatio ja itsenäisyys. Heillä on heikohko minäkäsitys, he työskentelevät tunnollisesti ja käyttävät kohtuullisesti aikaa opiskeluun. Tuloksena uusien tietojen ja tietorakenteiden toisto. Tämän ryhmän opiskelijoiden opiskelutaidoista tulisi kehittää tiedon kokonaisvaltaisen hahmottamisen sekä muuhun tietoon, omiin kokemuksiinsa, tavoitteisiin ja arvioihin suhteuttamisen taitoa.
Kolmantena on tietoteknisesti orientoitunut ryhmä. Heidän toimintatavoitteena on tietoteknisten tietojen hankkiminen. Oppimisprosessi on tietoa siirtävä, tarkentava ja laajentava strategia. Opiskelijoilla on tietotekninen motivaatio, vankka minäkäsitys ja he käyttävät kohtuullisesti aikaa opiskeluun. Tuloksena: uusien tietojen ja taitorakenteiden toisto. Ryhmän oppimistaitojen kehittämisessä tulisi painottaa ammatillisen oppimisen laaja-alaisuutta ja korostaa tietotekniikan, yhteiskunnan ja yksilön välisiä suhteita. Ohjauksessa tulisi myös edistää tietojen kokonaisvaltaista hahmottamista ja suhteuttamista laajempaan tietorakenteeseen, oppimisen tavoitteisiin ja arvoihin.
Neljäntenä on pinnallisesti orientoituneiden ryhmä. Heidän toimintatavoitteena on jatkoon selviäminen. Oppimisprosessina on tietoja siirtävä strategia. Opiskelijoilla on kohtalainen motivaatio ja minäkäsitys, he ovat epäitsenäisiä ja heidän ajankäyttönsä on kiireistä. Tuloksena: irrallisten tietojen luetelma. Tämän ryhmän opiskelutaitojen kehittämisessä kannattaisi käyttää hyväksi opiskelijoiden motivaatiota. Ryhmä tarvitsee sekä oppimisen suunnittelun, prosessoinnin että arvioinnin taitojen parantamista. Heille kannattaisi suunnitella erillinen oppimistaitojen kehittämisohjelma.
Viidentenä on selviämisorientoituneiden ryhmä. Heidän toimintatavoitteena on koetilanteesta selviäminen. Oppimisprosessina on tietoja siirtävä strategia. Opiskelijoilla ei ole motivaatiota, heillä on heikko minäkäsitys, he ovat epäitsenäisiä ja kiireisiä. Tämän ryhmän opiskelijoiden heikko minäkäsitys ja olematon motivaatio voi olla kouluvuosien pitkän pettymysten sarjan tulosta. Turhautunutta itsetuntoa ja heikkoa motivaatiota ei hetkessä nosteta. Tärkeintä olisi, että opetuksessa pystyttäisiin ehkäisemään pettymyksellisten opiskelukokemusten syntymistä. Opiskeluaineistot tulisi valita aluksi ammattiaineiden ja työaineiden opiskeluosuuksista sekä opiskelijoiden harrastusalueilta. Tämän ryhmän ensimmäiselle lukuvuodelle kannattaisi mielestäni sijoittaa pidempi työssäoppimisjakso, jotta estettäisiin opiskelijoiden turhautuminen ja sitä kautta syrjäytyminen.
Oman elämän kuvaukset (opiskelupettymyksetkin) saattavat esim. etätehtävinä olla hyviä oppimisen käynnistäjiä. Alussa tulee tarjota myös kokemuksia, joista on välitöntä, näkyvää hyötyä. Onnistumiskokemusten kautta voidaan lähteä tarkastelemaan omia oppimistapoja syvällisemmin ja myös kohottaa tiedonhallinnan tasoa. Oppilaanohjauksen keskeinen ajatus on ohjata opiskelijoita merkitysorientoituneiksi ja käyttämään syvätason oppimiseen suuntautuneita, mielekkäitä oppimisen strategioita.
Ammatillinen osaaminen ja sen arviointi
Työssäoppimisen yksi tavoite on ammattitaidon kasvu sekä saada yleisiä valmiuksia työelämää ja elinikäistä oppimista varten ja se on myös pystyttävä arvioimaan 2. Hyvä ammattitaito osana laajaa ammattisivistystä merkitsee sellaisia perusvalmiuksia, joiden avulla opiskelijat pystyvät työpaikkakohtaisen harjaantumisen jälkeen suoriutumaan alansa vaihtelevista tehtävistä, kehittämään ammattitaitoaan sekä täydentämään sitä helposti tehtävien muuttuessa .
Ammatillisen koulutuksen opetussuunnitelmien perusteissa määritellään tutkinnoissa vaadittava ammattitaito sekä opintojen – ja työssäoppimisen tavoitteet sekä sisällöt.
Oppilaitoksen opetussuunnitelmasta päättää koulutuksen järjestäjä ja siinä määritellään, mitkä osat kunkin tutkinnon ja koulutusohjelman tavoitteista opiskellaan työpaikoilla ja miten ohjaus ja arviointi suoritetaan. Opetussuunnitelmien laadinnassa pitää ottaa huomioon paikallisen työelämän tarpeet ja mahdollisuudet. Oppilaitos laatii tutkintokohtaiset suunnitelmat työssäoppimisjaksojen sijoittumisesta, määrästä, tavoitteista ja järjestämisestä työpaikoilla. Työssäoppimisen opintosuunnitelmaa laadittaessa lähtökohtana on, että työelämässä opittavat asiat täydentävät oppilaitoksessa opittavia asioita.
Nokia Telecommunicationilla on tehty tutkimustyö yksilön osaamisesta ja tiedon hallinnasta. Kaikissa ammateissa ja henkilöryhmissä oli tulos keskeisistä osaamisalueista seuraavanlainen:
Älykkyyteen liittyvä ongelmanratkaisukyky, synteesi/analyysi, innovatiivisuus, holistisuus ja oppimistaidot.
