TKK > TLT-laboratorio > HFT > Opetus > S-72.1510 > Harjoitustyöt


S-72.1510 Ihminen ja tietoliikennetekniikka



HARJOITUSTYÖT 

 

HARJOITUSTYÖT

Kurssin aikana tehdään 3 harjoitustyötä. Harjoitustyöt tehdään 4 hengen ryhmissä. Kaikki kolme harjoitustehtävää tehdään saman ryhmän kanssa. Ryhmä valitsee joukostaan yhteyshenkilön, ja vain hän on yhteydessä kurssin assistenttiin, jos ongelmia ilmenee. Ilmoittakaa yhteyshenkilön nimi ainakin ensimmäisessä palautuksessanne. Hylätyistä tehtävistä tulee tieto ryhmän yhteyshenkilölle.

Harjoitustyön ryhmäjakoa voi suorittaa etukäteen, mutta ensimmäisellä luennolla suoriteaan lopullinen ryhmäjako. Jos et pääse ensimmäiselle luennolle, pidä huoli, että olet jo sopinut jonkun kanssa samaan ryhmään kuulumisesta. Ryhmän voi etsiä etukäteen myös kurssin EeForum-keskusteluryhmän kautta.


Harjoitustöiden tekemiseen saa apua viikottaisista laskariryhmistä ja EeForum-keskustelupalstalta.

Harjoitustöiden palautus
Työt palautetaan paperiversiona Tietoliikennelaboratorion (Sähköosasto, E-siipi) 2. kerroksen ilmoitustaulun alla olevaan kurssilaatikkoon. Muistakaa kirjoittaa kaikkien ryhmän jäsenten nimet ja opiskelijanumerot raportteihinne.

1. Harjoitustyö: palautetaan tietokoneluokkaan harjoitustyön suorittamisen yhteydessä.
2. Harjoitustyö: ke 5.10. klo 12.00 mennessä
3. Harjoitustyö: ke 12.10. klo 12.00 mennessä

 

Harjoitustyö 1

Ensimmäinen harjoitustyö suoritetaan ohjatusti Sähkö- ja tietoliikennetekniikka osaston tietokoneluokassa to 22.- ti 27.9 välisenä aikana. Jokainen harjoitustyöryhmä varaa itselleen yhden 2 tunnin mittaisen vuoron, jonka aikana harjoitustyö suoritetaan. Ryhmän on kokonaisuudessaan oltava paikalla harjoitustyötä suoritettaessa. Läsnäolo on pakollinen, eikä harjoitustyötä voi tehdä itsenäisesti! Ilmoittautumislistat 1.harjoitustehtävän suorittamiseen tulevat to 15.9 klo 12.00 Tietoliikennelaboratorion ilmoitustaululle (S-osasto, 2.kerros, e-siipi).

Lue prujunipusta QoS:iä koskevat artikkelit ja tee ohjeiden mukaan esiselostustehtävät. Ottakaa esiselostus mukaan tietokoneharjoituksiin! Esiselostustehtävä

 

Harjoitustyö 2: Tarvekartoitus

Harjoitustehtävän tavoite

Tehtävän tavoitteena on soveltaa tarvekartoituksen tutkimusmenetelmiä ja oppia tunnistamaan käyttäjätarpeita.
Apua tarvekartoituksen suunnittelemiseen, menetelmien valintaan ja tulosten analysointiin saa laskariryhmissä.

Käyttäjäryhmän valinta
Kurssin harjoitustehtävät (tehtävät 2 ja 3) tehdään aina yhden ja saman, valitun käyttäjäryhmän näkökulmasta. Käyttäjäryhmän voi kukin ryhmä valita itse seuraavin rajoituksin:

- Käyttäjäryhmään kuuluu lukuisia henkilöitä (ei esim. yksi tai kaksi)
- Kukaan ryhmänne jäsenistä ei itse kuulu kyseiseen käyttäjäryhmään.
- Ryhmänne jokaisella jäsenellä on mahdollisuus haastatella tehtävä 2:n aikataulussa käyttäjäryhmään kuuluvaa henkilöä kasvotusten.

