TKK / Tietoliikennelaboratorio / Kurssit /
S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka / Tuotokset

N/A in English



Aikataulu

Ajankohtaista

Henkilökunta

Luennot

Materiaali

Suorittaminen
  • Ongelmalähtöinen
       oppiminen
  • Kotitehtävät
  • Kirjatentti


  • Tulokset

    Tuotokset



    PBL-ryhmä 2



    Ongelma

      Miksi ääni on tärkeämpi kuin kuva?

    Oppimistavoitteet

    • Aistien suhde toisiinsa
    • Aistien käyttö viestinnässä
    • Eri lajien viestintä

    Kirjallisuus ja linkit

    1. 1.10. luennon kalvot 15-27
    2. http://www.lyyra.lib.helsinki.fi/havainto/
    3. http://kahuna.psych.uiuc.edu/ipl/
    4. http://www.illusionworks.com/html/camouflage.html
    5. http://coglab.psych.purdue.edu/coglab/AttentionalBlink/AB.html
    6. http://www.hhmi.org/senses/d/d110.htm
    7. http://kahuna.psych.uiuc.edu/ipl/aud/mcgurk/mcgurk_desc.html

    Mitä opittiin - avainsanat

    • Korva on differentiaattori.
    • Silmä on integraattori.
    • Kuuloon erilaiset häiriöt vaikuttavat huomattavasti enemmän kuin näköön. Radiokanavaa ei jaksa kuunnella, jos siinä on vähänkään rätinää, mutta televisiokuvan laatu on yllättävän heikko ja silti sitä seuraa sujuvasti.

      Osasyynä tähän on adaptaatio. Televisiokuvan laatuun on tottunut, mutta korva ei sopeudu yhtä helposti heikkoon äänenlaatuun.
    • McGurkin efekti on auditiivinen harha, joka syntyy kun yhtä tavua toistavaan ääneen yhdistetään toista tavua ääntävät kasvot. Esimerkiksi jotkut havaitsevat kuullun ba-tavun yhdistettynä nähtyyn ga-tavuun da-tavuna.
    • Kommunikointia aikaisemmin tuntemattomien ihmisten kanssa tai vieraalla kielellä on helpompaa, jos näkee keskustelukumppaninsa.


    Sivun alkuun

    [Aikataulu] [Ajankohtaista] [Henkilökunta]
    [Luennot] [Materiaali] [Suorittaminen] [Tulokset] [Tuotokset]



    Viimeksi muutettu 13. lokakuuta, 1999
    Sivua ylläpitää kurssin henkilökunta

    http://www.comlab.hut.fi/opetus/400/Suomeksi/Tuotokset/Kierros3/pbl2.html