|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
HARJOITUSTYÖT
|
HARJOITUSTYÖT
Kurssin
aikana tehdään 3 harjoitustyötä. Harjoitustyöt
tehdään 4 hengen ryhmissä. Kaikki kolme harjoitustehtävää
tehdään saman ryhmän kanssa. Ryhmä valitsee joukostaan
yhteyshenkilön, ja vain hän on yhteydessä kurssin assistenttiin,
jos ongelmia ilmenee. Ilmoittakaa yhteyshenkilön nimi ainakin ensimmäisessä
palautuksessanne. Hylätyistä
tehtävistä tulee tieto ryhmän yhteyshenkilölle.
Harjoitustyön ryhmäjakoa voi suorittaa etukäteen, mutta
ensimmäisellä luennolla suoriteaan lopullinen ryhmäjako.
Jos et pääse ensimmäiselle luennolle, pidä huoli,
että olet jo sopinut jonkun kanssa samaan ryhmään kuulumisesta.
Ryhmän voi etsiä etukäteen myös kurssin EeForum-keskusteluryhmän
kautta.
Harjoitustöiden tekemiseen saa apua viikottaisista laskariryhmistä
ja EeForum-keskustelupalstalta.
Harjoitustöiden
palautus
Työt palautetaan paperiversiona Tietoliikennelaboratorion (Sähköosasto,
E-siipi) 2. kerroksen ilmoitustaulun alla olevaan kurssilaatikkoon. Muistakaa
kirjoittaa kaikkien ryhmän jäsenten nimet ja opiskelijanumerot
raportteihinne.
1.
Harjoitustyö: palautetaan tietokoneluokkaan harjoitustyön
suorittamisen yhteydessä.
2. Harjoitustyö: ke 5.10. klo 12.00
mennessä
3.
Harjoitustyö: ke 12.10. klo 12.00 mennessä
Ensimmäinen harjoitustyö suoritetaan ohjatusti Sähkö- ja tietoliikennetekniikka osaston tietokoneluokassa to 22.- ti 27.9 välisenä aikana. Jokainen harjoitustyöryhmä varaa itselleen yhden 2 tunnin mittaisen vuoron, jonka aikana harjoitustyö suoritetaan. Ryhmän on kokonaisuudessaan oltava paikalla harjoitustyötä suoritettaessa. Läsnäolo on pakollinen, eikä harjoitustyötä voi tehdä itsenäisesti! Ilmoittautumislistat 1.harjoitustehtävän suorittamiseen tulevat to 15.9 klo 12.00 Tietoliikennelaboratorion ilmoitustaululle (S-osasto, 2.kerros, e-siipi).
Lue prujunipusta QoS:iä
koskevat artikkelit ja tee ohjeiden mukaan esiselostustehtävät.
Ottakaa esiselostus mukaan tietokoneharjoituksiin!
Esiselostustehtävä
Harjoitustyö
2: Tarvekartoitus
Harjoitustehtävän tavoite
Tehtävän tavoitteena on soveltaa tarvekartoituksen tutkimusmenetelmiä
ja oppia tunnistamaan käyttäjätarpeita.
Apua tarvekartoituksen suunnittelemiseen, menetelmien valintaan ja tulosten
analysointiin saa laskariryhmissä.
Käyttäjäryhmän
valinta
Kurssin harjoitustehtävät (tehtävät 2 ja 3) tehdään
aina yhden ja saman, valitun käyttäjäryhmän näkökulmasta.
Käyttäjäryhmän voi kukin ryhmä valita itse seuraavin
rajoituksin:
- Käyttäjäryhmään kuuluu lukuisia henkilöitä
(ei esim. yksi tai kaksi)
- Kukaan ryhmänne jäsenistä ei itse kuulu kyseiseen käyttäjäryhmään.
- Ryhmänne jokaisella jäsenellä on mahdollisuus haastatella
tehtävä 2:n aikataulussa käyttäjäryhmään
kuuluvaa henkilöä kasvotusten.
