TKK / Tietoliikennelaboratorio / Kurssit /
S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka / Tuotokset

N/A in English



Aikataulu

Ajankohtaista

Henkilökunta

Luennot

Materiaali

Suorittaminen
  • Ongelmalähtöinen
       oppiminen
  • Kotitehtävät
  • Kirjatentti


  • Tulokset

    Tuotokset



    Kotitehtäväpalautus 2: Elina Mäkinen



    1)

    Tietokoneet ja etenkin WWW ovat sen verran uusi ja kehittyvä ala että niistä puhutaan lähes jokaisessa mediassa. Näin ihminen, joka ei ole ehkä edes käyttänyt tietokonetta saa jonkinlaisen mielikuvan sen toiminnasta ja rakentaa oman sisäisen mallinsa.

    Kun tietokonejärjestelmä on monimutkainen eikä sen toiminta ole suurimmalle osalle käyttäjistä ollenkaan selvä, siitä keksitään metaforia helpottamaan omaksumista. Näiden metaforien perusteella rakennetaan myös sisäistä mallia.

    Metaforia ei käytetä pelkästään tietokoneista puhuttaessa, vaan niitä on käytetty jo käyttöliittymiä suunniteltaessa. Näin kokemattoman käyttäjän ei tarvitse opetella kokonaan uutta käsitteistöä yrittäessään tulkita ohjelman esittämiä kysymyksiä tai vaihtoehtoja. Metaforia käytetäessä voidaan myös mennä metsään, kun sisäinen malli rakentuu epätarkan metaforan varaan.

    2)

    Kun sisäinen malli on luotu, sen muuttaminen voi olla hankalaa. Ohjelman toimintaa on monesti helppo ymmärtää alkeellisella tasolla metaforan avulla, mutta kun haluttaisiin käyttää kehittyneempiä ominaisuuksia tuki loppuu kesken. Silloin sisäinen malli olisi laitettava uusiksi tai vähintään muutettava sitä, mutta saattaakin käydä niin että uusi tieto sovitetaan väkisin sopimaan omaan sisäiseen malliin. Sisäisen mallin muuttamiseen tarvitaan huomattava ristiriita aikaisemman tiedon kanssa.

    3)

    Usein paras tapa oppia käyttämään esimerkiksi tietokoneohjelmaa on koulutus, jossa (toivottavasti) selvitetään ohjelman toimintaperiaatteita eikä luoda vääriä metaforia.

    Monesti kuitenkin oppiminen tapahtuu esimerkiksi (työ)kaverin neuvomana sekä kokeilemalla ja seuraamalla palautetta. Jos ympäristö on outo, eikä käyttäjällä ole juurikaan käsitystä ohjelman toiminnasta, tietyt toiminnot opetellaan yksinkertaisesti ulkoa. Jos taas ympäristö on ennestään tuttu ja rohkeutta uusien asioiden kokeilemiseen löytyy, käyttöliittymän vihjeistä saa usein paljon selville.

    Nykyajan ihmisistä muut kuin noin 12-vuotiaat ja nuoremmat eivät ole tottuneet pitämään tietokoneita itsestäänselvyytenä. Niinpä ennakkoluuloja ja aikaisempaa tietoa esimerkiksi kirjoituskoneen käytöstä on lähes jokaisella ennen tietokoneisiin tutustumista. Ei siis ole mikään ihme että oppiminen voi olla vaikeaa ja sisäiset mallit ovat epäselviä.

    4)

    Laitteen suunnittelussa pitäisi miettiä tarkkaan millaisia metaforia käyttää. Se ei saisi olla ristiriidassa toimintojen kanssa, tai käyttäjä joutuu hämmennyksiin. Parasta olisikin välttää koko toiminnan sovittamista johonkin metaforaan. Jos käyttäjä rakentaa aluksi virheellisen sisäisen mallin, laitteen toimintoja voi olla jatkossa vaikeampi ymmärtää. Metaforien käyttö voi olla perusteltua yksittäisten toimintojen toteuttamisessa, kunhan ne eivät ole ristiriidassa toistensa tai toimintojensa kanssa.


    Sivun alkuun

    [Aikataulu] [Ajankohtaista] [Henkilökunta]
    [Luennot] [Materiaali] [Suorittaminen] [Tulokset] [Tuotokset]



    Viimeksi muutettu 5. lokakuuta, 1999
    Sivua ylläpitää kurssin henkilökunta

    http://www.comlab.hut.fi/opetus/400/Suomeksi/Tuotokset/Kierros2/koti10.html