Aikataulu
Ajankohtaista
Henkilökunta
Luennot
Materiaali
Suorittaminen
Ongelmalähtöinen oppiminen
Kotitehtävät
Kirjatentti
Tulokset
Tuotokset
|
Kotitehtäväpalautus 2: Vesa Hesso ja Petri Hintukainen
1.
Tietokonejärjestelmissä yhdistyy monia toiminteita ja ilmiöitä,
jonkalaisiin ihminen on saattanut törmätä jo ennen tietokonejärjestelmiin
tutustumistaan. Henkilökohtaisesta historiasta tuleekin varmasti paljon
sisäisiä malleja myös tietokonejärjestelmiin liittyen. Lisäksi ihmisessä
on yksinkertaisesti siksi, että ihminen on ihminen, joitakin selkeitä
taipumuksia toimia tietynlaisessa tilanteessa tietyllä tavalla tai tulkita
tietynlaisia asioita tietyllä tavalla.
Ihmiselle on hyvin luonnollista ajatella asioita ympäristöriippuvaisesti.
Kontekstioppiminen esimerkiksi on eräs nykyinen tutkimuskohde
kognitiotieteessä. Kontekstioppiminenhan on sitä, että asia muistetaan
parhaiten samanlaisessa tilanteessa, jossa se on opittukin. Sukeltajat
esim. muistavat sukelluksissa oppimansa asiat sukelluksissa paremmin kuin
maalla, ja maalla oppimansa asiat paremmin maalla kuin sukelluksissa.
Tehtävänannon kuvaus siitä, että ihmiset ajattelivat lukevansa www-sivua
omalta ruudultaan jollakin muulla tietokoneella kuin omallaan, kuulostaisi
siltä, että www on ymmärretty hajautuneeksi eri paikkoihin. Luultavasti on
ollut hankalaa aavistaa, että muulla tietokoneella sijaitseva tieto
kopioidaankin omalle tietokoneelle lukemista varten - Sivuhan kuitenkin
sijaitsee jossakin muualla eikä omalla tietokoneella, vaikka sen omalla
tietokoneella näkyviin saakin. WWW-selain ei myöskään varsinaisesti selitä
toimintaansa.
Tietokoneen näyttö varmaankin saa sisäiset mallinsa televisiosta. Ja
televisoissahan ei tarvitse pelätä viruksia eikä että kukaan sen kautta
pääsisi vakoilemaan ihmisiä; Tästähän on pitkään ollut kaiken kansan
keskuudessa epäilyä/puhetta, ja jokainen lienee moneen kertaan kuullut
vakuutteluja, että TV ei ole CIA:n eikä kenenkään eikä minkään muunkaan
vakoilulaite. Noihin juttuihin varmasti jo yleisesti uskotaan. Niinpä
www:täkään ei osata epäillä mahdollisen ilkeämielisen toiminnan lähteeksi.
Tietokoneen ja monitorin liittämistä yhteen varmaan samaistetaan TV:n ja
videoiden yhteenliittämiseen. WWW:n metaforaan saattavat vaikuttaa
ilmoitustaulut. Tietoverkon toiminnassa (viestien lähetteleminen) taas voi
olla samaistuskohteena postijärjestelmän metafora tai puhelinpuhelun
metafora. Oletettavaa kuitenkin on, että koska tietokone on valtavasti
erilaisia tekniikoita, käyttöliittymäratkaisuja ja ilmiötä yhdistävä
laite, niin sisäiset mallit, joita eri ihmiset tietokonejärjestelmiä
käyttäessään hyödyntävät, eroavat merkittävästikin toisistaan.
2.
Ihmisen sisäisiä malleja muuttaa ihminen itse. Haluammekin korostaa oman
oppimishalun merkitystä oppimisessa. Kuitenkin opit ovat ihmistä itseään,
ja jos ihminen ei itse halua oppia, niin hän voi välinpitämättömyydellä ja
torjunnalla tehokkaasti ehkäistä oppimistaan ja muuttumistaan.
Oppimisessa, jota sisäisten mallien muuttaminenkin on, ihmisen täytyy
ensin havaita syy muuttaa sisäisiä mallejaan. Ihminen voi esim. laitetta
käyttäessään huomata tehneensä virheen, ja sen takia alkaa etsiä
ajattelunsa virhettä. Yritys ja erehdys ovat kautta aikojen olleet
tärkeimpiä oppimisen tapoja. Toisaalta kun ihminen huomaa tekevänsä
jotakin oikein, niin tällöin usko hänen käyttämäänsä sisäiseen malliin
kasvaa.
Yleensäkin uuden tiedon yhdistyminen johonkin tuttuun on hedelmällistä.
Näin oppimisen siirtovaikutuksen avulla tietokonettakin käytettäessä
osataan verrata tietokonetta johonkin tuttuun, mistä jo ykköskohdassa
olikin puhetta.
Usko auktoriteetteihin saattaa myös olla syy muuttaa sisäisiä malleja.
Kuitenkin pääasiassa sisäiset mallit muuttuvat henkilön oman huomioimisen,
pohdinnan, yrityksen, erehdyksen ja onnistumisten kautta.
