Aikataulu
Ajankohtaista
Henkilökunta
Luennot
Materiaali
Suorittaminen
Ongelmalähtöinen oppiminen
Kotitehtävät
Kirjatentti
Tulokset
Tuotokset
|
Kotitehtäväpalautus 1: Vesa Hesso ja Petri Hintukainen
a)
Ihmisellä Normanin mukaan on laitteita käyttäessään kaksi kuilua, joihin
voi suistua: täytäntöönpanon ja arvioinnin kuilut. Täytäntöönpanon kuiluun
suistuu, jos laitteesta ei näe, miten halutun asian saisi tehtyä.
Arvioinnin kuiluun suistuu, jos tehtyään laitteella jotakin, ei saa
laitteelta palautteena oikeaa käsitystä tapahtuneista asioista tai
laitteen uudesta tilasta.
Tehtävän tilanteessa on kyse molemmista: Kun ennen talletuksen
tekoa/talletusta tehtäessä ohjelma ei kerro mitä varsinaisesti tulee
tapahtumaan, on kyseessä täytäntöönpanon kuiluun suistuminen. Kun taas
testihenkilöt luulevat, että tiedosto olisi, kummankin erikseen annettua
talletuskomennon, tallettunut molempien tietokoneille, kyseessä on
arvioinnin kuiluun suistuminen. Erityisen paljon tilanne on näin, jos
testihenkilöt eivät huomaa tiedoston tallettuneen vain ohjelman omistajan
koneelle.
Tehtävässä kysytään syitä ensikertalaisten ja kokeneiden käyttäjien
virheille. Koska tehtävässä ei kuitenkaan kerrottu, minkälaisia virheitä
ensikertalaiset ja kokeneet käyttäjät tekivät (miten he toimivat virheet
tehdessään), täytynee meidän itse määritellä kokemattoman ja kokeneen
käyttäjän ero, ja tämän eron pohjalta pohtia millaisia virheitä
kummallekin ryhmälle voi tapahtua.
käyttötapansa kaikilta osin moneen kertaan testannut, ja käyttää
ohjelmistoa tutussa tilanteessa ilman häiriöitä, ei oletettavasti tee
virheitä ohjelmistoa käyttäessään; Käytettävyydeltään huonoakin
ohjelmistoa oppii käyttämään, jos käyttöä tarpeeksi harjoittelee. Silloin
ohjelmiston käytettävyyden hyvyydellä tai huonoudella ei enää ole
merkitystä kuin työtehokkuuden kannalta. Ohjelmiston käyttövirheitä ei
enää tule kuin satunnaisesti, ja tuohon satunnaisuuteen ei välttämättä
ohjelmiston käytettävyyden parantaminen auta.
Jos ajatellaan, että mikä ohjelmistossa sai kokemattomat käyttäjät
tekemään virheitä, niin ohjelmiston toiminnan sisäinen epäyhdenmukaisuus:
Toisessa tilanteessa tallennus toimi tietyllä tavalla ja toisessa
tilanteessa eri tavalla. Tässä yhteydessä voisi nostaa esiin termin:
samankaltaisuuden laki tai läheisyyden laki. Samassa ohjelmistossa
toimivat ohjelmat ovat "lähellä" toisaan, ja niiden mielletään kuuluvan
samaan joukkoon, sekä tämän takia myös toimivan samalla tavalla.
Kokenut käyttäjä taas ei tuollaista ohjelmiston käytön miltei joka kerta
suoritettavaa toimenpidettä mokaisi, jos siihen ei liittyisi jotakin
hänelle uutta. Oletamme siis kokeneen käyttäjän käyttäneen esim.
shortcuttia tallentaessaan. Tuolloin voisi myös olla mahdollista, että
jokin parannusehdotus auttaisi kokematonta, mutta ei kokenutta käyttäjää.
Kokenutta käyttäjää voidaan kuvata seuraavasti: Hänellä on mentaalinen
malli käytössä olevasta ohjelmistosta, ja hän lienee jo siirtynyt
käyttämään shortcutteja ym. työntekoa helpottavia vaihtoehtoisia
ohjelmistollatyöskentelytapoja, sekä voi luottaa muistiinsa ja ohittaa
vain vilkaisulla/rutiininoimaisella kuittaamisella ohjelmiston
rutiini-ilmoitukset. Kokematon käyttäjä taas ei etukäteen ohjelmistosta
juurikaan mitään tiedä, ja joutuu luottamaan täysin ohjelmiston antamaan
palautteeseen ja ohjeistukseen, tai sitten kokeilemaan mitä mistäkin
tapahtuisi, ja näin luomaan itselleen ohjelmistosta mentaalista mallia,
johon nojata työskennellessään. Pääeron kokemattomien ja kokeneiden
käyttäjien välillä voitaneen siis olettaa olevan se, että kokemattomalla
ohjelmiston näkyvyys ja palaute korostuu, kun taas kokenut voi muistiinsa
ja luomaansa mentaaliseen malliin tukeutuen tehdä sellaisia virheitä,
joita kokematon ei edes osaisi yrittää.
