TKK / Tietoliikennelaboratorio / Kurssit /
S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka / Tuotokset

N/A in English



Aikataulu

Ajankohtaista

Henkilökunta

Luennot

Materiaali

Suorittaminen
  • Ongelmalähtöinen
       oppiminen
  • Kotitehtävät
  • Kirjatentti


  • Tulokset

    Tuotokset



    PBL-ryhmä 2



    Ongelmat

    • WWW-sivuntekokurssilla olleille eivät lyhenteet ja käsitteet olleet tuttuja.
    • Miksi vain yksi neljäsosa vastaajista oli muuttanut käsityksiään?
    • Kohderyhmää ei oltu huomioitu opetuksessa ja sen toteutuksessa.
    • Miten kohderyhmä olisi pitänyt huomioida?

    Oppimistavoitteet

      Em. kohdat huomioiden, oppimistavoitteeksemme tuli selvittää, mistä väärät mielikuvat syntyvät ja miten niitä voi oikaista. Opiskelumateriaaliksi valittiin kurssin 1. luennolla jaettu lehtiartikkeli, Ranta-ahon julkaisu asiaan liittyen, päivälehtien (mm. Helsingin Sanomat) artikkelit www:stä ja tietoverkoista. Päätettiin myös haastatella sopivia henkilöitä (ei siis "webmastereita") asian tiimoilta sekä etsiä tietoa internetistä.

    Kirjallisuus

    1. Telektronikk 3/4. 1997 (1. luennolla jaettu artikkeli)
    2. Helsingin Sanomat 10.9.
    3. Merja Ranta-aho, 1997, WWW and the surfing metaphor: harmful for the novice user? http://www.comlab.hut.fi/hft/publications/wwwhft97.pdf
    4. Kurssin 3. luento ja sen materiaali
    5. http://fi.soneraplaza.net/apu/info/opas/juuso/vilma7.html
    6. http://www.pjoy.fi./tutkimus/kt97/palaute.html
    7. http://www.pjoy.fi./tutkimus/kt98/kt98-vapaa.html
    8. Keskustelu tämän harjoituksen purkutilaisuudessa.
    9. http://www.internetix.otw.fi/opinnot/opintojaksot/taide/semiotiikka/semper15 .htm

    Mitä opittiin - avainsanat

    • Ajatellaan, että surffaillaan ympäri maailmaa, ei ajatella, että tieto tulee käyttäjän luokse. /1, 3/
    • Internetin kehitys törmää kehitykseen: Ihminen ei opi niin nopeasti kuin tekniikka antaa myötä. /2/
    • Kielikuva sekoittaa, ja siitä on vaikea päästä eroon. /3/
    • Sisäiset mallit: "Kai sinne pitää logata sisälle, kun tähänkin koneeseen pitää", mallien muuttaminen hankalaa (kognitiivinen dissonanssi) /4/
    • Design model vs. system model vs. user model. /4/
    • Varoittava esimerkki mielikuvan luomisesta: "Eli sen on kuin posti, lehdet, radio, televisio ja kauppa yhtä aikaa." /5/
    • Verrataan esimerkiksi teksti-TV:hen. /6/
    • "Kun pääsin asiasta jyvälle, tunsin voimakkaasti olevani uuden tiedon meren rannalla ja katselevani tiedon ääretöntä merta". /7/
    • Monitori (putki) mielletään päätteeksi, PC on vain monitorin ohjauslaite. /8/
    • Surffaus = TV-kanavien vaihtelu. /8/
    • Alun perin kehitetty tutkimusryhmien sisäiseen viestintään, joten lähestymistapa www:hen on järjestelmäkeskeistä, ei ihmiskeskeistä. /8/
    • Käyttäjä ei tiedä, mitä kone (PC) oikein tekee. Selainohjelma kätkee alla olevan arkkitehtuurin. Painamalla GO, MENNÄÄN osoitteeseen se ja se. /8/
    • Mielikuvista: WAP, outo lyhenne, yritetään selittää yksinkertaisesti, voiko sillä soittaa? Protokolla (eli yhteyskäytäntö): eri yhteyksissä eri tarkoitus. /8/
    • Surffailu on muodikasta. "Meillä on kotona internetti". Käsitys: internet = sähköposti. /8/
    • Metaforasta löytyy tietoa internetistä. /9/
    Miten käsityksiä korjataan?

    Asiantunteva opettaja selvittää etukäteen tietoa lehdistä ja TV:stä yms. julkisista tiedotusvälineistä, miten esimerkiksi sanoja palvelin, selain, lataus ja webbi on kansalaisille selitetty. Opettajan tulee uskaltaa korjata mielikuvia käyttämällä kuvia, esimerkiksi nuoli-aikakaavio yhteyden muodostumisesta, neekeripalvelija-kalvo, PC vs. pääte rinnakkaisesitys. Pelkkä sanallinen selostus ja teksti eivät siis riitä muuttamaan mielikuvia tarpeeksi. Siis MIELI ja KUVA.


    Sivun alkuun

    [Aikataulu] [Ajankohtaista] [Henkilökunta]
    [Luennot] [Materiaali] [Suorittaminen] [Tulokset] [Tuotokset]



    Viimeksi muutettu 5. lokakuuta, 1999
    Sivua ylläpitää kurssin henkilökunta

    http://www.comlab.hut.fi/opetus/400/Suomeksi/Tuotokset/Kierros2/pbl2.html