![]() |
TKK /
Tietoliikennelaboratorio /
Kurssit /
S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka / Tuotokset
N/A in English
|
Aikataulu Ajankohtaista Henkilökunta Luennot Materiaali Suorittaminen oppiminen Tulokset Tuotokset |
Kotitehtäväpalautus 2: Jaakko Erjanti ja Kai Konka
1)
2)
3)
Jos ihmisellä on olemassa valmis malli, niin silloin oppiminen tapahtuu tämän mallin pohjalta. Tällöin ihminen yrittää soveltaa uutta asiaa näiden vanhojen jo osattujen asioiden rinnalle tai päälle. Oppiminen on nopeaa ja tehokasta, jos vanha malli tukee uutta asiaa, eli jos vanha ohjelma tai palvelu toimii samoin kuin sisäinen malli kertoo. Tällöin vanha malli on tukeva asia oppimisessa. Jos taas asia jota opetellaan on aivan uusi, yritetään siitä muodostaa käsitystä muiden sisäisten mallien avulla, vaikka ne eivät liittyisikään niin paljon yhteen. Tällöin kuvilla ja ohjelman/palvelun teksteillä eli näkyvyydellä suuri merkitys. Luonnonmukaisuus ohjelmassa tai palvelussa on välttämätöntä, kun ihminen ensimäistä kertaa käyttää ohjelmaa/palvelua. Toisaalta tähänkin vaikuttaa ennalta opitut asiat ja mallit, sillä jos sisäinen malli kertoo, ettei jokin asia toimi luonnonmukaisesti, niin silloin toimitaan todennäköisesti tämän mallin mukaan. Oppimiseen vaikuttaa myös oppijan motivoituneisuus, jos on mielyttävää tai tarkoituksen mukaista oppia jokin uusi asia, niin se myös opitaan helpommin ja paremmin. Myös mielentila oppimishetkellä on erittäin vaikuttava asia uutta opittaessa, väsynyt/suuttunut/hermostunut ihminen oppii huonommin. 4)Suunnittelussa pitää tietää ketkä ovat laitteen loppukäyttäjiä (aloittelija vai ammattilainen). Aloittelijaa pitää rohkaista ja ohjeistaa triviaaleissakin asoissa. Aloittelijalle ei saa antaa kasaa valintoja, joista hän tietää muutaman, vain tärkeät asiat esille. Kokeneelle käyttäjälle pitää antaa mahdollisuuksia valita, ja tukea valitsemista, ei ulkoa muistamista. Kokeneelle on myös tärkeätä yhdenmukaisuus muiden vastaavien laitteiden kanssa. Kokenut käyttäjä myös vaatii tehokkuutta ja palautteen voi laittaa paikkaan mistä käyttäjä osaa tarvittaessa hakea sitä. Yhdenmukaisuus: Ohjelma toimii kuten muutkin vastaavat ohjelmat. Näkyvyys: Tärkeät toiminnot ovat helposti valittavissa.(vähemmän muistamista). Ulkoasu: Motivoisi oppimista. Vaste: Ohjelma vastaa käyttäjän toimiin oikeassa ajassa. Affordanssi: Laitteen ominaisuus kertoo miten laitetta käyttetään. Luonnolisuuus: Ohjelma/laite toimii luonnonmukaisesti. Ergonomisuuus: Ei tarvitse olla akrobaatti, jotta laitetta voisi käyttää. Lisäksi voitaisiin laitetta suunniteltaessa ottaa mukaan käyttäjien sisäiset mallit, ja odotukset. Toisaalta laitteen ominaisuuksien pitää olla dokumentoitu (ohjeistettu). Sivun alkuun [Aikataulu] [Ajankohtaista] [Henkilökunta] [Luennot] [Materiaali] [Suorittaminen] [Tulokset] [Tuotokset] Viimeksi muutettu 5. lokakuuta, 1999 Sivua ylläpitää kurssin henkilökunta http://www.comlab.hut.fi/opetus/400/Suomeksi/Tuotokset/Kierros2/koti9.html |