Kokemattomien käyttäjien virheet siis johtuvat ohjelmiston huonosta
näkyvyydestä ja palautteesta tai sitten käyttöliittymäsuunnittelusta,
jossa ihmistä ei ole otettu oikealla tavalla huomioon, eli ohjelmiston
toimintoja tehdään jotenkin "epäluonnollisella" tavalla. Kokeneet
käyttäjät ovat oppineet välttämään huonon näkyvyyden ja huonon palautteen
aiheuttamat sudenkuopat, mutta he taas voivat tehdä virheitä käyttäessään
ohjelmistoa heille uudella tavalla (esim. shortcutit) tai heille uudessa
tilanteessa/ympäristössä. Todella kokenut käyttäjä, joka on ohjelmiston
käyttötapansa kaikilta osin moneen kertaan testannut, ja käyttää
ohjelmistoa tutussa tilanteessa ilman häiriöitä, ei oletettavasti tee
virheitä ohjelmistoa käyttäessään; Käytettävyydeltään huonoakin
ohjelmistoa oppii käyttämään, jos käyttöä tarpeeksi harjoittelee. Silloin
ohjelmiston käytettävyyden hyvyydellä tai huonoudella ei enää ole
merkitystä kuin työtehokkuuden kannalta. Ohjelmiston käyttövirheitä ei
enää tule kuin satunnaisesti, ja tuohon satunnaisuuteen ei välttämättä
ohjelmiston käytettävyyden parantaminen auta.
Jos ajatellaan, että mikä ohjelmistossa sai kokemattomat käyttäjät
tekemään virheitä, niin ohjelmiston toiminnan sisäinen epäyhdenmukaisuus:
Toisessa tilanteessa tallennus toimi tietyllä tavalla ja toisessa
tilanteessa eri tavalla. Tässä yhteydessä voisi nostaa esiin termin:
samankaltaisuuden laki tai läheisyyden laki. Samassa ohjelmistossa
toimivat ohjelmat ovat "lähellä" toisaan, ja niiden mielletään kuuluvan
samaan joukkoon, sekä tämän takia myös toimivan samalla tavalla.
Kokenut käyttäjä taas ei tuollaista ohjelmiston käytön miltei joka kerta
suoritettavaa toimenpidettä mokaisi, jos siihen ei liittyisi jotakin
hänelle uutta. Oletamme siis kokeneen käyttäjän käyttäneen esim.
shortcuttia tallentaessaan. Tuolloin voisi myös olla mahdollista, että
jokin parannusehdotus auttaisi kokematonta, mutta ei kokenutta käyttäjää.
b)
A-kohdan vastauksesta voi johtaa sellaisia parannuksia, että ohjelmiston
näkyvyyttä ja palautteen antoa pitäisi parantaa. Ohjelmistosta pitäisi
nähdä paremmin mitä milläkin toiminteella oikeasti tapahtuu, ja
ohjelmiston pitäisi paremmin kertoa mitä se kulloinkin on tehnyt.
Oletamme, että tehtävässä ei tarkemmin kysytty tapoja näiden asioiden
toteutukseen, kun kerran käyttöliittymästä ei esitetty kuvaa eikä
muutenkaan kerrottu sen käyttöliittymäratkaisuista.
Varsinainen "oikea" vastaus/parannus ohjelmistoon olisi mielestämme
laittaa ohjelmisto toimimaan niin kuin käyttäjät sen odottavatkin
toimivan; Siitähän koko käytettävyydessä on kyse. Odotus ilmeisesti on,
että tilanne tallentuu sen henkilön tietokoneelle, joka talletuskäskyn
antaa. Siispä muutetaan jaettujen sovellusten toimintaa niin, että myös
niissä tilanne tallentuu aina tallettajan tietokoneelle.
Sivun alkuun
[Aikataulu]
[Ajankohtaista]
[Henkilökunta]
[Luennot]
[Materiaali]
[Suorittaminen]
[Tulokset]
[Tuotokset]
Viimeksi muutettu 27. syyskuuta, 1999
Sivua ylläpitää kurssin henkilökunta
http://www.comlab.hut.fi/opetus/400/Suomeksi/Tuotokset/Kierros1/koti6.html
|