Aikataulu
Ajankohtaista
Henkilökunta
Luennot
Materiaali
Suorittaminen
Ongelmalähtöinen oppiminen
Kotitehtävät
Kirjatentti
Tulokset
Tuotokset
|
Kotitehtäväpalautus 3: Vesa Hesso ja Petri Hintukainen
1.
Audiovisuaalisissa palveluissa perustava laadun edellytys on
käsitteelistämisen onnistuminen. Palvelun pitää tarjota informaatiota
niin, että sen voi ymmärtää. Jos tilanteen seuraaminen häiriytyy niin
paljon, että ajatus katkeaa, tai jotakin menee ohi häiriöiden takia, niin
silloin palvelun laatu on häiritsevän huono. Jos taas häiriöistä
huolimatta tilannetta pystyy seuraamaan katkeamatta, ja palvelusta saa
irti sen tiedon kuin odottaakin saavansa, niin palvelun laatu koetaan
vielä aivan hyväksi.
2.
Käyttäjän kokeman laadun mittaus on hankalaa, koska itse kokemus on hyvin
henkilökohtainen eikä välttämättä ole edes henkilölle itselleen kovin
selkeä. Pääasiallinen tapa mitata käyttäjän kokemaa laatua on kysyä
käyttäjältä hänen tuntemuksiaan. Muita tapoja ovat testi, jolla voidaan
saada mitattavia tuloksia, sekä henkilön fyysisten toimintojen
monitorointi käyttötilanteessa. Jälkimmäinen tutkimustapa ei vaadi
henkilön omaa aktiivisuutta, vaan tulokset, kuten aivolohkojen
aktiivisuus, saadaan suoraan. Saadun datan tulkinta kylläkin voi olla
hankalaa. Henkilöltä kysymisessä taas on hankaluutena, että henkilön pitää
itse olla aktiivinen, eikä henkilö välttämättä kiinnitä huomiota kaikkeen
mielenkiintoiseen, ja mittaus voi häiritä tai muuttaa tilanteiden
kokemista. Jos kysellään käyttötilanteen jälkeen, niin silloin välttämättä
muistissa eivät enää ole kaikki tärkeät kokemuksen nyanssit. Jos taas
tehdään testijärjestely, josta pitäisi saada mitattavia ja
vertailukelpoisia tuloksia, niin testi usein mittaa vain osittain sitä
mitä pitääkin.
Sivun alkuun
[Aikataulu]
[Ajankohtaista]
[Henkilökunta]
[Luennot]
[Materiaali]
[Suorittaminen]
[Tulokset]
[Tuotokset]
Viimeksi muutettu 13. lokakuuta, 1999
Sivua ylläpitää kurssin henkilökunta
http://www.comlab.hut.fi/opetus/400/Suomeksi/Tuotokset/Kierros3/koti6.html
|