Aikataulu
Ajankohtaista
Henkilökunta
Luennot
Materiaali
Suorittaminen
Ongelmalähtöinen oppiminen
Kotitehtävät
Kirjatentti
Tulokset
Tuotokset
|
Kotitehtäväpalautus 3: Tero Oikkonen
1)
Mitkä tekijät vaikuttavat käyttäjän kokemaan laatuun
audiovisuaalisissa palveluissa?
-
Kuvan ja äänen synkronointi. Jos puhuvan ihmisen suun liikkeet eivät
vastaa kuultua puhetta, koetaan palvelun laatu heikoksi.
- Viive ja sen vaihtelu
- Kuvataajuus. Kuvataajuuden oltava riittävän suuri, jotta liikkeet
eivät vaikuttaisi nykiviltä.
- Kuvan resoluutio eli tarkkuus vaikuttaa yksityiskohtien
havaitsemiseen.
- Värien luonnollisuus
- Äänen laatu ja luonnollisuus
- Kohinan määrä
2)
Miten käyttäjän kokemaa laatua mitataan ja mitä eroa eri
menetelmillä on?
Menetelmiä ovat:
- Perinteinen QoS-mittaus, jossa käyttäjien tyytyväisyyttä tutkitaan
haastattelemalla ja samalla mitataan keskeisiä parametrejä, kuten
estoa puhelinliikenteessä. Ekologiselta validiteetiltaan hyvä.
-
ITU-T:n psykofysiologiset menetelmät joissa keskitytään ihmisen
ominaisuuksiin käyttäjänä. Tutkitaan laboratoriokokeilla ärsykkeen
ominaisuuksien ja psyykkisten kokemusten suhdetta. Voidaan mitata
ärsykkeen erotuskynnys tai absoluuttinen havaitsemiskynnys. Menetelmät
ovat monipuolisia: esim. voidaan käyttää vakioärsykettä, muuttuvaa
ärsykettä tai ärsykkeiden yhteensovittamista. Vertailutapojakin on
useita. Oleellista on että mitataan ja muutetaan tutkittavaa asiaa, ja
muut seikat pidetään vakiona. Reliabiliteetti on hyvä, validiteetti
riippuu tehtävästä.
-
Kenttäkokeet, joissa järjestelmä annetaan koeryhmälle koekäyttöön, ja
käyttäjiltä kysellään kokemuksia. Hyvänä puolena on todellinen
käyttötilanne ja -ympäristö verrattuna laboratoriokokeisiin.
Sivun alkuun
[Aikataulu]
[Ajankohtaista]
[Henkilökunta]
[Luennot]
[Materiaali]
[Suorittaminen]
[Tulokset]
[Tuotokset]
Viimeksi muutettu 13. lokakuuta, 1999
Sivua ylläpitää kurssin henkilökunta
http://www.comlab.hut.fi/opetus/400/Suomeksi/Tuotokset/Kierros3/koti2.html
|