Jos oma käsitys laitteesta tms. on hatara, niin välttämättä ihminen ei
huomaa/tiedosta syytä muuttaa omaa sisäistä malliaan. Luultavasti tehtävän
tilanteessa, jossa koulutuksen jälkeen vasta neljännes ihmisistä oli
muuttanut vääriä käsityksiään www:stä, tilanne oli sellainen, että
mieltään muuttamattomat eivät vielä koulutuksen jälkeenkään pystyneet
itseään tyydyttävästi päättelemään tarvetta muuttaa omaa sisäistä
malliaan. WWW ei näiden ihmisten mielissä ilmeisesti ollut tarpeeksi
jäsentynyt/oikealla tavalla ymmärretty. Tämä pistää epäilemään annetun
koulutuksen tasoa; Mahtaakohan koulutus olla ollut oikealla tavalla
järjestetty? Tosin aiheena www on monimutkainen, ja jos henkilöllä ei ole
mitään aiemmin tuttua, jonka kautta www:tä jäsentää, niin silloin
oppimattomuus on aivan ymmärrettävää hyvässäkin opetuksessa; Oppilaalla
vaan ei ole ollut riittävän hyvää/oikeanlaista lähtötasoa ja lähtötietoja.
Oppiminen nimittäin vie aikaa, ja sen enemmän on mielessä rakennettavaa,
mitä vähemmän käyttökelpoista tietoa omaa entuudestaan. Koulutus kuitenkin
järjestetään tietyllä nopeudella, ja joillekin opetusvauhti aina on liian
nopeaa. Silloin ns. "putoaa kelkasta", ja koko loppuopetus saattaa mennä
aivan ohi korvien siitä syystä, että kuulemaansa ei saa käsitteistettyä
tai liitettyä vajavaiseen tai vääränlaiseen sisäiseen malliinsa
opetettavasta asiasta. Oppimisen hitaudesta konkreettinen esimerkki: Yhden
mielikuvan luomiseen menee keskimäärin noin 5 sekuntia aikaa. Usein esim.
luennoitsija puhuu niin nopeasti, että tuota 5:ttä sekuntia aikaa ei
oppilaille jää.
3.
Yleensäkin uutta asiaa opeteltaessa käytetään hyväksi vanhaa tietoa
tutuista asioista, sitähän ihmiset tietyssä mielessä ovat: kokemustensa
summa. Mitä muuta siis oppiessaan voisikaan käyttää hyväkseen. Oppimisen
siirtovaikutus onkin useimmiten oppimisessa läsnä. Tietokoneohjelmasta,
laitteesta tai palvelusta löytyy asioita, jotka saa käsitteellistettyä ja
niitä yhdistelemällä sellaisissa suhteissa kuin tutkimuskohteessa
näyttäisi olevan mielekästä, lähtee kuva tutkimuskohteesta muodostumaan.
Voi myös löytyä selviä metaforia, jotka sellaisenaan toimivat hyvin, ja ne
voi sellaisenaan adaptoida käsitykseensä tutkimuskohteesta.
Tarkkailemalla, kuulemalla tutkimuskohteesta, lukemalla tutkimusketeesta
(esim. manuaali) sekä yrittämällä, erehtymällä ja onnistumalla oppiminen
menee eteen päin ja aivoissa muodostuu selkeämpi ja täydellisempi kuva
tutkimuskohteesta ja sen käytöstä. Täytyy kuitenkin muistaa, että aivoille
sekä oikea, että väärä asia ovat yhtä otollisia oppia. Aivojen
"mekaanisessa" toiminnassa ei ole mitään, mikä erottaisi oikean ja väärän.
Nukkuminen on myöskin tärkeä osa oppimista, sillä unessa alitajunta
järjestelee asioita mielessä, ja on jopa esitetty, että mitään ei voisi
lopullisesti oppia ilman nukkumista. Tämä siksi, että opitun siirtämisessä
pitkäaikaismuistiin nukkuminen näyttelee tärkeää roolia.
Oppimisessa ovat aina läsnä henkilön aiemmat tiedot ja kokemukset,
oppimistilanne ja siitä tulevat ärsykkeet, sekä ihmisen aivojen toiminnan
mekanismit. Jälkimmäisestä esimerkkinä esim. luontainen taipumus ajatella
äänen ja visuaalisen tapahtuman liittyvän toisiinsa, jos ne tapahtuvat
lähes yhtäaikaa.
4.
Laitteen suunnittelussa oppimista tuetaan selkeydellä ja asioiden
esittämisellä oppimiselle otollisella tavalla ja järjestyksessä. Hyvä tapa
esim. on ensin antaa laitteesta hyvä yleiskuva: sen kyvyistä,
mahdollisuuksista ja rajoituksista. Sitten mielekkäin kytkennöin käyttäjää
ohjaten täydentää käyttäjän kuvaa laitteesta. Lisäksi yleensäkin on hyvä,
jos laiteen näkyvyys ja palaute ovat hyvät. Jos käyttäjä aina pystyy
"automaattisesti" havaitsemaan esim. missä käyttömoodissa laite on, niin
tämä on hyväksi oppimiselle. Hyvä laitteen käytettävyys useimmiten tukee
myös laitteen käytön oppimista. Tosin jos laitteella ei normaalisti
koskaan tee käyttövirheitä, niin hedelmällinen virheitten kautta oppiminen
voi jäädä pois, ja tällöin käyttäjän sisäinen malli laitteesta jäänee
vajavaiseksi esim. laitteen käyttörajoitusten suhteen.
Sivun alkuun
[Aikataulu]
[Ajankohtaista]
[Henkilökunta]
[Luennot]
[Materiaali]
[Suorittaminen]
[Tulokset]
[Tuotokset]
Viimeksi muutettu 5. lokakuuta, 1999
Sivua ylläpitää kurssin henkilökunta
http://www.comlab.hut.fi/opetus/400/Suomeksi/Tuotokset/Kierros2/koti3.html
|