Aikataulu
Ajankohtaista
Henkilökunta
Luennot
Materiaali
Suorittaminen
Ongelmalähtöinen oppiminen
Kotitehtävät
Kirjatentti
Tulokset
Tuotokset
|
Kotitehtäväpalautus 3: Linda Carlsson ja Mikael Klärich
1)
Vilka faktorer påverkar kvaliteten hos audiovisuella tjänster, såsom
användaren uppfattar den?
Informationen som användaren får bör vara riktig, förståelig, godkännbar
och leda till rätt resultat. Det innebär att det inte är informationens
kvalitet i sig som avgör, utan helheten såsom användaren uppfattar och
förstår den. Därför är det viktigt under vilka förhållanden tjänsten
används och till vilken nytta. Vissa egenskaper är viktiga under vissa
omständigheter medan andra egenskaper påverkar användarens
uppfattningsförmåga mera under andra omständigheter.
Vi kan tänka oss en videokonferens där alla deltagare känner varandra. Då
är det inte så viktigt att bilden är felfri, för deltagarna känner ändå
igen varandras röster och vet på så sett vem det är som talar. Men däremot
om deltagarna är totalt främmande för varandra uppstår det säkert
förvirring ifall de p.g.a. dålig bildkvalitet inte kan följa med vem det
är som talar.
I allmänhet kan man konstatera att ljudkvalitet oftast är viktigare än
bildkvalitet. Om ljudkvaliteten är hög uppfattas helhetskvaliteten som
högre. Inom ljudkvaliteten är viktiga faktorer bl.a. fördröjning och
växlingar i densamma. Användaren är i själva verket avsevärt känsligare
för växlingar i fördröjningen än för en längre fördröjning.
Kvalitetsupplevelsen påverkas vidare av tidigare erfarenheter och
förväntningar, samt av användargränssnittet.
2)
Hur mäts kvaliteten som användaren upplever, och vilka är skillnaderna
mellan de olika metoderna?
Man kan göra tekniska mätningar av egenskaperna hos den signal, som når
användaren. Här ingår faktorer såsom fördröjning och växlingar i densamma,
andelen fel, störningar, bildresolution (bildens skärpa) och frekvens
(rörelsers smidighet), färgresolution (färgernas naturlighet), m.fl.
De tekniska egenskaperna är lätta att mäta och jämföra, men de kan ha
olika inverkan på den kvalitet som användaren uppfattar i olika
sammanhang, såsom konstaterats i föregående uppgift.
I ett fältförsök får riktiga användare använda systemet, och genom frågor
till dessa användare kan man få en reellare bild av kvaliteten såsom den
upplevs av användaren. Ett fältförsök kan dock inte arrangeras innan
systemet är färdigt, vilket kan medföra svårigheter om man vill använda
sig av ett fältförsök för att mäta vilka egenskaper som är viktiga att
värna om i systemet.
En tredje metod är användbarhetstest (usability test), som utförs under
kontrollerade förhållanden. Därtill kan man utföra användarundersökningar
och intervjuer, samt kombinera de ovan nämnda metoderna på olika sätt för
bättre resultat.
Sivun alkuun
[Aikataulu]
[Ajankohtaista]
[Henkilökunta]
[Luennot]
[Materiaali]
[Suorittaminen]
[Tulokset]
[Tuotokset]
Viimeksi muutettu 13. lokakuuta, 1999
Sivua ylläpitää kurssin henkilökunta
http://www.comlab.hut.fi/opetus/400/Suomeksi/Tuotokset/Kierros3/koti9.html
|