Kotitehtäväpalautus 2: Mikael Klärich ja Linda Carlsson
1) Mistä ovat peräisin ihmisen sisäiset mallit esimerkiksi
tietokonejärjestelmistä?
Kaikista hatarimmat mallit syntyvät ihmisten kuulopuheista ja yleisistä
käsityksistä. Tällaisen mallin muodostuminen tapahtuu kun mallin kuvaama
järjestelmä on ennestään käyttäjälle täysin vieras. Ihminen luo(tai
muuttaa aiempaa sisäistä mallia) sisäisen mallin ollessaan ensi kertaa
vuorovaikutuksessa kyseisen järjestelmän kanssa. Tällöin esim.
järjestelmän antama palaute auttaa ihmistä muodostamaan sisäisen mallin.
Sisäinen malli syntyy tai muuttuu myös opiskelun kautta, esim.
käyttöohjeet, kirjallisuus, kurssit jne^Å
Ihmisen aiemmat kokemukset samankaltaisista järjestelmistä voivat myös
vaikuttaa sisäisen mallin muodostumiseen.
2) Mikä muuttaa ihmisen sisäisiä malleja?
Ihmisen sisäinen malli muuttuu hänen havaitessaan olennaisen ristiriidan
aikaisempaan malliin. Syy tähän voi esim. olla käyttäjän tekemät virheet
hänen ollessaan tekemisissä järjestelmän kanssa, tai sitten uusi
informaatio järjestelmästä joka käyttäjä on saanut esim. opiskelun
avulla.
Ristiriidan on oltava suhteellisen iso jotta kognitiivinen dissonanssi
ei estä sisäisen mallin muuttumista; ihminen ei halua omien ajatustensa
välille ristiriitaa, eikä pidä informaatiosta joka on ristiriidassa
aiempien käsitysten kanssa.
3) Miten ihminen oppii tietokoneohjelman tai laitteen tai palvelun
käyttöä?
Vuorovaikutuksella, opiskelulla ja aiemmalla tiedolla on myös keskeinen
rooli tässä tapauksessa.
Itse opettelu voi sitten olla kovin erilaista; ulkoa opettelu,
käyttöliittymän vihjeiden käyttäminen ja päättely ovat esimerkkejä
oppimismuodoista.
4) Miten laitteen suunnittelussa voisi tukea oppimista?
Tässä tapauksessa on tärkeätä antaa heti alussa oikea käsitys asioista,
sekä tunnistaa mahdolliset käyttäjien väärinkäsitykset. Suunnittelemalla
laite tai järjestelmä vastaamaan aiempia käsityksiä voidaan helpottaa
käyttäjien oppimista. Tässä tapauksessa standardien käyttö on
paikallaan. Mikäli laitteeseen jostain syystä suunnitellaan
poikkeavuuksia, tulee ne tuoda selvästi esille. Laitteen antama palaute,
esim. käyttäjän tekemistä virheistä helpottaa myös oppimista.
Sivun alkuun
[Aikataulu]
[Ajankohtaista]
[Henkilökunta]
[Luennot]
[Materiaali]
[Suorittaminen]
[Tulokset]
[Tuotokset]
Viimeksi muutettu 5. lokakuuta, 1999
Sivua ylläpitää kurssin henkilökunta
http://www.comlab.hut.fi/opetus/400/Suomeksi/Tuotokset/Kierros2/koti2.html
|