Käyttäytyminen: terve itseluottamus, joustavuus, avoimuus, aloitekykyisyys, mukautuvuus, tehokkuus, itseohjautuvuus, sitoutuneisuus, kypsyys ja toiminnan tehokkuus.
Asenteet: motivaatio, vastuu jatkuvaan muutokseen, epävarmuuden sieto, oikeat asenteet ammatilliseen työskentelyyn, laatuun, yrittäjyyteen
Vitaalisuus: hyvä fyysinen kunto, hyvä henkinen kunto, paineensietokyky, ajan ja elämän hallinta
Toisten ohjaaminen, "johtaminen": motivointi, sitouttaminen, visiointikyky, tavoitteiden asettaminen, vastuunjakaminen, palautteenanto, ohjaaminen, vaikuttaminen
Sosiaaliset vuorovaikutustaidot: Yhteistyö, ryhmätyöskentely, verkottuminen, kommunikaatiotaidot, suullinen ja kirjallinen ilmaisukyky, neuvottelutaito, kyky kommunikoida ja ymmärtää erilaisia yksilöitä ja kulttuureja, herkkyyttä asiakkaiden ja kollegojen tarpeiden ymmärtämiseen.
Kohdat 1-2 ovat ammatissa menestymisen kannalta tärkeimmät ja suuri haaste myös koulutusjärjestelmälle. Sen sijaan kohtien 3-5 mittaaminen ei ole kovin vaikeata ja yritykset voivat toteuttaa pääosan koulutuksesta itsekin.
Ammatillinen osaaminen voidaan ilmaista toimintojen ja taitojen hallintana. Ammatillisten toimintojen hallinta on ymmärretty varsin laajasti, toimintojen ja toimintakokonaisuuksien hallinnaksi. Toimintateoreettisen ajattelun mukaan toimintojen hallinnassa korostuu systeeminen ajattelu. Toimintateoreettisen ajattelun mukaan myös toimintaympäristöt vaikuttavat siihen, miten ammatillinen osaaminen tulee ilmi ja millaista osaamista tarvitaan. Työssäoppimisen aikana oppijalle tulee antaa erilaisia tehtäviä eri toimintaympäristöissä, jotta hänen ammatillinen osaamisensa tulisi esille.
Ammattitaitoluokituksia on useita. Yleisesti ammattitaitoon on liitetty muun muassa seuraavia osaamisalueita: ammatillisuus ja persoonallisuus, yhteistyötaidot ja yhteiskunnan jäsenyys, tietotaito- osaaminen, arviointi- ja oppimistaidot, kehittämis- ja uudistamistaidot sekä yhteiskuntajärjestelmän ymmärtäminen osana ammatillista toimintaa. Sosiaaliset taidot, kuten kommunikaatio-, yhteistyö- ja tiimityötaidot ovat osa ammattitaitoa. Työnorganisointi ja työnoppimisen tapa sisältyvät myös ammattitaitoon.
Helakorven (1992) mukaan ammattitaito voidaan jakaa ydintaitoihin, reunataitoihin, äänettömiin taitoihin, piilotettuihin taitoihin, näkymättömiin ja avaintaitoihin . Ydintaidot ovat ammattitaitoa, jota työntekijä tarvitsee yleisimmin työssään. Ne liittyvät työn tekniseen suorittamiseen ja mm. vuorovaikutussuhteisiin. Oppimaan oppimisen taidot, ongelmanratkaisutaito, kriittisen ajattelun taito, yhteistyötaidot, kommunikatiiviset taidot, emotionaaliset ja eettiset taidot. Reunataitoja tarvitaan harvemmin, tavallisemmin yllätyksellisesti. Nekin edellyttävät tietoperustan hallintaa sekä ammatillista sitoutumista ja vahvaa eettistä orientaatiota. Äänettömiä taitoja on vaikea ilmaista sanallisesti. Tyypillisimmillään äänetön taito opitaan tehdyistä virheistä tai epäonnistumisista tai "huomaamatta" työssä tai ajattelussa tai asenteissa tapahtuneista muutoksista. Ekspertit toimivat hyvin joustavasti, automaattisesti, eivätkä osaa selvittää toimintaansa jälkeenpäin. Noviisilla ei ole vielä tällaisia taitoa, joita tarvitaan mm. ongelmanratkaisu- ja päätöksentekotilanteissa. Piilotetut taidot liittyvät kiinteästi työn tekoon ja työpaikkaan. Ne ovat yleensä piilotettu tietoisesti mm. niillä pyritään saamaan henkilökohtaista hyötyä, voidaan kilpailla vallasta työpaikalla. Avaintaitoja ovat mm. kommunikaatiotaidot, ongelmanratkaisu- ja päätöksentekotaidot, yhteistyötaidot, johtamistaidot ja oppimistaidot. Niillä voidaan hankkia uusia taitoja tai ratkaista työssä ilmeneviä ongelmia.
Ammatillisessa pätevyydessä on kyse tietojen ja taitojen lisäksi arvoista, asenteista, etiikasta, motivaatiosta, kriittisestä ajattelusta, joustavasta tietoperustaa hyväksikäyttävästä toiminnasta, toimintojen ja yhteisöllisten että yhteiskunnallisten kytkentöjen ymmärtämisestä sekä sanattomien viestien tulkinnasta ja intuitiivisesta ajattelusta 6. Pätevä ammattilainen osaa myös reflektoida omaa toimintaansa.
Ammatillisen osaamisen arvioinnin lähtökohtia
Työssäoppimisen arvioinnista päättää opintojen opetuksesta vastaava opettaja yhteistyössä työnantajan nimeämän henkilön kanssa 1. Arviointi perustuu vuoropuheluun, jossa myös opiskelija arvioi omaa kehittymistään ja mahdollisuuksiaan oppia sekä jaksolle asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Työssäoppijan arvioinnista saadaan kattavampi ja kokonaisvaltaisempi, mikäli siihen osallistuu työpaikkaohjaajan ja ohjaavan opettajan lisäksi mahdollisimman moni hänen kanssaan työskentelevistä mm. työntekijät/asiakkaat, opiskeluryhmän jäsenet, jne.
