TKK / Tietoliikennelaboratorio / Kurssit /
S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka / Tuotokset

N/A in English



Aikataulu

Ajankohtaista

Henkilökunta

Luennot

Materiaali

Suorittaminen
  • Ongelmalähtöinen
       oppiminen
  • Kotitehtävät
  • Kirjatentti


  • Tulokset

    Tuotokset



    Kotitehtäväpalautus 3: Ulla-Maija Haapakangas



    1. Mitkä tekijät vaikuttavat käyttäjän kokemaan laatuun audiovisuaalisissa palveluissa?

    • Ihmisen sisäiset mallit eli onko henkilöllä konkreettista kuvaa esim. videoneuvottelusta teknisenä järjestelmänä. Jos tapahtuma ja järjestelyt ovat ihan uusia ko. henkilölle niin henkilö on tuskin kovin kriittinen laadun suhteen.
    • Aiemmat käyttökokemukset asettavat ennakko-odotuksia laadun suhteen eli käyttäjä vertailee aikaisempiin kokemuksiin.
    • Palvelun luonne; opetus, neuvottelu tms. käyttötilanne asettaa erilaiset vaatimukset esim. äänen ja kuvan tahdistukselle. Erityisesti kieltenopetuksessa on erittäin tärkeää (ja oppilasta helpottavaa) että puhujan suunliikkeet ja ääni ovat samanaikaiset.
    • Audiovisuaalisen palvelun tekninen laatu; äänen luonnollisuus, tunnistettavuus ja voimakkuus, kuvan tarkkuus, värien luonnollisuus, liikkeen sujuvuus ja viive siirtoyhteudellä. Korva havaitsee pienetkin erot kun taas silmä toimii integraattorina joten äänen siirrolle tulisi asettaa korkeammat kriteerit.
    • Kameroiden asettelulla että istumajärjestyksellä ja kokoustilan yleisellä ilmeella on myöskin vaikutusta käyttäjän kokemaan laatuun..
    • Käyttäjien kokoustaidoilla ; selkeät puheenvuorot ja puhuja näkyy kuvassa, turha heiluminen pois.

    2. Miten käyttäjän kokemaa laatua mitataan ja mitä eroa eri menetelmillä on?

    a. Kenttäkokeet

    • Suoritetaan todellisessa käyttöympäristössä.
    • Voidaan tehdä vasta kun järjestelmä on jo käytössä.
    • Hyvin suunniteltuna antavat luotettavaa tietoa.
    • Laajamittaisina kalliita ja aikaa vieviä.
    b. Käyttäjätyytyväisyys kyselyt
    • Keskittyy palvelun tekniseen laatuun, perinteinen Quality of Service..
    • Asiakkaille lähetetään kyselylomakkeita tai haastatellaan.
    • Käyttäjien palaute ei ole suoraan vertailukelpoista koska käyttökokemukset on saatu eri ympäristöissä ja eri käyttötilanteissa.
    • Käyttäjäpalautetta verrataan verkon QoS tietoihin ko. ajalta .
    c. Käytettävyystestauksen kaltaiset menetelmät
    • Lukuisia eri menetelmiä.
    • Vertailu vaikeaa koska testit tehdään mitä erilaisimmilla järjestelyillä.
    • Testien dokumentaatio kirjavaa; muuttuvat parametrit, vakiona pysyvät ja mitä mitataan.


    Sivun alkuun

    [Aikataulu] [Ajankohtaista] [Henkilökunta]
    [Luennot] [Materiaali] [Suorittaminen] [Tulokset] [Tuotokset]



    Viimeksi muutettu 13. lokakuuta, 1999
    Sivua ylläpitää kurssin henkilökunta

    http://www.comlab.hut.fi/opetus/400/Suomeksi/Tuotokset/Kierros3/koti4.html