Aikataulu
Ajankohtaista
Henkilökunta
Luennot
Materiaali
Suorittaminen
Ongelmalähtöinen oppiminen
Kotitehtävät
Kirjatentti
Tulokset
Tuotokset
|
PBL-ryhmä 2
Ongelma
Miksi ääni on tärkeämpi kuin kuva?
Oppimistavoitteet
- Aistien suhde toisiinsa
- Aistien käyttö viestinnässä
- Eri lajien viestintä
Kirjallisuus ja linkit
- 1.10. luennon kalvot 15-27
-
http://www.lyyra.lib.helsinki.fi/havainto/
-
http://kahuna.psych.uiuc.edu/ipl/
-
http://www.illusionworks.com/html/camouflage.html
-
http://coglab.psych.purdue.edu/coglab/AttentionalBlink/AB.html
-
http://www.hhmi.org/senses/d/d110.htm
-
http://kahuna.psych.uiuc.edu/ipl/aud/mcgurk/mcgurk_desc.html
Mitä opittiin - avainsanat
-
Korva on differentiaattori.
-
Silmä on integraattori.
-
Kuuloon erilaiset häiriöt vaikuttavat huomattavasti enemmän kuin näköön.
Radiokanavaa ei jaksa kuunnella, jos siinä on vähänkään rätinää, mutta
televisiokuvan laatu on yllättävän heikko ja silti sitä seuraa sujuvasti.
Osasyynä tähän on adaptaatio. Televisiokuvan laatuun on tottunut, mutta
korva ei sopeudu yhtä helposti heikkoon äänenlaatuun.
-
McGurkin efekti on auditiivinen harha, joka syntyy kun yhtä tavua toistavaan
ääneen yhdistetään toista tavua ääntävät kasvot. Esimerkiksi jotkut
havaitsevat kuullun ba-tavun yhdistettynä nähtyyn ga-tavuun da-tavuna.
-
Kommunikointia aikaisemmin tuntemattomien ihmisten kanssa tai vieraalla
kielellä on helpompaa, jos näkee keskustelukumppaninsa.
Sivun alkuun
[Aikataulu]
[Ajankohtaista]
[Henkilökunta]
[Luennot]
[Materiaali]
[Suorittaminen]
[Tulokset]
[Tuotokset]
Viimeksi muutettu 13. lokakuuta, 1999
Sivua ylläpitää kurssin henkilökunta
http://www.comlab.hut.fi/opetus/400/Suomeksi/Tuotokset/Kierros3/pbl2.html
|