Aikataulu
Ajankohtaista
Henkilökunta
Luennot
Materiaali
Suorittaminen
Ongelmalähtöinen oppiminen
Kotitehtävät
Kirjatentti
Tulokset
Tuotokset
|
Kotitehtäväpalautus 3: Ulla-Maija Haapakangas
1. Mitkä tekijät vaikuttavat käyttäjän kokemaan laatuun
audiovisuaalisissa palveluissa?
-
Ihmisen sisäiset mallit eli onko henkilöllä konkreettista kuvaa esim.
videoneuvottelusta teknisenä järjestelmänä. Jos tapahtuma ja järjestelyt
ovat ihan uusia ko. henkilölle niin henkilö on tuskin kovin kriittinen
laadun suhteen.
- Aiemmat käyttökokemukset asettavat ennakko-odotuksia laadun suhteen eli
käyttäjä vertailee aikaisempiin kokemuksiin.
- Palvelun luonne; opetus, neuvottelu tms. käyttötilanne asettaa
erilaiset vaatimukset esim. äänen ja kuvan tahdistukselle. Erityisesti
kieltenopetuksessa on erittäin tärkeää (ja oppilasta helpottavaa) että
puhujan suunliikkeet ja ääni ovat samanaikaiset.
- Audiovisuaalisen palvelun tekninen laatu; äänen luonnollisuus,
tunnistettavuus ja voimakkuus, kuvan tarkkuus, värien luonnollisuus,
liikkeen sujuvuus ja viive siirtoyhteudellä. Korva havaitsee pienetkin
erot kun taas silmä toimii integraattorina joten äänen siirrolle tulisi
asettaa korkeammat kriteerit.
- Kameroiden asettelulla että istumajärjestyksellä ja kokoustilan
yleisellä ilmeella on myöskin vaikutusta käyttäjän kokemaan laatuun..
- Käyttäjien kokoustaidoilla ; selkeät puheenvuorot ja puhuja näkyy
kuvassa, turha heiluminen pois.
2. Miten käyttäjän kokemaa laatua mitataan ja mitä eroa eri menetelmillä
on?
a. Kenttäkokeet
-
Suoritetaan todellisessa käyttöympäristössä.
- Voidaan tehdä vasta kun järjestelmä on jo käytössä.
- Hyvin suunniteltuna antavat luotettavaa tietoa.
- Laajamittaisina kalliita ja aikaa vieviä.
b. Käyttäjätyytyväisyys kyselyt
- Keskittyy palvelun tekniseen laatuun, perinteinen Quality of Service..
- Asiakkaille lähetetään kyselylomakkeita tai haastatellaan.
- Käyttäjien palaute ei ole suoraan vertailukelpoista koska
käyttökokemukset on saatu eri ympäristöissä ja eri käyttötilanteissa.
- Käyttäjäpalautetta verrataan verkon QoS tietoihin ko. ajalta .
c. Käytettävyystestauksen kaltaiset menetelmät
- Lukuisia eri menetelmiä.
- Vertailu vaikeaa koska testit tehdään mitä erilaisimmilla
järjestelyillä.
- Testien dokumentaatio kirjavaa; muuttuvat parametrit, vakiona pysyvät
ja mitä mitataan.
Sivun alkuun
[Aikataulu]
[Ajankohtaista]
[Henkilökunta]
[Luennot]
[Materiaali]
[Suorittaminen]
[Tulokset]
[Tuotokset]
Viimeksi muutettu 13. lokakuuta, 1999
Sivua ylläpitää kurssin henkilökunta
http://www.comlab.hut.fi/opetus/400/Suomeksi/Tuotokset/Kierros3/koti4.html
|