Arvioinnin tehtävänä on tukea oppimista, kehittää opiskelijan itsearviointitaitoa, vahvistaa myönteistä minäkuvaa ja motivaatiota, tuottaa tietoa opiskelijan osaamisen tasosta, antaa palautetta työn ja koulutuksen tuloksellisuudesta ja opetustoimen vaikuttavuudesta sekä antaa tietoa työnantajalle opiskelijan ja ammattiin valmistuvan osaamisen tasosta. Arvioinnin tulee olla tasa-arvoista, kokonaisvaltaista ja oppijan työkokemusta arvostavaa. Työssäoppimisesta ei anneta erillistä arvosanaa vaan työssäoppimisen aikana ositettu osaaminen otetaan huomioon niiden opintokokonaisuuksien arvioinnissa, joihin työssäoppiminen sisältyy.
Oppilaitosten, työpaikkaohjaajien ja opettajien vastuulla on kertoa työssäoppimispaikalle opiskelija-arvioinnin tavoitteet ja periaatteet: miksi arvioidaan, kuka tai ketkä arvioivat, milloin arviointi suoritetaan, mitä eri asioita arvioidaan, miten arviointi toteutetaan ja miten arviointiin osallistuvia ohjataan 2.
Työssäoppijan ja työpaikkakouluttajan on tiedettävä millaista osaamisen tasoa vaatii tyydyttävä, hyvä tai kiitettävä osaaminen. Kaikille työssäoppimisen aikana laadituille kirjallisille töille, työnäytteille ja muille selvityksille on laadittava selkeät arviointikriteerit sekä tuotava esiin niiden vaikutus työssäoppimisen arviointiin ja opintokokonaisuuden arviointiin.
Arvioinnin kohteita voivat olla esimerkiksi ydintaidot sisällöllisine painotuksineen (yrittäjyys, laatutietoisuus, työsuojelu ja terveys, teknologian hyväksikäyttö, tasa-arvo, kestävä kehitys, kansainvälistyminen tai palvelu- ja kuluttajakasvatus). Arvioinnin kohteena voivat olla myös työn perustana olevan tiedon hallinta, työmenetelmien, - välineiden ja materiaalin hallinta, työprosessin hallinta, työetiikka ja työn yhteiskunnallisen merkityksen ymmärtäminen.
Arviointimenetelmiä voivat olla, työpäiväkirjat, oppimispäiväkirjat, haastattelut, raportit, erilaiset tehtävät, portfolio, työnäytteet, arviointiympyrä, itsearviointi, posterit, sähköposti tai verkkofoorumi.
Työssäoppimisen mahdollisuudet ja uhat eri osapuolilleTyössäoppimisen jaksoista hyötyvät opiskelijat, oppilaitokset ja työelämä. Työssäoppimisen tavoitteita ja merkitystä voidaan tarkastella monesta eri näkökulmasta mm. yhteiskunnan, elinkeinoelämän, työpaikkojen, koulutuksen järjestäjän, oppilaitoksen, ohjaajan tai oppijan kannalta.
Työssäoppimisen hyödyt yhteiskunnan kannalta
Yhteiskunnan kannalta tavoitteita ovat esimerkiksi koulutuksen kohdennettavuuden parantaminen ja työelämän edellyttämien ammattitaito/tietojen vahvistaminen 2. Työssä oppiminen vahvistaa niitä persoonallisia ja sosiaalisia ominaisuuksia, jotka helpottavat nuorten siirtymistä työelämään ja toimimista aktiivisena yhteiskunnan jäsenenä.
Työssä oppimisen hyödyt työpaikalle
Työssäoppimisprojektin tavoitteena on myös palvella yrittäjiä ja kehittää heidän kanssaan toimivia yhteistyömuotoja 2. Työnantajat voivat osallistua opetussuunnitelmien laadintaan sekä tuoda asiantuntemustaan oppilaitoksiin.
Suomalaisten työpaikkojen ongelmana on henkilöstön ikääntyminen. Opiskelijoiden joukosta yritys voi rekrytoida itselleen uutta pysyvää tai määräaikaista työvoimaa. Työssäoppimisen aikana työnantajalla on tilaisuus tutustua opiskelijoihin ja oppija puolestaan voi täsmäkouluttaa itseään tulevaa työpaikkaansa varten. Vakiintuvan yhteistyön myötä oppilaitokset ja työpaikat voivat parantaa ja kehittää yhdessä opetuksen laatua niin oppilaitoksissa kuin työssä oppimisen aikana niin, että ne hyödyttävät kumpaakin osapuolta. Laitteiden ja koneiden hankinta ja käyttö voidaan suunnitella yhdessä mm. yhteiskäyttö tuo taloudellisuutta ja tehokkuutta kummankin toimintaan.
Työssäoppiminen kehittää työpaikkojen oppimiskulttuuria ja kaikkien työntekijöiden kouluttautumista sekä vaikuttaa koulutuksen kehittämiseen ja suunnitteluun. Työnantaja voi hyödyntää oppilaitoksen osaamista, asiantuntemusta ja koulutuspalveluja. Joillekin työnantajille on hyödyksi oppia tuntemaan nuorten odotuksia ja ajattelumaailmaa.