Esimerkkejä mahdollisista käyttäjäryhmistä:
· Alle kouluikäiset lapset
· Etätyöntekijät
· Näkövammaiset tietokoneen käyttäjät
· Helsingin yliopiston opiskelijat
· "Etäperheet" - perheet, joissa vähintään yksi perheenjäsen asuu vähintään osan ajasta eri paikkakunnalla kuin muut
· Peruskoulun 9.-luokkalaiset
· Lintubongarit

Jokainen ryhmän jäsen valitsee tutkittavakseen yhden (eli yhteensä 4 henkeä/ryhmä) valittuun käyttäjäryhmään kuuluvan henkilön selvittääkseen hänen tekniikan käyttöään tiedonhaussa ja viestinnässä. Ryhmän sisällä haastateltavien tulisi olla mahdollisimman samankaltaisia jonkin piirteen suhteen, esim. "urheilijat", "musiikkia harrastavat".

Tarvekartoituksen toteutus
Kertokaa tutkimuksen tarkoitus tutkimukseen osallistuvalle: tarkoituksena on hankkia tietoa valitun henkilön omista, yksilöllisistä tiedonhakuun tai viestintään liittyvistä tarpeista ja palveluiden käytöstä.
Menetelmä tarvetutkimukseen voidaan itse päättää. Se voi olla esim. haastattelu tai päiväkirjan pito muutaman päivän ajan. Menetelmän avulla tulisi saada selville tutkimukseen valitun henkilön tiedonhaku- ja kommunikointitilanteet muutaman päivän ajalta. Kirjaa nämä tiedot ylös oheisen kaltaiseen taulukkoon, joka liitetään harjoitustehtävän raporttiin liitteeksi.

Esimerkki taulukosta:

Tilanne

Ketä ihmisiä tilanteeseen liittyi

Paikka, jossa tilanne tapahtui

Väline tai palvelu, jota käytettiin

Mitä ongelmia ilmeni

Aamulla Maija soitti kaverilleen kysyäkseen, onko tänään luistelua vai sisäliikuntaa.

Maija ja opiskelukaveri

Koti

Puhelin ja kalenteri

Kaveri ei vastannut kotipuhelimeen

Maija halusi tietää, kuinka paljon asteita ulkona oli.

3v.pikkuveli, joka roikkui lahkeessa kiinni

Keittiö

Lämpömittari

Pikkuveli häiritsi mittarin lukemista


Lisäksi tulisi selvittää, käyttääkö henkilö joitain muita välineitä ja palveluita tiedonhakuun tai kommunikaatioon, joita hän ei nyt tutkimuksen kartoittamana aikana sattunut käyttämään.

Aineiston analyysi
Kun jokainen on valitsemillaan menetelmillä tutkinut yhden henkilön, kootaan havainnot ryhmässä yhteen ja etsitään yhtäläisyydet ja eroavaisuudet tutkittujen henkilöiden välillä. Yhteenvedossa tulee kuvata myöskin tutkittu käyttäjäryhmä: ikä, sukupuolet, harrastukset, työtehtävät, ym. mielestänne tärkeät asiaankuuluvat asiat.
Aineiston analyysin tavoitteena on tunnistaa käyttäjäryhmää yhdistäviä tarpeita, joiden perusteella voitaisiin alkaa suunnitella palvelua. Tarve on ilmiöstä tai kerätystä aineistosta johdettu asia, jota käyttäjä tavoittelee. Muista, etteivät käyttäjät aina tiedä, mitä tarvitsevat. Usein saatat joutua itse päättelemään sen hänen toiminnastaan! Todetut tarpeet tulee tuoda selkeästi esille raportissa ja ne tulee myös perustella.

Raportointi
Tehdyistä havainnoista ryhmä kirjoittaa yhden yhteisen noin 2 sivun mittaisen raportin ja taulukon haastatteluista, joka palautetaan Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osaston 2. kerroksen E-siivessä sijaitsevaan kurssilaatikkoon.

