Ongelmalähtöinen
oppiminen - mitä se on ja miksi?
Perinteisesti oppiminen on nähty kykynä toistaa ulkoa
opittuja faktoja.
Tällainen tieto jää kuitenkin irralliseksi, ei
jäsenny osaksi opiskelijan muuta
osaamista eikä sitä osata tarvittaessa soveltaa. On
osoittautunut, että
faktojen mieleenpainaminenkin onnistuu tällöin jopa huonommin
kuin pyrittäessä
tietoisesti ymmärtävään oppimiseen.
Uudempi, konstruktivistinen
opetusmetodiikka lähtee liikkeelle opiskelijan
aikaisemmista, reaalisesti
olemassa olevista esitiedoista ja asenteista. Tavoitteena on
ymmärtävä
oppiminen ja opiskelun subjektina on opiskelija, ei opettaja.
Työskentely
muistuttaa jossakin määrin tieteellistä
tutkimustyötä. Opiskelija vertaa
jatkuvasti uusia asioita aikaisemmin oppimaansa, muodostaa ja testaa
(ainakin
mielessään) erilaisia hypoteeseja ja lopulta ”keksii
itse” opetettavan asian.
Opettaja on taustalla lähinnä valmentajan roolissa,
osoittaa kurssin
tavoitteet ja ohjaa työskentelyä sopivin kysymyksin ja
tehtävin.
Eräs konstruktivistisen ajattelutavan sovellus on ongelmalähtöinen oppiminen (OLO),
josta käytetään usein myös englanninkielistä
nimitystä problem based learning (PBL).
Tässä
menetelmässä opiskelijan tukena on opettajan lisäksi
myös pieni opiskelijaryhmä,
mutta pääpaino on kuitenkin itsenäisessä
työskentelyssä. Opiskella voi loppujen
lopuksi vain opiskelija itse.
Ongelmalähtöinen oppiminen tunnetaan myös
seitsemän askeleen menetelmänä.
Nämä seitsemän askelta voidaan ryhmitellä kolmeen
päävaiheeseen - avausistuntoon, itsenäiseen opiskeluun
ja purkuistuntoon.
<>Aluksi pienelle opiskelijaryhmälle (5-9
henkeä) esitellään kurssin
tavoitteisiin liittyvä tosielämän ongelma, joka ei aivan
ole ratkaistavissa
opiskelijoiden aikaisemman osaamisen perusteella, mutta ei
toisaalta ole liian
vaikea. Lyhyen avausistunnon aikana ryhmä pyrkii
pääsemään selville, mistä ongelmassa oikein
on kysymys. Ohjaaja seuraa ryhmän työskentelyä taustalla
ja neuvoo tarvittaessa. Istunnon aikana läpikäydään
seuraavat vaiheet:
>
Tapaukseen
liittyvien termien selventäminen Ohjaaja neuvoo,
mikäli tapaukseen liittyy termejä, jotka eivät ole
ryhmän jäsenille ennestään tuttuja (askel 1).
Ongelman määrittely
Ryhmä selvittää itselleen, mikä on se olennaisin
ongelma, johon tapauksessa haetaan vastausta (askel 2).
Aivoriihi eli brainstorming
Ryhmän jäsenet tuovat vapaasti esiin tapaukseen
liittyviä näkökohtia ja ideoita. Asiat kirjataan
sitä mukaa Post It -lapuille eikä niitä tässä
vaiheessa kritisoida vaan tavoitteena on kerätä
mahdollisimman paljon erilaisia ajatuksia (askel 3).
Ilmiötä kuvaavan
selitysmallin rakentaminen Edellä esitettyjen
ajatusten pohjalta ryhmä yrittää ratkaista annetun
ongelman tämänhetkisen osaamisensa varassa. Ratkaisu saattaa
myöhemmin muuttua paljonkin - itsekorjaavuus on eräs
tämän työskentelytavan olennainen piirre eikä
ohjaaja välttämättä puutu jokaiseen virheeseen
ainakaan heti (askel 4).
Oppimistavoitteiden muotoilu
Lopuksi ryhmä laatii itselleen oppimistavoitteet,
lyhyen listan asioista, joita pitäisi oppia, jotta
herätteeksi annettu ja muut
samantapaiset ongelmat olisivat ratkaistavissa. Ohjaaja varmistaa,
että valitut
tavoitteet ovat kurssin kokonaistavoitteiden kannalta relevantteja ja
sopivan
vaativia. Kaikkien ryhmien ei kuitenkaan tarvitse opiskella
täsmälleen samoja
asioita - tavoitteisiin vaikuttavat mm.ryhmän jäsenten
aikaisemmat tiedot asiasta (askel 5).
<>>
<>
Seuraavaksi kukin ryhmän jäsen opiskelee sovittujen
oppimistavoitteiden
pohjalta itsenäisesti. Ongelmaa ei jaeta osiin vaan
jokainen opiskelija käy
läpi koko tapauksen. Tietoja voi opettajan antamien vihjeiden
perusteella
hakea esim.>
–
luennoilta
–
kirjoista, lehdistä
ja monisteista tai
–
WWW-sivuilta.
<>
Luennoilla käynti tai niiden järjestäminenkään
ei siis ole välttämätöntä. Kurssilla voi olla
oppikirja,
mutta työskentelyn lähtökohtana ovat
sovitut oppimistavoitteet, ei joidenkin
kirjan sivujen ulkoa oppiminen. Tavoitteena on myös opettaa
opiskelijat
hakemaan itsenäisesti tietoa, joten kaikkien asioiden ei tarvitse
löytyä
samasta kirjasta eikä se ole välttämättä
suotavaakaan. Ohjaaja pyrkii
kuitenkin varmistamaan, että opiskelijat tietävät,
mitä pitää osata. Tähän
vaiheeseen tulisi tällä kurssilla varata yksi
työpäivä tai kaksi puolta päivää (askel
6).>
<>
Lopuksi ryhmä kokoontuu jälleen yhteen purkuistuntoon, jossa
ongelma ja sen
ratkaisu käydään yksityiskohtaisesti läpi ja
ohjaaja varmistaa, että asiat on
ymmärretty oikein (askel 7). Välittömästi
purkuistunnon jälkeen on yleensä
seuraavan tapauksen avausistunto.>