Työssä oppimisen hyödyt oppilaitoksille ja opettajille
Työssäoppiminen on paitsi keino lähentää koulutusta ja työelämää myös keino kehittää opettajien ammattitaitoa 2. Oppilaitokselta se vaatii monipuolisia ja toimivia suhteita elinkeinoelämän edustajiin, järjestöihin, luottamushenkilöihin ja muihin asiaa edistäviin tahoihin. Työssäoppiminen vaatii hyvän yhteistyöverkoston luomista ja sen hoitamista. Työssäoppiminen parantaa koulutuksen tunnettavuutta työelämässä ja vahvistaa oppilaitoksen ja työelämän yhteistyötä ja koulutuksen suunnittelua. Se mahdollistaa harvinaisten koneiden ja laitteiden ja uuden teknologian käytön sekä monipuolistaa oppimisympäristöjä. Opiskelijoiden arviointitavat monipuolistuvat työssä oppimisen ansiosta.
Työssäoppimisjaksot rikastuttavat opettajan työtä ja auttavat ammattitaidon päivityksessä. Myös oman työelämätiedon ja opetuksen arviointi helpottuvat työssäoppimisen jaksojen avulla. Myös työelämän asiantuntijoita olisi hyvä saada osallistumaan oppilaitoksen toimintaan, kehittämiseen ja arviointiin.
Työssäoppimisen hyödyt oppijalle
Työssäoppijalla on mahdollisuus toimia aidossa työyhteisössä todellisten ammattiin liittyvien ongelmien parissa 2. Oppija oppii arvioimaan omaa osaamistaan ja asemaansa työyhteisön jäsenenä sekä suuntaamaan kehitystavoitteitaan kokemustensa perusteella. Työssäoppiminen tukee ammatinvalintaa, erikoistumista ja koko ammatillista kasvua.
Käytännönläheiset oppimisympäristöt lisäävät yleensä oppijoiden kiinnostusta omaa alaa ja koulutusta kohtaan. Oppimistilanteet monipuolistuvat, ja ehkä myös vähemmän motivoituneet tai oppimisvaikeuksista kärsivät saadaan paremmin mukaan. Oppija voi verrata, konstruoida aikaisemmin oppimaansa ja syventää ymmärrystään eri opintokokonaisuuksiin liittyvästä tietoperustasta. Parhaimmillaan vastuuntunto työstä ja käsitys siinä vaadittavasta koulutuksesta vahvistuvat; nuori itsenäistyy.
Kyselyssä haasteteltiin keskenään samoissa työhtehtävissä työskenteleviä henkilöitä pyrkimyksenä selvittää millä tavoin he oppivat uusia asioita työympäristössä. Haastatelavat (18 henkilöä) toimivat erään tietoliikennealan yrityksen ohjelmistokehitysosastolla tietoliikenneohjelmistojen testauksen suunnittelu- ja testaustehtävissä. Osa haastateltavista oli jo pidempään työelämässä olleita, osa opiskelijoita, joilla oli meneillään työharjoittelujakso tai jotka kävivät osa-aikaisesti työssä opiskelunsa ohessa. Osa oli vastavalmistuneita, jotka ovat ovat opintojensa loppuvaiheessa siirtyneet työskentelemään kokopäiväisesti.
Haastattelun eräänä tavoitteena oli saada näkemystä siihen, miten työssä opitaan nykyisillä nopeasti kehittyvillä työmarkkinoilla. Samalla haettiin vastausta mm. seuraaviin kysymyksiin:
Haastattelu toteutettiin kyselylomakkeella, jonka haastateltavat täyttivät nimettömänä. Ennen lomakkeen täyttämistä järjestettiin tiedoitustilaisuus, jossa kerrottiin lyhyesti työn taustasta, tavoitteista ja järjestelyistä. Tarkoituksena oli madaltaa kyselyyn osallistumisen kynnystä, motivoida haastateltavia ja antaa kuva haastattelun tarkoituksesta.
Haastattelulomake on esitetty liitteessä 1. Kyselyssä oli mukana viisi pääaluetta, joista kustakin esitettiin muutama kysymys. Alueet olivat:
Työnkuvauksella pyrittiin selvittämään, eroavatko työntekijöiden näkemykset työssä tarvittavista tiedoista ja taidoista työnantajan näkemyksistä. Työntekijän kuvauksella haettiin tietoa työntekijöiden näkemyksistä omista tiedoista ja taidoistaan sekä heidän oppimistavoistaan. Oppimistavoilla tarkoitetaan tässä yhteydessä keinoja ja kanavia, joiden kautta työntekijä on saanut työssä tarvitsemansa tiedot ja taidot. Oppimiseen vaikuttavat tekijät -osiolla haluttiin kerätä työntekijöiden arvioita omista oppimisstrategioistaan, oppimisen motivaatiosta ja oppimisnäkemyksistä. Oppimisen arviointi ja seuranta -osuus puolestaan pyrki tunnustelemaan työntekijöiden asenteita heidän työasoioiden oppimisensa mahdollisesta systemaattisesta seuraamisesta ja arvioimisesta. Tutorointiin liittyvillä kysymyksillä halutiin saada kuva ryhmässä käytössä olevan tutorointimenettelyn onnistumisesta. Haastateltavien organisaatiossa uusien työntekijöiden tutorointi oli toteutettu siten, että tietyille kokeneimmillle työntekijöille määriteltiin kaksi päivää viikossa kiertävin vuoroin pelkästään uusien työntekijöiden ohjaamiseen ja opastamiseen.
Seuraavassa on esitetty koosteenomaisesti haastattelusta saatuja tuloksia nodatellen kyselylomakkeen kysymysjärjestystä. Koska puolet vastaajista oli ollut nykyisissä työtehtävissään yli puoli vuotta, katsottiin parhaaksi vertailla eräissä kysymyksissä erikseen yli- ja alle puoli vuotta olleiden vastauksista saatuja tuloksia.
Työn kuvaus
Työn kuvauksessa esille tulleet vaatimukset eivät merkittävästi eronneet työnantajan näkemyksistä. Esille tuli paljon sekä ei-teknisiä vaatimuksia, kuten tiedonhankintataito, kokonaisuuksien hahmottamis- ja hallintakyky, ryhmätyö- ja kommunikointitaidot että teknisiä, yrityksen tuotteeseen liittyviä tieto- ja taitovaatimuksia mukaanlukien yleisen teknisen ajattelutavan tarpeellisuus.
