|
||||||
|
HARJOITUSTYÖ
|
HARJOITUSTYÖ
Harjoitustyö tehdään 4 hengen ryhmissä. Ryhmät muodostetaan ensimmäisellä luennolla.
Harjoitustyö on
laajuudeltaan n. 1,5 op (=40h työtä/henkilö), joten
neljän opiskelijan ryhmän tuotos on kokonaislaajuudeltaan n.
6 op. Harjoitustyö arvostellaan asteikolla 0-20p, ja kukin
ryhmän jäsen saa samat pisteet. Harjoitustyön osuus kokonaispisteistä on 40%.
Harjoitustyöhön saa apua luennoilla, sekä sähköpostitse kurssihenkilökunnalta.
Harjoitustyön aihe
Interaktiivinen palvelu digitelevisiossa keski-ikäisille naisille.
Harjoitustyössä kehitetään palvelukonsepti/-konsepteja, ei siis valmista palvelua!
Kohderyhmänä keski-ikäiset naiset.
Harjoitustyön vaiheet
Harjoitustyö voidaan jakaa kuuteen vaiheeseen:
1. Harjoitustyösuunnitelma
Harjoitustyösuunnitelma pitää sisällään
alustavan suunnitelman työn vaiheista (mitä
tehdään? kuka tekee?), aikataulusta (milloin?),
kohderyhmästä (tarkka määritelmä
iästä jne.), menetelmistä (mitä mentelmää
missäkin vaiheessa ja alustava perustelu menetelmän
valinnalle) ja muista huomioon otettavista asioista (esim. haastattelupaikasta).
Harjoitustyösuunnitelmaan saattaa tulla muutoksia tutkimuksen
edetessä (varsinkin loppuvaiheen menetelmien osalta), mutta
suunnitelman tarkoitus on kuitenkin hahmottaa koko prosessi jo
alkuvaiheessa.
Harjoitustyösuunnitelma palautetaan sähköpostitse Marialle (maria.koykka(at)tkk.fi) pe 23.3.2007 klo 12 mennessä, mielellään linkkinä.
Harjoitustyösuunnitelma täytyy suorittaa hyväksytysti, joten se voi tulla takaisin tarkennettavaksi jos siihen on
tarvetta.
2. Taustatietous kohderyhmästä sekä
valituista menetelmistä (perustelut)
Tässä vaiheessa on kyse nk. teoriataustasta, joka laaditaan
kirjallisuuteen tutustumalla. (Muistakaa lähteet!)
Ryhmäläiset kokoavat teoreettista tietoa
kohderyhmästä osoittaakseen tuntevansa sen tarpeeksi hyvin.
Tärkeää tietoa tässä tapauksessa on mm.
kohderyhmän kuvaaminen ja tutkimusmetodien esitteleminen ja
perustelut niiden valinnalle. On myös tärkeää
määritellä mitä keski-ikäinen tässä
tapauksessa tarkoittaa.
3. Tarvekartoitus kohderyhmästä
Tarvekartoitusvaiheessa on tarkoitus selvittää,
minkälaisia näkyviä tai piileviä tarpeita
kohderyhmällä on. Konseptin ideointi (vaihe 4) perustuu
tarvekartoituksen tuloksiin. Tässä vaiheessa valitaan siis
jokin menetelmä(t), jota sovelletaan, jotta tarpeista saataisiin
mahdollisimman paljon selvyyttä ennen konseptin ideointia.
Tarvekartoituksessa ollaan siis kiinnostuneita tarpeista eikä
oteta kantaa siihen, millä tavoin teknologisilla ratkaisuilla
pystytään vastaamaan todettuihin tarpeisiin.
Tarvekartoitusta varten kukin ryhmä etsii muutaman henkilön
kohderyhmästä (8-20 hlöä menetelmästä
riippuen), joiden tarpeita kartoitetaan valitulla
menetelmällä (haastattelu, kysely, observointi,
päiväkirja jne.) Nk. raskaammissa menetelmissä kuten
haastattelussa ryhmälle riittää >10 haastateltavaa,
kun taas esim. kyselylomake tulee lähettää useammalle.
Tarvekartoitus tulee suunnitella huolellisesti, sillä konseptointi
on riippuvainen tarvekartoituksen tuloksista.
4. Konseptin ideointi ja tuotto
Konseptin ideointia varten valitaan menetelmä, jonka avulla
tarvekartoituksen tuloksia aletaan käsitellä.
Konseptiluonnoksia syntyy usein useita, joista valitaan yksi
jatkokehitystä varten. Kaikki syntyneet konseptiluonnokset
mainitaan loppuraportissa. Jatkokehitystä varten valittu konsepti
kuvataan mahdollisimman tarkasti.
5. Konseptin validointi
Konseptin validoinnissa on tavoite saada kohderyhmän edustajilta
palautetta ja parannusehdotuksia laaditusta konseptista. Validointia
varten valitaan menetelmä, jolla tuotettua konseptia
esitellään käyttäjäryhmällä.
Validointia varten on tehtävä tarkka suunnitelma, josta
käy esille mitä ja miten validointi tullaan suorittamaan.
Validointi voidaan toteuttaa joko tarvekartoitukseen osallistuneiden
henkilöiden tai muiden kohderyhmän edustajien kanssa.
