![]() |
TKK /
Tietoliikennelaboratorio /
Kurssit /
S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka / Tuotokset
N/A in English
|
Aikataulu Ajankohtaista Henkilökunta Luennot Materiaali Suorittaminen oppiminen Tulokset Tuotokset |
Kotitehtäväpalautus 3: Pekka Ala-HonkolaTehtävä 1Visuaalisissa palveluissa merkitseviä tekijöitä ovat kuvan resoluutio, myös väriresoluutio, sekä kuvataajuus. Näiden teoreet- tisen kuvan ideaalilaadun tekijöiden lisäksi koettuun laatuun vaikuttavat normaalisti pakkauksesta johtuva laadun huonontuminen sekä kuvassa olevat häiriöt. Audiopalveluissa koettuun laatuun vaikuttavat mm. äänen erottelukyky ja häiriöiden määrä. Häiriöiden vaikutus koettuun laatuun vaihtelee kuvan ja äänen välillä siten, että yleensä äänen häiriöt koetaan häiritseviksi helpommin. Tähän on eräs syy se, että ihmisen kuuloaisti on erotteleva, kun taas näköaisti on kokoava, jolloin pienikin häiriö äänessä erottuu. Tehtävä 2Palveluiden teknisen laadun mittaaminen on helppoa, mutta ihmisten kokema laatu on suhteellisena ja henkilökohtaisena suureena vaikea mitattava. Koetun laadun mittaukseen on useita menetelmiä. Voidaan käyttää teoreettisia menetelmiä, joissa lähdetään tunnetuista ihmisten havaintokyvyn ominaisuuksista. Lisäksi voidaan käyttää psyko- fysiologisia menetelmiä, joissa erilaisilla ärsyketesteillä tutkitaan kokemusta. Myös ITU-T:n standardimenetelmät perustuvat näihin. Voidaan myös käyttää käytettävyystestauksen tapaisia käyttäjille annettavia tehtäviä, joilla mitataan heidän saamaansa informaation määrää ja selkeyttä. Perinteinen menetelmä koetun laadun mittaukseen on haastattelut ja kenttäkokeet, joissa kysytään käyttäjien vaikutelmaa palvelun laadusta. Tällä saadaan varsin hyvä kuva käyttäjien kokemuksista, mutta yleiset haastatteluiden epäluotettavuudet ovat haittana. Myös eri laadun osa-alueiden erottelu voi olla vaikeaa. Sivun alkuun [Aikataulu] [Ajankohtaista] [Henkilökunta] [Luennot] [Materiaali] [Suorittaminen] [Tulokset] [Tuotokset] Viimeksi muutettu 13. lokakuuta, 1999 Sivua ylläpitää kurssin henkilökunta http://www.comlab.hut.fi/opetus/400/Suomeksi/Tuotokset/Kierros3/koti5.html |