TKK / Tietoliikennelaboratorio / Kurssit /
S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka / Tuotokset

N/A in English



Aikataulu

Ajankohtaista

Henkilökunta

Luennot

Materiaali

Suorittaminen
  • Ongelmalähtöinen
       oppiminen
  • Kotitehtävät
  • Kirjatentti


  • Tulokset

    Tuotokset



    Kotitehtäväpalautus 2: Ulla-Maija Haapakangas



    1.Mistä ovat peräisen ihmisen sisäiset mallit tietokonejärjestelmistä?

    • Järjestelmien manuaaleista olevista järjestelmäkuvauksista sekä koulutuksesta saaduista tiedoista.
    • Käyttäjäliittymään liittyvistä kielikuvista.
    • Järjestelmän käyttökokemuksista , koneen antama palaute sekä toiminnot.
    • Aikaisempi tieto ja kokemukset muista järjestelmistä.
    • Työtehtävän antamat vaatimukset tietokonejärjestelmälle.
    • Järjestelmän julkisesta kuvasta.

    2.Mikä muuttaa ihmisen sisäisiä malleja?

    • Havaittava ristiriita on perusedellytys aikaisemman tiedon/mallin muuttumiselle.
    • Uudet mallit punnitaan: hyödyllisyys, kiinnostavuus ja reiluus: Onko käyttäjälle merkityksellistä muuttaa omaa käsitystään ko. asiasta.

    3.Miten ihminen oppii tietokoneohjelman tai laitteen tai palvelun käyttöä?

    • Käyttöohjeita lukemalla .
    • Koulutusta saamalla, kursseilla.
    • Aikaisempi tieto vastaavista ohjelmista,laitteista yms.
    • Vuorovaikutus ohjelman, koneen kanssa ts. käyttämällä ohjelmaa tai konetta.
    • Käytön myötä pienet toimenpiteet ryhmittyvät suuremmiksi kokonaisuuksiksi.
    • Oikeita toimenpidesarjoja oppii ulkoa opettelemalla, käyttöliittymän vihjeiden avulla ja päättelemällä.

    4.Miten laitteen suunnittelussa voisi tukea oppimista?

    • Laitteesta ja sen käytöstä annetaan oikea, todellisuuteen pohjautuva kuva heti alkuun.
    • Vain pieni määrä keskeisistä toiminnoista on esillä.
    • Laitteen käyttöliittymä on yhteneväinen muihin vastaaviin laitteisiin.
    • Laite antaa palautetta, opastusta.
    • Yksinkertaisten tehtävien suorittaminen tulee onnistua myöskin aloittelijalle.
    • Käytön tulee olla niin helppoa että tyydyttävä suoritusnopeus saavutetaan kohtalaisen vähällä vaivalla ja ajankäytöllä ja näin ylläpidetään henkilön kiinnostusta uusien toiminteiden oppimiseen.


    Sivun alkuun

    [Aikataulu] [Ajankohtaista] [Henkilökunta]
    [Luennot] [Materiaali] [Suorittaminen] [Tulokset] [Tuotokset]



    Viimeksi muutettu 5. lokakuuta, 1999
    Sivua ylläpitää kurssin henkilökunta

    http://www.comlab.hut.fi/opetus/400/Suomeksi/Tuotokset/Kierros2/koti8.html