Konseptiin tehdään tarvittavia muutoksia validoinnin
perusteella.
6. Työn raportointi
Koko harjoitustyö raportoidaan kirjallisesti, eli siitä
laaditaan tutkimusraporttia vastaava dokumentti. Raportissa jokainen
työvaihe kuvataan ja perustellaan. Raportti koostuu edellä
mainituista viidestä vaiheesta, tulosten purusta ja niiden
merkittävyyden arvioinnista.
Harjoitustyön loppuraportti palautetaan sähköpostitse Marialle (maria.koykka(at)tkk.fi) ma 23.4.2007 klo 12 mennessä, mieluiten linkkinä. Harjoitustyö esitetään posterina 26.4.2007 luennolla.
Harjoitustyön aikataulu
Harjoitustyösuunnitelma palautetaan pe 23.3.2007 klo 12.00
mennessä sähköpostilla, mieluiten linkkinä.
Luennoilla on mahdollista kysyä harjoitustyöhön
liittyviä kysymyksiä.
Valmis harjoitustyöraportti palautetaan ma 23.4.2007 klo 12.00
mennessä sähköpostilla, mieluiten linkkinä.
Tämän jälkeen palautettuja töitä ei arvostella.
Kaikki palautukset sähköpostilla Marialle (maria.koykka(at)tkk.fi)
26.4.2007 luennolla käydään kunkin ryhmän
harjoitustyön oleelliset osat läpi. Työt
esitellään posterin avulla.
Harjoitustyön raportointi
Raportti ei saa olla laajaa lavertelua, mutta asiat tulee
esittää selvästi mitään oleellista pois
jättämättä. Raportissa oletetaan olevan myös
pohdintaa eikä vain mekaanista raportointia tehtävien
suorittamisesta. Raportti koostuu mm. seuraavanlaisista asioista:
- teoriatausta: selvitystä kohderyhmästä yleisesti
sekä käytetyistä tutkimusmenetelmistä (ja perustelu
miksi mikäkin menetelmä on valittu)
- tarvekartoitus: menetelmät, toteutus, tunnelmia, tuloksia jne.
- konseptin ideoinnin toteutus ja tulos
- konseptin validointi, validoinnin tulokset ja konseptin muokkaus
validoinnin perusteella
- prosessin pohdinta: mikä meni hyvin, missä olisi
kehitettävää, parannusehdotuksia
- tulokset ja niiden pohtiminen
Harjoitustyötä ei hyväksytä jollei
siitä ole palautettu sekä harjoitustyösuunnitelmaa
että loppuraporttia!
Harjoitustyön arviointiperusteita
Ohessa yleisiä arviointikriteereitä harjoitustyöpisteiden muodostumiselle:
Hyväksytty (10-11p)
Harjoitustyö ja raportti jätetty. Olelliset asiat on
raportoitu (lähinnä pakolliset asiat lueteltu.) Heikko
teoriatausta tai ei teoriataustaa ollenkaan. Menetelmäpohdinta
puuttuu. Tulokset raportoitu.
- Luettelon omainen raportti vailla syvyyttä ja pohdintaa.
Tyydyttävä (12-13p)
Harjoitustyö ja raportti jätetty. Heikko teoriatausta.
Heikkoa tulosten raportointia ja pohdintaa. Menetelmät mainittu.
- Selkeä raportti tapahtuneesta. Osittain pohdintaakin
näkyvissä.
Hyvä (14-15p)
Harjoitustyö ja raportti jätetty. Oleelliset asiat
raportoitu, tulokset raportoitu ja pohdittu niiden merkitystä.
Selkeä teoriatausta sekä kohderyhmästä että
menetelmistä. Tutkimuksen vaiheita perusteltu.
- Hyvä, strukturoitu raportti. Ihan selvästi pyritty
syvällisempään pohdintaan.
Erittäin hyvä (16-18p)
Harjoitustyö ja raportti jätetty. Teoriatausta on pohjana
työlle. Menetelmiä selvästi pohdittu. Raportoitu eri
vaiheet ja pohdittu niiden suhdetta toisiinsa. Pohdittu tuloksia.
- Hyvä, strukturoitu raportti. Raportissa on syvällistä
pohdintaa ja asioita on pystytty vetämään yhteen.
Hyvä kokonaisuus.
Kiitettävä (19-20p)
Harjoitustyö ja raportti jätetty. Tasapainoinen kokonaisuus.
Kaikki vaiheet sulautuvat toisiinsa ja pohdinta ja raportointi kulkevat
käsikädessä. Menetelmiä, teoriaa ja tuloksia
pohditttu työn kokonaisuuden kannalta.
- Mallikas raportti tutkimuksesta. Kaikki asiat on perusteltu ja
pohdittu. Teoria näkyy raportoitavissa asioissa. Tuloksia on
pystytty pohtimaan ja perustelemaan tutkimukseen peilaten.
Harjoitustöiden esittely ja ohjeet posterin
tekoon
Harjoitustyöt esitellään to 26.4.2007 klo 16-19.
Ryhmä esittelee työtään muille posterin muodossa.
Posteri on kirjallinen ja kuvallinen tiivistelmä tutkielmasta. Katso tarkemmat ohjeet posterin tekoon ja esittelyyn. Posterin osuus kokonaispisteistä on 10%.
Päivitetty 20.4.2007 JVa