TKK / Tietoliikennelaboratorio / Kurssit /
S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka / Tuotokset

N/A in English



Aikataulu

Ajankohtaista

Henkilökunta

Luennot

Materiaali

Suorittaminen
  • Ongelmalähtöinen
       oppiminen
  • Kotitehtävät
  • Kirjatentti


  • Tulokset

    Tuotokset



    Kotitehtäväpalautus 2: Mikael Klärich ja Linda Carlsson



    1) Mistä ovat peräisin ihmisen sisäiset mallit esimerkiksi tietokonejärjestelmistä?

    Kaikista hatarimmat mallit syntyvät ihmisten kuulopuheista ja yleisistä käsityksistä. Tällaisen mallin muodostuminen tapahtuu kun mallin kuvaama järjestelmä on ennestään käyttäjälle täysin vieras. Ihminen luo(tai muuttaa aiempaa sisäistä mallia) sisäisen mallin ollessaan ensi kertaa vuorovaikutuksessa kyseisen järjestelmän kanssa. Tällöin esim. järjestelmän antama palaute auttaa ihmistä muodostamaan sisäisen mallin. Sisäinen malli syntyy tai muuttuu myös opiskelun kautta, esim. käyttöohjeet, kirjallisuus, kurssit jne^Å Ihmisen aiemmat kokemukset samankaltaisista järjestelmistä voivat myös vaikuttaa sisäisen mallin muodostumiseen.

    2) Mikä muuttaa ihmisen sisäisiä malleja?

    Ihmisen sisäinen malli muuttuu hänen havaitessaan olennaisen ristiriidan aikaisempaan malliin. Syy tähän voi esim. olla käyttäjän tekemät virheet hänen ollessaan tekemisissä järjestelmän kanssa, tai sitten uusi informaatio järjestelmästä joka käyttäjä on saanut esim. opiskelun avulla. Ristiriidan on oltava suhteellisen iso jotta kognitiivinen dissonanssi ei estä sisäisen mallin muuttumista; ihminen ei halua omien ajatustensa välille ristiriitaa, eikä pidä informaatiosta joka on ristiriidassa aiempien käsitysten kanssa.

    3) Miten ihminen oppii tietokoneohjelman tai laitteen tai palvelun käyttöä?

    Vuorovaikutuksella, opiskelulla ja aiemmalla tiedolla on myös keskeinen rooli tässä tapauksessa. Itse opettelu voi sitten olla kovin erilaista; ulkoa opettelu, käyttöliittymän vihjeiden käyttäminen ja päättely ovat esimerkkejä oppimismuodoista.

    4) Miten laitteen suunnittelussa voisi tukea oppimista?

    Tässä tapauksessa on tärkeätä antaa heti alussa oikea käsitys asioista, sekä tunnistaa mahdolliset käyttäjien väärinkäsitykset. Suunnittelemalla laite tai järjestelmä vastaamaan aiempia käsityksiä voidaan helpottaa käyttäjien oppimista. Tässä tapauksessa standardien käyttö on paikallaan. Mikäli laitteeseen jostain syystä suunnitellaan poikkeavuuksia, tulee ne tuoda selvästi esille. Laitteen antama palaute, esim. käyttäjän tekemistä virheistä helpottaa myös oppimista.


    Sivun alkuun

    [Aikataulu] [Ajankohtaista] [Henkilökunta]
    [Luennot] [Materiaali] [Suorittaminen] [Tulokset] [Tuotokset]



    Viimeksi muutettu 5. lokakuuta, 1999
    Sivua ylläpitää kurssin henkilökunta

    http://www.comlab.hut.fi/opetus/400/Suomeksi/Tuotokset/Kierros2/koti2.html