Aikataulu
Ajankohtaista
Henkilökunta
Luennot
Materiaali
Suorittaminen
Ongelmalähtöinen oppiminen
Kotitehtävät
Kirjatentti
Tulokset
Tuotokset
|
Kotitehtäväpalautus 2: Elina Mäkinen
1)
Tietokoneet ja etenkin WWW ovat sen verran uusi ja kehittyvä ala että
niistä puhutaan lähes jokaisessa mediassa. Näin ihminen, joka ei ole ehkä
edes käyttänyt tietokonetta saa jonkinlaisen mielikuvan sen toiminnasta ja
rakentaa oman sisäisen mallinsa.
Kun tietokonejärjestelmä on monimutkainen eikä sen toiminta ole
suurimmalle osalle käyttäjistä ollenkaan selvä, siitä keksitään metaforia
helpottamaan omaksumista. Näiden metaforien perusteella rakennetaan myös
sisäistä mallia.
Metaforia ei käytetä pelkästään tietokoneista puhuttaessa, vaan niitä on
käytetty jo käyttöliittymiä suunniteltaessa. Näin kokemattoman käyttäjän
ei tarvitse opetella kokonaan uutta käsitteistöä yrittäessään tulkita
ohjelman esittämiä kysymyksiä tai vaihtoehtoja. Metaforia käytetäessä
voidaan myös mennä metsään, kun sisäinen malli rakentuu epätarkan
metaforan varaan.
2)
Kun sisäinen malli on luotu, sen muuttaminen voi olla hankalaa. Ohjelman
toimintaa on monesti helppo ymmärtää alkeellisella tasolla metaforan
avulla, mutta kun haluttaisiin käyttää kehittyneempiä ominaisuuksia tuki
loppuu kesken. Silloin sisäinen malli olisi laitettava uusiksi tai
vähintään muutettava sitä, mutta saattaakin käydä niin että uusi tieto
sovitetaan väkisin sopimaan omaan sisäiseen malliin. Sisäisen mallin
muuttamiseen tarvitaan huomattava ristiriita aikaisemman tiedon kanssa.
3)
Usein paras tapa oppia käyttämään esimerkiksi tietokoneohjelmaa on
koulutus, jossa (toivottavasti) selvitetään ohjelman toimintaperiaatteita
eikä luoda vääriä metaforia.
Monesti kuitenkin oppiminen tapahtuu esimerkiksi (työ)kaverin neuvomana
sekä kokeilemalla ja seuraamalla palautetta. Jos ympäristö on outo, eikä
käyttäjällä ole juurikaan käsitystä ohjelman toiminnasta, tietyt toiminnot
opetellaan yksinkertaisesti ulkoa. Jos taas ympäristö on ennestään tuttu
ja rohkeutta uusien asioiden kokeilemiseen löytyy, käyttöliittymän
vihjeistä saa usein paljon selville.
Nykyajan ihmisistä muut kuin noin 12-vuotiaat ja nuoremmat eivät ole
tottuneet pitämään tietokoneita itsestäänselvyytenä. Niinpä ennakkoluuloja
ja aikaisempaa tietoa esimerkiksi kirjoituskoneen käytöstä on lähes
jokaisella ennen tietokoneisiin tutustumista. Ei siis ole mikään ihme että
oppiminen voi olla vaikeaa ja sisäiset mallit ovat epäselviä.
4)
Laitteen suunnittelussa pitäisi miettiä tarkkaan millaisia metaforia
käyttää. Se ei saisi olla ristiriidassa toimintojen kanssa, tai käyttäjä
joutuu hämmennyksiin. Parasta olisikin välttää koko toiminnan sovittamista
johonkin metaforaan. Jos käyttäjä rakentaa aluksi virheellisen sisäisen
mallin, laitteen toimintoja voi olla jatkossa vaikeampi ymmärtää.
Metaforien käyttö voi olla perusteltua yksittäisten toimintojen
toteuttamisessa, kunhan ne eivät ole ristiriidassa toistensa tai
toimintojensa kanssa.
Sivun alkuun
[Aikataulu]
[Ajankohtaista]
[Henkilökunta]
[Luennot]
[Materiaali]
[Suorittaminen]
[Tulokset]
[Tuotokset]
Viimeksi muutettu 5. lokakuuta, 1999
Sivua ylläpitää kurssin henkilökunta
http://www.comlab.hut.fi/opetus/400/Suomeksi/Tuotokset/Kierros2/koti10.html
|