Esimerkkejä mahdollisista käyttäjäryhmistä:
· Alle kouluikäiset lapset
· Etätyöntekijät
· Näkövammaiset tietokoneen käyttäjät
· Helsingin yliopiston opiskelijat
· "Etäperheet" - perheet, joissa vähintään
yksi perheenjäsen asuu vähintään osan ajasta eri paikkakunnalla
kuin muut
· Peruskoulun 9.-luokkalaiset
· Lintubongarit
Jokainen ryhmän jäsen valitsee tutkittavakseen yhden (eli yhteensä
4 henkeä/ryhmä) valittuun käyttäjäryhmään
kuuluvan henkilön selvittääkseen hänen tekniikan käyttöään
tiedonhaussa ja viestinnässä. Ryhmän sisällä
haastateltavien tulisi olla mahdollisimman samankaltaisia jonkin piirteen
suhteen, esim. "urheilijat", "musiikkia harrastavat".
Tarvekartoituksen
toteutus
Kertokaa tutkimuksen tarkoitus tutkimukseen osallistuvalle: tarkoituksena
on hankkia tietoa valitun henkilön omista, yksilöllisistä
tiedonhakuun tai viestintään liittyvistä tarpeista ja palveluiden
käytöstä.
Menetelmä tarvetutkimukseen voidaan itse päättää.
Se voi olla esim. haastattelu tai päiväkirjan pito muutaman
päivän ajan. Menetelmän avulla tulisi saada selville tutkimukseen
valitun henkilön tiedonhaku- ja kommunikointitilanteet muutaman päivän
ajalta. Kirjaa nämä tiedot ylös oheisen kaltaiseen taulukkoon,
joka liitetään harjoitustehtävän raporttiin liitteeksi.
Esimerkki taulukosta:
Tilanne |
Ketä ihmisiä tilanteeseen liittyi |
Paikka, jossa tilanne tapahtui |
Väline tai palvelu, jota käytettiin |
Mitä ongelmia ilmeni |
Aamulla Maija soitti kaverilleen kysyäkseen, onko tänään luistelua vai sisäliikuntaa. |
Maija ja opiskelukaveri |
Koti |
Puhelin ja kalenteri |
Kaveri ei vastannut kotipuhelimeen |
Maija halusi tietää, kuinka paljon asteita ulkona oli. |
3v.pikkuveli, joka roikkui lahkeessa kiinni |
Keittiö |
Lämpömittari |
Pikkuveli häiritsi mittarin lukemista |
Lisäksi tulisi selvittää, käyttääkö
henkilö joitain muita välineitä ja palveluita tiedonhakuun
tai kommunikaatioon, joita hän ei nyt tutkimuksen kartoittamana aikana
sattunut käyttämään.
Aineiston
analyysi
Kun jokainen on valitsemillaan menetelmillä tutkinut yhden henkilön,
kootaan havainnot ryhmässä yhteen ja etsitään yhtäläisyydet
ja eroavaisuudet tutkittujen henkilöiden välillä. Yhteenvedossa
tulee kuvata myöskin tutkittu käyttäjäryhmä:
ikä, sukupuolet, harrastukset, työtehtävät, ym. mielestänne
tärkeät asiaankuuluvat asiat.
Aineiston analyysin tavoitteena on tunnistaa käyttäjäryhmää
yhdistäviä tarpeita, joiden perusteella voitaisiin alkaa suunnitella
palvelua. Tarve on ilmiöstä tai kerätystä aineistosta
johdettu asia, jota käyttäjä tavoittelee. Muista, etteivät
käyttäjät aina tiedä, mitä tarvitsevat. Usein
saatat joutua itse päättelemään sen hänen toiminnastaan!
Todetut tarpeet tulee tuoda selkeästi esille raportissa ja ne tulee
myös perustella.
Raportointi
Tehdyistä havainnoista ryhmä kirjoittaa yhden yhteisen noin
2 sivun mittaisen raportin ja taulukon haastatteluista, joka palautetaan
Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osaston 2. kerroksen E-siivessä
sijaitsevaan kurssilaatikkoon.