Työntekijän kuvaus
Työntekjät katsoivat pääosin tarvitsevansa enemmän yrityksen tuotteen teknistä osaamista sekä kommunikointi- ja (teknistä) kielitaitoa. Toisaalta esille tuli näkemyksiä, jotka painottivat että kaikkia asioita ei tarvitsekaan osata itse, koska työ on ryhmätyötä, jolloin osaaminen jakaantuu ryhmän jäsenten kesken.
Kaikista vastaajista reilu kolmannes ilmoitti käyttävänsä 5-10 tuntia viikossa ja kolmasosa 3-5 tuntia viikossa työasioiden opiskeluun. Alle puoli vuotta nykyisissä työtehtävissään olleista kolmasosa käytti 5-10 tuntia ja toinen kolmannes 3-5 tuntia viikossa työssä tarvittavien tietojen opiskeluun. Suurin eroavaisuus koko ryhmän |
Kuva 1. Työasioiden opiskeluun käytettävä |
vastauksiin on yli 10 tuntia viikossa käyttäneiden osuus, joka alle puoli vuotta olleilla oli lähes 25%. Yli puoli vuotta nykyisissä työtehtävissään olleista lähes puolet opiskeli työasioita 5-10 tuntia viikossa. Kukaan heistä ei ilmoittanut opiskelevansa yli 10 tuntia viikossa.
Kyselyn perusteella työssä tarvittavat tiedot oli hankittu pääasiassa kokeilemalla, lähtötietoja hyödyntäen ja lukien (taulukko 1, kuva 2). Oppimistapojen keskinäisestä korrelaatiosta tuli lisäksi esille mm. seuraavia asioita:
Verrattaessa oppimistapoja vastaajien ilmoittamiin oppimisstrategioihin, tuli ilmi, että kokeilemalla oppiminen korreloi vahvasti serialistisen strategian käyttämisen kanssa.
61% vastaajista mainitsi työssä tarvittavien asioiden omatoimiseen opiskeluun tietolähteekseen alan kirjat , 56% www sekä 44% yrityksen tuotteen käyttäjä- ja tekninen asiakasdokumentaatio. Kurssimateriaaleja ilmoitti käyttäneensä 28% ja projektien dokumentteja 22% vastaajista. Lehtiartikkeleita ja eri laitteiden ja ohjelmien käyttäjädokumentaatioita oli lukenut 17% vastaajista.
Taulukko 1. Miten työasiat on opittu?
Tapa |
Ennen |
Tahtotila |
Muutos |
||||||
Kaikki |
Alle 6kk |
Yli 6kk |
Kaikki |
Alle 6kk |
Yli 6kk |
Kaikki |
Alle 6kk |
Yli 6kk |
|
Lähtötiedot |
16% |
12% |
21% |
15% |
12% |
18% |
-1% |
0% |
-3% |
Kurssit |
12% |
13% |
11% |
21% |
27% |
16% |
9% |
14% |
5% |
Lukien |
20% |
21% |
19% |
19% |
19% |
20% |
-1% |
22% |
1% |
Keskustellen |
15% |
19% |
10% |
11% |
13% |
8% |
-4% |
-6% |
-2% |
Tutoroitavana |
11% |
10% |
12% |
13% |
11% |
16% |
2% |
2% |
4% |
Tutorina |
1% |
0% |
3% |
1% |
0% |
1% |
0% |
0% |
-2% |
Kokeilemalla |
20% |
21% |
19% |
13% |
13% |
14% |
-7% |
-8% |
-5% |
Kuuntelemalla (palaverit tms.) |
5% |
4% |
5% |
6% |
5% |
7% |
1% |
1% |
2% |
Yht./keskiarvo |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
ka 0% |
ka 0% |
ka 0% |
Kuva 2. Työsasioiden oppimistapojen jakaantuminen
kaikkien vastanneiden kesken.
Oppimiseen vaikuttavia tekijöitä
Lähtötietojen vaikutus työssä oppimiseen on kuvattu taulukossa 2, josta nähdään, että lähtötietojen vaikutus on nähty pääosin työssäoppimista helpottavana. Kukaan vastaajista ei ollut sitä mieltä, että lähtötiedot olisivat vaikuttaneet negatiivisesti työssäoppimiseen. Vastauksia, joissa lähtötietojen ei sanottu vaikuttaneen mitenkään, perusteltiin mm. sillä, että ennen työtä opitut asiat olivat liian kaukana todellisista työssä tarvittavista tiedoista.
Taulukko 2. Lähtötietojen vaikutus työssä oppimiseen
Vastausryhmittely |
% vastanneista |
Lähtötiedot - opinnot - hyvä perusta työssäoppimiselle |
69% |
Lähtötiedot - edelliset työt - hyvä perusta työssäoppimiselle |
19% |
Lähtötiedot eivät vaikuttaneet juuri mitenkään |
12% |
Yht. |
100% |
Kaikilla vastanneilla oli keskimäärin hyvä motivaatio työasioiden oppimiselle. Tähän vaikutti varmastikin myös se, että kaikkien vastanneiden mielestä nyt opituilla työasioilla oli käyttöä myös tulevaisuudessa ja suurimman osan mielestä heidän työympäristönsä kannusti oppimaan uusia asioita.
Oppimisstrategioiden käyttöä koskevaan kysymykseen oli odotettavissa melko yhdensuuntaisia vastauksia. Kuvassa 3. on esitetty oppimisstrategioiden jakaantuminen alle puoli vuotta ja yli puoli vuotta nykyisissä työtehtävissä olleiden kesken. Kaikki vastanneet käyttävät mielestään eniten holistista strategiaa. Seuraava paljon käytetyksi kuvattu strategia oli kaikkien vastanneiden keskiarvon perusteella syväoppimisstrategia. Alle puoli vuotta olleilla syväoppmisen edelle ylsi kuitenkin serialistinen strategia. Suurin osa vastaajista ilmoitti käyttävänsä pintasuuntaunutta strategiaa vain vähän.
|
|
Kuva 3. Oppimisstrategioiden käytön jakaantuminen
Alla olevassa taulukossa (taulukko 3) on esitetty joitakin aineistosta esille tulleita yhteyksiä oppimisstrategioihin liittyen.
