TKK / Tietoliikennelaboratorio / Kurssit /
S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka / Tuotokset

N/A in English



Aikataulu

Ajankohtaista

Henkilökunta

Luennot

Materiaali

Suorittaminen
  • Ongelmalähtöinen
       oppiminen
  • Kotitehtävät
  • Kirjatentti


  • Tulokset

    Tuotokset



    Kotitehtäväpalautus 3: Jukka Himmanen



    1

    Ihmisen kokemaan laatuun vaikuttaa eniten palvelun tekninen laatu, eli lähetyksessä olevat viiveet, kuvan nykiminen, kohina (kuvassa ja äänessä), yhteyden katkeilu jne.
    Jokaisella ihmisellä on omanlaisensa ennakko-odotukset kunkin palvelun laadusta.Todellista laatua verrataan ennakko-odotuksiin, ja sen perusteella tehdään johtopäätöksiä. Eli ihmiset kokevat palvelun laadun eri lailla. Lisäksi ihmisen kokemaan laatuun vaikuttavat myös ympäristön häiriötekijät, esimerkiksi viereisestä huoneesta kuuluvat äänet, vilkkuja loiteputki jne.

    2

    Psykofyysisillä mentelmillä  (ITU-T:n standardoimat menetelmät),  kenttäkokeilla, käyttäjätyytyväisyystutkimuksen (perinteinen QoS) avulla.

    Psykofyysiset menetelmät perustuvat siihen miten ihminen reagoi ärsykkeisiin. Standardoidut menetelmät perustuvat siihen että ympäristöolosuhteet ovat tarkkaan kuvattuja, eli ne soveltuvatkin pääasiassa erilaisten palvelujen vertamiseen keskenään. Kenttäkokeet perustuvat siihen, että valmis tai lähes valmis tuote testataan niiden oikeassa ympäristössä valvotusti. Ongelmana on se, ettei kenttäkokeita voida suorittaa ennen kuin laite on valmis. Käyttäjätyytyväisyystutkimuksessa haastatellaan palvelun käyttjiä tietyllä ajanjaksolla. Samaan aiakana mitataan kriittisiä suoritusparametreja, ja näitä tuloksia verrataan keskenään. Tulosten ajatellaan kertovan palvelun hyväksyttävän tason.


    Sivun alkuun

    [Aikataulu] [Ajankohtaista] [Henkilökunta]
    [Luennot] [Materiaali] [Suorittaminen] [Tulokset] [Tuotokset]



    Viimeksi muutettu 13. lokakuuta, 1999
    Sivua ylläpitää kurssin henkilökunta

    http://www.comlab.hut.fi/opetus/400/Suomeksi/Tuotokset/Kierros3/koti3.html