Harjoitustyö
3: Käyttäjän kokemus
Harjoitustehtävän tavoite
Harjoitustehtävän
tavoitteen on selvittää oheisen ohjeen mukaisesti, miten jonkin
tietoliikennepalvelun tekninen laatu vaikuttaa käyttökokemukseen,
miten helppo palvelua on käyttää ja miten tämän
palvelun toiminnallisuus ja käyttötapa sopisi oman käyttäjäryhmän
tarpeisiin. Palveluna arvioidaan eri vaihtoehtoja hakea juna-aikataulutietoa
Tehtävän
toteutus
Tehtävässä
testaan seuraavia VR:n palvelumuotoja:
1. Teksti-TV:n aikataulusivut. Aloita tehtävä teksti-TV:n (YLE:n TV1 tai TV2) sivulta 430.
2.
WWW-sivut. Aloita tehtävä www.vr.fi.
3. Aikataulu-automaatti, puh. 0307 20906, 24h/vrk, lankapuhelimella 0,08e/puhelu
+ 0,01e/min, matkapuhelimella 0,3e/min.
4. VR:n puhelinpalvelu-aikatauluneuvonta, puh. 0600 41 900, 1 € +
pvm, aloita tehtävä puhelin ja puhelinnumero edessä
Värvätkää joku ryhmänne ulkopuolinen, käyttäjäryhmäänne kuuluva henkilö testikäyttäjäksi, sama henkilö kullekin kerralle. Valitkaa yksi tietty junayhteys, jonka aikataulua selvitätte kaikilla eri välineillä, esimerkiksi "aamun ensimmäinen juna Helsinki - Tampere", "Ensimmäinen juna klo 15 jälkeen Riihimäeltä Toijalaan" . Mahdollisesti joudutte jakamaan testauskerran kahteen osaan, jos ette löydä paikkaa, jossa olisi sekä internet-yhteys että TV.
Käyttäjän tulee testata kaikkia neljää palvelumuotoa. Tehtävän alussa auttakaa käyttäjä mainittuun alkupisteeseen ja pyytäkää selvittämään sopivan junan lähtöaika. Ottakaa aikaa sekunnin tarkkuudella; ajanotto loppuu, kun henkilö toistaa teille junan lähtöajan. (Ohjeistakaa, että puhelinpalveluun soittaessaan henkilö toistaa ajan heti kuultuaan sen.)
Yksi
ryhmästä toimii tarkkailijana, joka kirjaa muistiin käyttäen
apunaan oheista havainnointilomaketta, miten käyttäjä suoritti
kunkin tehtävän. Erityisesti kirjataan muistiin virheet, käyttäjän
turhautuminen tai muut kommentit ja erityiset ongelmat.
Kysykää kaikkien palveluiden koekäytön jälkeen
käyttäjän mielipidettä eri tavoista: mikä sopisi
hänelle, mikä oli helppoa, mikä vaikeaa, miten palvelun
käyttö sujuisi hänen jokapäiväisessä elämässään
ottaen huomioon sen, mitä välineitä hänellä normaalisti
on käytössään. Pyytäkää arvioimaan,
mikä palveluista oli mieluisin.
Havainnointilomakkeen
malli
Käytetty
palvelu Tehtävän suorittamiseen kulunut aika Minkälaisia
virheitä ilmeni Käyttäjän kommentit, turhaumat, oivallukset
ym.
Käytetty palvelu | Tehtävän suorittamiseen kulunut aika | Minkälaisia virheitä ilmeni | Käyttäjän kommentit, turhaumat, oivallukset, yms. |
Teksti-TV | |||
WWW-sivut | |||
Aikatauluautomaatti | |||
Puhelinpalvelu |
Lopuksi kysykää testihenkilön taustatiedot: Ikä, sukupuoli, asuinpaikka, koulutus, ammattiala,mitä em. palveluista henkilö on käyttänyt aikaisemmin, käyttääkö henkilö teksti-TV:tä, www:tä tai puhelinpalveluja ylipäänsä, ja miten usein henkilö matkustaa junalla.
Raportointi
Ryhmän
oma testiraportti kuvaa vapaamuotoisesti, havainnointiin perustuen, arvioinnin
kunkin palvelun
1)
helppokäyttöisyydestä
2) palvelun nopeudesta
3) palvelun käyttökelpoisuudesta käytännössä
4) Lisäksi arvioikaa, miten kukin palvelu sopisi "omalle"
käyttäjäryhmällenne.
Ryhmä
palauttaa yhden yhteisen noin 2 sivun mittaisen testiraportin tehtävästä.
Päivitetty 29.8.2005 MHy