![]() |
TKK /
Tietoliikennelaboratorio /
Kurssit /
S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka / Tuotokset
N/A in English
|
Aikataulu Ajankohtaista Henkilökunta Luennot Materiaali Suorittaminen oppiminen Tulokset Tuotokset |
Kotitehtäväpalautus 4: Jukka HimmanenKäytettävyyden kannalta ihanteellisin tapaus on, jos käyttöliittymä voidaan suunnitella ensin ja rakentaa tuote sen perusteella. Tämä ei kuitenkaan yleensä ole mahdollista koska aikaa on rajallisesti, mutta käytettävyys tulisi ottaa huomioon kaikissa suunnittelun vaiheisssa. Käyttöliittymäsuunnittelun ensimmäinen vaihe on vaatimusmäärittely, jossa selviettään millainen on tuotteen tyypillinen käyttäjä ja missä hän sitä käyttää. Samalla on syytä määritellä mihin tuotetta halutaan käyttää ja millainen on käyttöympäristö. Vaatimusmääritelyn perusteella voidaan rakentaa jonkinnäköinen prototyyppi siitä, millainen lopullinen tuote tule olemaan. Protoa varten on myös syytä selvittää millaisia vastaavia tuotteita on markkinoilla, ja selvittää niiden suurimmat ongelmat. Samoin on tarpeen selvittää laitteet ja välineet joita tehtävän tekemiseen käytetään nykyisin. Tässä vaiheessa on syytä pohtia, onko tuotteessa kaikki haluttu toiminnallisuus ja onko proton esittämä käyttöliittymä teknisesti toteutettavissa. Prototyypille voidaan tehdä asiantuntija-arvioita (Heruristinen analyysi ja kognitiivinen läpikäynti), joiden perusteella saadaat suurimmat virheet karsittua. Prototyypille voidaan tehdä myös käytettävyystesti oikeilla käyttäjillä. Tässä vaiheessa havaittujen virheiden ja ongelmkohtien korjaaminen on vielä helppoa. Toivottavaa olisi, että laitteen suunnittelun eri vaiheissa kuunneltaisiin käyttäjiä ja, että heidän mielipiteensä otettaisiin huomioon. Käyttäjäthän tuotteesta loppujen lopuksi maksavat. Sivun alkuun [Aikataulu] [Ajankohtaista] [Henkilökunta] [Luennot] [Materiaali] [Suorittaminen] [Tulokset] [Tuotokset] Viimeksi muutettu 27. lokakuuta, 1999 Sivua ylläpitää kurssin henkilökunta http://www.comlab.hut.fi/opetus/400/Suomeksi/Tuotokset/Kierros4/koti10.html |