Aikataulu
Ajankohtaista
Henkilökunta
Luennot
Materiaali
Suorittaminen
Ongelmalähtöinen oppiminen
Kotitehtävät
Kirjatentti
Tulokset
Tuotokset
|
PBL-ryhmä 2
Ongelmat
- WWW-sivuntekokurssilla olleille eivät lyhenteet ja käsitteet olleet
tuttuja.
-
Miksi vain yksi neljäsosa vastaajista oli muuttanut käsityksiään?
-
Kohderyhmää ei oltu huomioitu opetuksessa ja sen toteutuksessa.
-
Miten kohderyhmä olisi pitänyt huomioida?
Oppimistavoitteet
Em. kohdat huomioiden, oppimistavoitteeksemme tuli selvittää, mistä väärät
mielikuvat syntyvät ja miten niitä voi oikaista. Opiskelumateriaaliksi
valittiin kurssin 1. luennolla jaettu lehtiartikkeli, Ranta-ahon julkaisu
asiaan liittyen, päivälehtien (mm. Helsingin Sanomat) artikkelit www:stä ja
tietoverkoista. Päätettiin myös haastatella sopivia henkilöitä (ei siis
"webmastereita") asian tiimoilta sekä etsiä tietoa internetistä.
Kirjallisuus
- Telektronikk 3/4. 1997 (1. luennolla jaettu artikkeli)
- Helsingin Sanomat 10.9.
- Merja Ranta-aho, 1997, WWW and the surfing metaphor: harmful for the
novice user? http://www.comlab.hut.fi/hft/publications/wwwhft97.pdf
- Kurssin 3. luento ja sen materiaali
-
http://fi.soneraplaza.net/apu/info/opas/juuso/vilma7.html
-
http://www.pjoy.fi./tutkimus/kt97/palaute.html
-
http://www.pjoy.fi./tutkimus/kt98/kt98-vapaa.html
- Keskustelu tämän harjoituksen purkutilaisuudessa.
-
http://www.internetix.otw.fi/opinnot/opintojaksot/taide/semiotiikka/semper15
.htm
Mitä opittiin - avainsanat
-
Ajatellaan, että surffaillaan ympäri maailmaa, ei ajatella, että tieto
tulee käyttäjän luokse. /1, 3/
-
Internetin kehitys törmää kehitykseen: Ihminen ei opi niin nopeasti kuin
tekniikka antaa myötä. /2/
-
Kielikuva sekoittaa, ja siitä on vaikea päästä eroon. /3/
-
Sisäiset mallit: "Kai sinne pitää logata sisälle, kun tähänkin koneeseen
pitää", mallien muuttaminen hankalaa (kognitiivinen dissonanssi) /4/
-
Design model vs. system model vs. user model. /4/
-
Varoittava esimerkki mielikuvan luomisesta: "Eli sen on kuin posti, lehdet,
radio, televisio ja kauppa yhtä aikaa." /5/
-
Verrataan esimerkiksi teksti-TV:hen. /6/
-
"Kun pääsin asiasta jyvälle, tunsin voimakkaasti olevani uuden tiedon meren
rannalla ja katselevani tiedon ääretöntä merta". /7/
-
Monitori (putki) mielletään päätteeksi, PC on vain monitorin ohjauslaite.
/8/
-
Surffaus = TV-kanavien vaihtelu. /8/
-
Alun perin kehitetty tutkimusryhmien sisäiseen viestintään, joten
lähestymistapa www:hen on järjestelmäkeskeistä, ei ihmiskeskeistä. /8/
-
Käyttäjä ei tiedä, mitä kone (PC) oikein tekee. Selainohjelma kätkee alla
olevan arkkitehtuurin. Painamalla GO, MENNÄÄN osoitteeseen se ja se. /8/
-
Mielikuvista: WAP, outo lyhenne, yritetään selittää yksinkertaisesti, voiko
sillä soittaa? Protokolla (eli yhteyskäytäntö): eri yhteyksissä eri
tarkoitus. /8/
-
Surffailu on muodikasta. "Meillä on kotona internetti". Käsitys: internet =
sähköposti. /8/
-
Metaforasta löytyy tietoa internetistä. /9/
Miten käsityksiä korjataan?
Asiantunteva opettaja selvittää etukäteen tietoa lehdistä ja TV:stä yms.
julkisista tiedotusvälineistä, miten esimerkiksi sanoja palvelin, selain,
lataus ja webbi on kansalaisille selitetty.
Opettajan tulee uskaltaa korjata mielikuvia käyttämällä kuvia, esimerkiksi
nuoli-aikakaavio yhteyden muodostumisesta, neekeripalvelija-kalvo, PC vs.
pääte rinnakkaisesitys.
Pelkkä sanallinen selostus ja teksti eivät siis riitä muuttamaan mielikuvia
tarpeeksi. Siis MIELI ja KUVA.
Sivun alkuun
[Aikataulu]
[Ajankohtaista]
[Henkilökunta]
[Luennot]
[Materiaali]
[Suorittaminen]
[Tulokset]
[Tuotokset]
Viimeksi muutettu 5. lokakuuta, 1999
Sivua ylläpitää kurssin henkilökunta
http://www.comlab.hut.fi/opetus/400/Suomeksi/Tuotokset/Kierros2/pbl2.html
|