Taulukko 3. Oppisstrategioiden yhteyksiä muihin vastauksiin
Ryhmittely |
Korrelaatio ryhmitellyllä aineistolla |
Paljon syväoppimista |
|
|
|
Paljon holistisen strategian käyttöä |
|
Paljon serialistisen strategian käyttöä |
|
|
|
Vähän syväoppimista |
|
|
Tulosten perusteella näyttäisi siltä, että pienillä lähtötiedoilla aloittaneet ovat aivan aluksi pintaoppineet hieman asioita sieltä täältä saadakseen jonkinlaisen kuvan työasioista. Tämän jälkeen he ovat oppiessaan kokonaisuuksia esimerkiksi kursseilla siirtyneet käyttämään holistista strategiaa, joka on yleistynyt heidän päästrategiakseen. Esimerkiksi tutoroitavana ollessaan he käyttävät paljon serialistista strategiaa tilanteessa esillä olevien asioiden oppimiseksi ja muodostavat tilanteen jälkeen niistä kokonaisuuden.
Työssäoppimista pidettiin pääasiassa vuorovaikutuksena sekä ymmärtämisenä ja oivaltamisena. Vastaajien näkemyksiä työssäoppimisesta on esitetty kuvassa 5. Eri työssäoppimista kuvaavien attribuuttien jakaumassa (kuva 4) huomio kiinnittyy seuraaviin seikkoihin:
Kuva 4. Millaista työssä oppiminen on? |
Työssäoppiminen koetaan myös toisinaan turhauttavana erityisesti tiedon nopean muuttumisen vuoksi: nyt opittu asia onkin jo vanhentunutta esimerkiksi suunnittelukriteerien muuttumisen vuoksi. Alle ja yli puoli vuotta olleiden näkemyksissä ei tullut esille kovin suuria eroja. Eroavaisuudet liittyivät lähinnä siihen, että kaikki alle puoli vuotta olleista |
piti työssä oppimista kehittävänä ja yli puoli vuotta olleet pitävät työssä oppimista keskimäärin vaativampana, mutta vähemmän stressaavana kuin alle puoli vuotta olleet.
Kuva 5. Mitä työssä oppiminen vastaajien mielestä on?
Oppimisen arviointi ja seuranta
Kysymykset työssäoppimisen määrämuotoisesta seuraamisesta ja arvioimisesta toivat vaihtelevia vastauksia. Vastausten jakauma ja niiden perusteella tehty ryhmittely on esitetty kuvissa 6. ja 7. Suurin osa vastaajista on seurannan ja arvioinnin kannalla.
|
Miksi ei? |
Osuus |
|
Tarpeetonta |
43% |
||
Seuranta hankalaa tai epämiellyttävää |
29% |
||
Mittaaminen ja määritteleminen hankalaa |
28% |
||
Yht. |
100% |
||
Miksi kyllä? |
Osuus |
||
Osaamisen varmistaminen |
63% |
||
Resurssien suunnittelu |
25% |
||
Motivointi |
12% |
||
Yht. |
100% |
||
Kuva 6. Tulisiko oppimista seurata?
|
Miksi ei? |
Osuus |
|
Tarpeetonta |
33% |
||
Tuottaa paineita |
33% |
||
Arviointi vaikeaa |
17% |
||
Ihmiset oppivat eri tavoin |
17% |
||
Yht. |
100% |
||
Miksi kyllä? |
Osuus |
||
Palaute, ohjaaminen |
70% |
||
Motivointi, kannustaminen |
30% |
||
Yht. |
100% |
||
Kuva 7. Tulisiko oppimista arvioida?
Tutorointi
Tutoreina toimineet arvioivat omien teknisten ja pedagogisten taitojensa riittävän melko hyvin tutorointiin. Kaikki ei-vastaukset liittyivät pedagogisiin taitoihin (Kuva 8). Hyvinä puolina tutoroinnissa nähtiin sen hyödyllisyys, mielekkyys, vuorovaikutus ja
se, että tutoroidessa oppii myös koko ajan itse. Huonona puolena esille tuli erityisesti tutorointiin käytettävissä olevan ajan riittä-mättömyys. Suurin osa vastaajista oli ollut tutoroitavana muutaman kerran kuukaudessa tai muutaman kerran viikossa. Tutoreiden teknis- |
Kuva 8. Tutoreiden näkemys tutorointitaidoistaan |
|
ten taitojen katsotiin riittäneen tutorointiin useammin kuin pedagogisten taitojen.
Hyvinä puolina tutoroinnissa nähtiin sen hyödyllisyys ongelmien ratkaisun (43%) ja oppimisen (36%) kannalta. Huonoina puolina tuli esille erityisesti tutorien kiireellisyys (67%). Tutorointia oltiin halukkaita parantamaan mm. lisäämällä tutorointiin käytettävää aikaa (esimerkiksi nimittämällä henkilöitä kokopäiväisesti ko. tehtävään), parantamalla heidän tavoitettavuuttaan sekä teknisiä ja pedagogisia taitoja.
Kyselystä saadut tulokset ovat melko lailla linjassa tässä työssä esitettyjen näkemysten kanssa. Työssäoloa edeltäneet määrämuotoiset opinnot nähdään työssäoppmisen kannalta hyödyllisenä, työssäoppimista helpottavana tekijänä, vaikka joillakin kyselyyn vastaajista ei ollutkaan takanaan työhön liittyvän tekniikan alan opintoja. Voidaan siis nähdä, että opinnot ovat toimineet operatiivisen kyvykkyyden hankitakeinona.
