Aikataulu
Ajankohtaista
Henkilökunta
Luennot
Materiaali
Suorittaminen
Ongelmalähtöinen oppiminen
Kotitehtävät
Kirjatentti
Tulokset
Tuotokset
|
Kotitehtäväpalautus 3: Kai Konka ja Jaakko Erjanti
1) Mitkä tekijät vaikuttavat käyttäjän kokemaan laatuun
audiovisuaalisissa
palveluissa?
Ulos tulevan signaalin laatu verrattuna ihmisen rajoihin. Tällöin eri
ihmisten erilaisiin fyysisiiin ja psyykkiset ominaisuudet.
Ihmisen psyykkinen tila, vihainen kyllästynyt, pitkästynyt, iloinen,
kiire jne.
Hyväkin asia voidaan kokea huonoksi jos on huono olo.
Fyysinen kunto: kuulo- ja näköaistin kunto. Vanha ihminen ei
välttämättä kuule/näe niin hyvin kuin nuori.
Ihmisen aikaisemmat kokemukset. Ko. palveluita usein käyttävä osaa
tarkastella ja verrata laatua muihin kokemiinsa palveluihin.
Käyttäjän tarvitsema tarkkuus, jos huvikseen surffaa, ei välttämättä
häiritse jos kuva/ääni on sottainen. Kun taas esim työhönsä materiaalia
tarvitseva vaati kuvalle/äänelle tarkkuutta. (päämäärä ja tavoite
vaihtelevat).
Ympäristö: Kirkas auringon valo osuu suoraan näytölle, lapsi kirkuu
vieressä, Vanha Moskovitzsh starttailee parkkiksella ja aiheuttaa
häiriötä esim. linjaan, huonot kaijuttimet.
Palvelun oikeellisuus eli sisältö. Sisältö ratkaisee kun
tietoa/palvelua tosissaan tarvitaan johonkin, satunainen surffailija ei
välttämättä tarvitse/tarkastele sisältöä.
Ääni tärkeämpi näköä. Taajuus alue 8000 Hz kun silmällä n.50Hz. Hyvän
näköinen rokkivideo koetaan huonoksi jos ääni on huonoa.
Erilaiset kohteiden tunnistaminen: liike, tuttuus, värit, hahmot,
jne.
Kokonaisuudet havaitaan yleisesti paremmin, eikä kokonaisuuden osia.
2) Miten käyttäjän kokemaa laatua mitataan ja mitä eroa eri menetelmillä
on?
Mittauksissa on erotettava satunnaiset muuttujat, vakiot, mitattava
kohde. Laboratoriossa tämä
voi olla helpompaa kuin kentällä. Tällöin on otannan oltava suuri, eli
mitattavia henkilöitä oltava suuri määrä. Standardeilla mittauksilla
(QoS) voidaan verrata fyysisiä signaaleja ja ärsykkeitä.
Laboratoriossa voidaan mitata signaalin/ärsykkeen laatua vastaan ihmisen
havaitsemia rajoja.
mitattvat asiat:
- Pienin ärsykemäärä, jonka ihminen havaitsee. Absoluuttinen kynnys.
- Pienin kahden ärsykkeen välinen ero, joka on havaittavissa. Eri
aisteissa erilainen.
- Vakioärsyke: ärsykkeitä oletetun havaintokynnyksen molemmin puolin.
Koska havaitaan.
- Muuttuva ärsyke: sarja ärsykkeitä joilla nouseva/laskeva voimakkuus,
milloin havaitaan
milloin ei enää havaita.
- Yhteensovittaminen: ärsyke muuttuu portaattomasti, kunnes erotetaan se.
Psykofysiologiset menetelmät mittaavat fyysisen ärsykkeen vaikutusta
ihmisen psyykkeeseen.
Fyysisen ärsykkeen muutos voi vaikuttaa ihmiseen positiivisesti,
negatiivisesti tai olla vaikuttamatta ollenkaan.Kyseessä on ärsykkeen
ominaisuudet vastaan ihmisen psyykkinen kokemus. Tuleeko ihminen
iloisemmaksi, jos kuva on sevempi. Eli tarvitseeko kuvan/äänen
parantamisesta maksaa maltaita.
Käyttäjän havaintokokemuksen raportointi ärsykkeen muuttuessa joko
laboratoriossa tai kentällä. Huonoa tässä on se,että ihmisen psyykkinen
tila voi johtua paljosta muustakin kuin vain mitattavasta ärsykkeestä.
Käyttäjä kyselyillä ja haastatteluilla voidaan kerätä tietoa laadusta.
Tällöin on otannan oltava myös suuri, ja kysymyksien pitää olla oikein
asetellut. Laadun huonontuminen voi myös johtua muusta kuin palvelun
tarjoajasta, esim. Kännykkä vanhan modeemin päällä.
Quality of Service: Hinnoitellaan eri laatutasot erilaisiksi, hyvästä
laadusta voi joutua maksamaan enemmän.
Sivun alkuun
[Aikataulu]
[Ajankohtaista]
[Henkilökunta]
[Luennot]
[Materiaali]
[Suorittaminen]
[Tulokset]
[Tuotokset]
Viimeksi muutettu 13. lokakuuta, 1999
Sivua ylläpitää kurssin henkilökunta
http://www.comlab.hut.fi/opetus/400/Suomeksi/Tuotokset/Kierros3/koti1.html
|