 

Harjoitustyö 3: Käyttäjän kokemus

Harjoitustehtävän tavoite
Harjoitustehtävän tavoitteen on selvittää oheisen ohjeen mukaisesti, miten jonkin tietoliikennepalvelun tekninen laatu vaikuttaa käyttökokemukseen, miten helppo palvelua on käyttää ja miten tämän palvelun toiminnallisuus ja käyttötapa sopisi oman käyttäjäryhmän tarpeisiin. Palveluna arvioidaan eri vaihtoehtoja hakea juna-aikataulutietoa

Tehtävän toteutus
Tehtävässä testaan seuraavia VR:n palvelumuotoja:

1. Teksti-TV:n aikataulusivut. Aloita tehtävä teksti-TV:n (YLE:n TV1 tai TV2) sivulta 430.

2. WWW-sivut. Aloita tehtävä www.vr.fi.

3. Aikataulu-automaatti, puh. 0307 20906, 24h/vrk, lankapuhelimella 0,08e/puhelu + 0,01e/min, matkapuhelimella 0,3e/min.

4. VR:n puhelinpalvelu-aikatauluneuvonta, puh. 0600 41 900, 1 € + pvm, aloita tehtävä puhelin ja puhelinnumero edessä

Värvätkää joku ryhmänne ulkopuolinen, käyttäjäryhmäänne kuuluva henkilö testikäyttäjäksi, sama henkilö kullekin kerralle. Valitkaa yksi tietty junayhteys, jonka aikataulua selvitätte kaikilla eri välineillä, esimerkiksi "aamun ensimmäinen juna Helsinki - Tampere", "Ensimmäinen juna klo 15 jälkeen Riihimäeltä Toijalaan" . Mahdollisesti joudutte jakamaan testauskerran kahteen osaan, jos ette löydä paikkaa, jossa olisi sekä internet-yhteys että TV.

Käyttäjän tulee testata kaikkia neljää palvelumuotoa. Tehtävän alussa auttakaa käyttäjä mainittuun alkupisteeseen ja pyytäkää selvittämään sopivan junan lähtöaika. Ottakaa aikaa sekunnin tarkkuudella; ajanotto loppuu, kun henkilö toistaa teille junan lähtöajan. (Ohjeistakaa, että puhelinpalveluun soittaessaan henkilö toistaa ajan heti kuultuaan sen.)

Yksi ryhmästä toimii tarkkailijana, joka kirjaa muistiin käyttäen apunaan oheista havainnointilomaketta, miten käyttäjä suoritti kunkin tehtävän. Erityisesti kirjataan muistiin virheet, käyttäjän turhautuminen tai muut kommentit ja erityiset ongelmat.
Kysykää kaikkien palveluiden koekäytön jälkeen käyttäjän mielipidettä eri tavoista: mikä sopisi hänelle, mikä oli helppoa, mikä vaikeaa, miten palvelun käyttö sujuisi hänen jokapäiväisessä elämässään ottaen huomioon sen, mitä välineitä hänellä normaalisti on käytössään. Pyytäkää arvioimaan, mikä palveluista oli mieluisin.

Havainnointilomakkeen malli
Käytetty palvelu Tehtävän suorittamiseen kulunut aika Minkälaisia virheitä ilmeni Käyttäjän kommentit, turhaumat, oivallukset ym.

Käytetty palvelu Tehtävän suorittamiseen kulunut aika Minkälaisia virheitä ilmeni Käyttäjän kommentit, turhaumat, oivallukset, yms.
Teksti-TV
WWW-sivut
Aikatauluautomaatti
Puhelinpalvelu

 

Lopuksi kysykää testihenkilön taustatiedot: Ikä, sukupuoli, asuinpaikka, koulutus, ammattiala,mitä em. palveluista henkilö on käyttänyt aikaisemmin, käyttääkö henkilö teksti-TV:tä, www:tä tai puhelinpalveluja ylipäänsä, ja miten usein henkilö matkustaa junalla.

Raportointi
Ryhmän oma testiraportti kuvaa vapaamuotoisesti, havainnointiin perustuen, arvioinnin kunkin palvelun

1) helppokäyttöisyydestä
2) palvelun nopeudesta
3) palvelun käyttökelpoisuudesta käytännössä
4) Lisäksi arvioikaa, miten kukin palvelu sopisi "omalle" käyttäjäryhmällenne.

Ryhmä palauttaa yhden yhteisen noin 2 sivun mittaisen testiraportin tehtävästä.

 

Päivitetty 29.8.2005 MHy