Vaikka työssäoppiminen nähdään tarpeellisena, välttämättömänä seikkana, sitä pidetään myös haastavana ja mieleenkiintoisena, vuorovaikutuksellisena prosessina. Voidaan siis arvioida, että haastateltujen työnantaja on onnistunut luomaan työssäoppimisen kannalta tarpeellisen sosiaalisen ja riittävän hyvin organisoidun yhteisön, joka tukee työssäoppimista. Haastattelun perusteella kuitekin joitakin muutoksia tulisi tehdä, jotta työntekijät voisivat oppia työasioita omaksi kokemallaan tavalla.
Alan kirjallisuuden käyttäminen tiedonlähteenä näyttäisi tämän kyselyn perusteella vielä pysyneen www-sivujen kahlaamista suositumpana vaihtoehtona. Www:n osuus omatoimisessa opiskelussa käytettävän materiaalin lähteenä on kuitenkin huomattavan suuri. Osa tästä selittynee myös tekniikan alasta, jolla haastateltavat työskentelevät: tietoliikenteeseen ja tietotekniikkaan liittyvää tietoa löytyy hyvin paljon internetistä. Tässä yhteydessä ei tosin ole huomioitu sitä, mikä osuus tiedosta on haettu yrityksen intranetista ja mikä yrityksen ulkopuolelta, internetistä.
Tutorointitoiminnan kehittämisellä on tärkeä osa työssäoppmisen kehittämisessä. Tutorien pedagogisten taitojen ja kiireettömyyden vaatimukset voidaan nähdä osana työssäoppmisen laadun kehittämistä. Työssäoppimisen seuraaminen ja arvioiminen nähdään pääsääntöisesti positiivisena seikkana, vaikka haastateltavat eivät olekaan suorittamassa tutkintoonsa kuuluvaa työssäoppimisjaksoa! Perusteet tähän ovat ilmeiset: oppimisen ohjaaminen, laadun tarkkailu sekä resurssien käytön suunnittelu.
Kyselyn perusteella työntekijöiden näkemykset työssä tarvittavista tiedoista ja taidoista eivät eronneet merkittävästi työnantajan näkemyksistä. Yhteinen näkemys on siis olemassa. Näkemys työntekijöiden käyttämistä oppimisstrategioista
ja -tavoista auttaa työnantajaa laatimaan henkilökohtaisempia oppmissuunnitelmia. Tämän kyselyn tulokset saattavat siten olla haastatellun työryhmän oppimisen kehittämisen kannalta merkittäviä, vähintäänkin yhteisen keskustelun alullepanijana, ja parhaimmillaan täysin uuden lähestymistavan, oppimiskulttuurin, motivoijana.
TKK:n kurssin S-72.600 Oppiva tietoyhteiskunta harjoitustyön haastattelulomake. Tarvitset tämän lomakkeen täyttämiseksi Word97-tekstinkäsittelyohjelman, lomaketta ei voi täyttää paperilla. Mikäli jossain kohdassa loppuu vastaustila kesken, voit jatkaa vastaustasi liitteessä 2. Mainitse tällöin kysymyksen numero. |
1 |
|||
A. Työn kuvaus |
1. Millä ohjelmistotekniikan alueella työskentelet? Valitse alla olevista vaihtoehdoista sopivin. |
|||
2. Millaisia tietoja ja taitoja työtehtäväsi mielestäsi vaativat? |
||||
B. Työntekijän kuvaus |
1. Kaunko olet ollut nykyisissä työtehtävissäsi (valitse valikosta sopivin vaihtoehto)? |
|||
2. Miten kohdassa A2. mainitsemasi asiat toteutuvat omalla kohdallasi? Mitä pitäisi oppia/osata enemmän? |
||||
3. Arvioi, kuinka monta tuntia viikossa käytät keskimäärin työtehtävissä tarvittavien asioiden opetelemiseen/ |
||||
4. Arvioi seuraavassa sarakkeeseen I prosentteina, millä tavalla olet hankkinut nykyisissä työtehtävissäsi tarvitsemasi pätevyydet. (Esim. jos olet oppinut puolet asioista kursseilla ja puolet itse kokeilemalla, laita em. kotiin molempiin 50% ja jätä muihin 0). Arvioi sarakkeeseen II, millä tavoin oppisit/opiskelisit em. asiat mieluiten, jos saisit valita vapaasti. Prosenttiosuuksien summa lasketaan automaattisesti ja se näkyy kohdassa 'Yhteensä'. Huomaa, että sen tulee olla 100% molemmissa sarakkeissa). |
||||
Osuus prosentteina |
||||
Tapa |
Sarake I Miten olet oppinut? |
Sarake II Miten haluaisit mieluiten oppia? |
||
Lähtötiedot (ammattitut-kinto tms., edelliset työt) |
||||
Kurssit |
||||
Työssä omaehtoisesti opiskelemalla; lukien |
||||
Kysymällä kollegoilta (tutorit poislukien); keskustellen |
||||
Olemalla tutoroitavana |
||||
Tutoroimalla itse |
||||
Yrityksen ja erehdyksen kautta; kokeilemalla |
||||
Kuuntelemalla esitelmiä, palavereissa, yms. tilaisuuksissa |
||||
Muuten, miten? |
||||
Yhteensä |
% | % | ||
5. Jos annoit edellä kohtaan 'Omaehtoisesti opiskelemalla' prosenttiosuudeksi enemmän kuin 0, täsmennä, mitä tietolähteitä olet käyttänyt ja mitä mieluiten käyttäisit (esim. oletko lueskellut www-sivuja, tilannut alan kirjallisuutta, jne.) |
||||
TKK:n kurssin S-72.600 Oppiva tietoyhteiskunta harjoitustyön haastattelulomake. |
2 |
||||||
C. Oppimiseen vaikuttavia tekijöitä |
1. Kuvaile, ovatko omat lähtötietosi vaikuttaneet positiivisesti/negatiivisesti uusien nykyisiin työtehtäviisi liityvien asioiden oppimiseen. Miten? Millaiset asiat? Miksi? |
||||||
2. Millainen motivaatio sinulla on ollut oppia uusia työtehtävissä tarvittavia asioita? |
|||||||
3. Kuvaile yleisimmin käyttämiäsi oppimisstrategioita. Tutustu eri strategioiden kuvauksiin (liite 1 lomakkeen lopussa), ja vastaa sen jälkeen tähän kysymykseen. Mieti viime aikoina oppimiasi työtehtäviisi liittyviä uusia asioita. Mitä alla mainituista strategioista (yhtä tai usempaa) käytit niiden oppimiseen ja miten usein? |
|||||||
Strategia |
Paljon |
Jonkin verran |
Vähän |
En osaa sanoa |
|||
Pintaoppiminen |
|||||||
Syväoppiminen |
|||||||
Holistinen |
|||||||
Serialistinen |
|||||||
Muu, mikä? |
|||||||
Täsmennä, millaisten asioiden oppimiseen käytit mitäkin strategiaa. |
|||||||
4. Mitä työtehtävissä oppiminen mielestäsi on? Tiedon tankkausta? Vuorovaikutusta opettavan henkilön kanssa? Jne. |
|||||||
5. Millaista on oppia/opetella työssä tarvittavia uusia asioita? Voit rastia yhden tai usemman kohdan ja lisätä omia kuvauksia viimeiseen kohtaan. |
|||||||
Hauskaa |
|||||||
Ikävää |
|||||||
Vaativaa |
|||||||
Stressaavaa |
|||||||
Mielenkiintoista |
|||||||
Kehittävää |
|||||||
Aikaavievää |
|||||||
Turhaa |
|||||||
Muuta? Mitä? |
|||||||
6. Arvioi, onko työssä oppimillasi tiedoilla/taidoilla käyttöä tulevaisuudessa esimerkiksi muissa työtehtävissä? |
|||||||
Kyllä |
Ei |
Miksi ei? |
En osaa sanoa |
||||
7. Kannustaako työympäristö oppimaan uusia asioita? |
|||||||
Kyllä |
Ei |
Miksi ei? |
En osaa sanoa |
TKK:n kurssin S-72.600 Oppiva tietoyhteiskunta harjoitustyön haastattelulomake. |
3 |
||||||
D. Oppimisen arviointi ja seuranta |
1. Tulisiko mielestäsi työasioiden oppimista seurata määrämuotoisesti? |
||||||
Kyllä |
Ei |
Miksi ei? |
En osaa sanoa |
||||
Jos kyllä, niin miksi? Miten seurantaa kannattaisi mielestäsi suorittaa? |
|||||||
2. Tulisiko mielestäsi työasioiden oppimista arvioida? |
|||||||
Kyllä |
Ei |
Miksi ei? |
En osaa sanoa |
||||
Jos kyllä, niin miksi? Miten arviointi kannattaisi mielestäsi suorittaa? |
|||||||
|
|||||||
E. Tutorointi |
1. Oletko toiminut työtehtävissäsi tutorina viimeisten 3kk aikana? |
||||||
Kyllä |
Ei |
||||||
Jos vastasit edelliseen 'Ei', voit siirtyä kysymykseen E4. |
|||||||
2. Riittivätkö omaamasi tekniset ja pedagogiset (opetukselliset) taidot toisten tutorointiin? |
|||||||
Kyllä |
Ei |
En osaa sanoa |
|||||
Tekniset taidot |
|||||||
Pedagogiset taidot |
|||||||
3. Miten koit tutoroimisen? Mitä hyvää ja/tai huonoa siinä oli? |
|||||||
4. Oletko ollut työtehtävissäsi tutoroitavana viimeisten 3kk aikana? |
|||||||
Kyllä |
Ei |
||||||
Jos kyllä, miten usein? (valitse valikosta) |
|||||||
5. Riittivätkö tutorien tekniset ja pedagogiset (opetukselliset) taidot tutorointiin? |
|||||||
Useinmiten |
Toisinaan |
Harvemmin |
En osaa sanoa |
||||
Tekniset taidot |
|||||||
Pedagogiset taidot |
|||||||
6. Miten koit tutoroitavana olemisen? Mitä hyvää ja/tai huonoa siinä oli? |
|||||||
7. Miten kehittäisit tutorointia? |
|||||||
KIITOS OSALLISTUMISESTASI! KAIKKIEN LOMAKKEEN TÄYTETTYNÄ PALAUTTANEIDEN KESKEN ARVOTAAN YLLÄTYSPALKINTO! PALAUTUSOHJEET: Kun olet täyttänyt lomakkeen, tarkista vielä, että vastasit kaikkiin kohtiin. Talleta tiedosto ja palauta se sähköpostin liitetiedostona Mika Immoselle. Lomakkeet käsitellään luottamuksellisina ja nimettöminä! Yksittäisiä vastauksia ei tule erottumaan kyselyn tulosaineistosta, vaan niiden perusteella muodostetaan kooste. |
TKK:n kurssin S-72.600 Oppiva tietoyhteiskunta harjoitustyön haastattelulomake. |
4 |
|
Liite 1 |
Lyhyt kuvaus tavallisimmista oppimisstrategioista. Lähde: http://www.comlab.hut.fi/opetus/600/Suomeksi/Luentokalvot/luento2/sld024.htm jahttp://www.comlab.hut.fi/opetus/600/Suomeksi/Luentokalvot/luento2/sld027.htm |
|
Pintasuuntautunut oppija:
Syväsuuntautunut oppija:
Holistinen oppija:
Seriaalinen oppija:
|
||
Liite 2. |
Lisätilaa vastauksille. Mainitse vastauksessa sen kysymyksen alue ja numero, johon vastaus liittyy |
|