![]() |
TKK /
Tietoliikennelaboratorio /
Kurssit /
S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka / Tuotokset
N/A in English
|
Aikataulu Ajankohtaista Henkilökunta Luennot Materiaali Suorittaminen oppiminen Tulokset Tuotokset |
Kotitehtäväpalautus 4: Vesa Hesso ja Petri HintukainenTehtävässä esitetyn videoneuvotteluohjeman tuotesuunnittelun ongelmat ovat tyypillisiä käytännön suunnittelussa: On tiettyjä resursseja, tiettyjä lukkoon lyötyjä päätöksiä/rajoituksia, tiettyjä käytössä olevia taitoja, tiettyjä firman toimintatapoja, tietty määrä aikaa ja tietty määrä rahaa, ja niillä eväillä pitäisi tehdä "hyvä tuote" - Usein käytettävyyttä ei edes huomata mainita erillisenä hyvyyden/laadun tekijänä. Ongelmaan on kaksi lähestymistapaa: Joko koittaa maksimoida lopputuloksen hyvyys annetuissa puitteissa, tai koittaa murtaa rajoitteita paremman lopputuloksen salliviksi ja sitten toteuttaa laadukas lopputulos niin hyvin kuin osaa. Usein käytännössä joutuu tyytymään ensimmäiseen vaihtoehtoon, vaikka jälkimmäinen onkin lopputuloksen kannalta parempi. Tehtävän esimerkissä tilanne tuntuu päässeen sellaiseksi, että käytettävä tekniikka on lukkoon lyöty, ja se sanelee voimakkaasti käyttöliittymän mahdollisuuksia. Valitulla tekniikalla ei ehkä ole mahdollistakaan saada kyseisestä videoneuvottelusoftasta käytettävyydeltään hyvää. Tässä tilanteessa käytettävyyden parantamisen tulisi lähteä tekniikan parantamisesta. Ainakin vastaanotettavaa kuvaa tulisi voida säätää, viiveitä pitäisi pystyä lyhentämään, ja siirtokaistaa tulisi saada lisää. Noilla teknisillä uudistuksilla mahdollistettaisiin käytettävyydellisesti tärkeät uudistukset: Vastaanotettavan kuvan säätö lähetettävän sijasta, liian pitkien viiveiden aiheuttamien hämmentävien tilanteiden väheneminen, sekä kuvan ja äänen säätöjen erottaminen toisistaan. Yhteyttä ei myöskään tulisi joutua katkaisemaan säätöjen voimaan tulemiseksi. Sovelluksen pystyssä pysymistäkin tulisi tukea; Nykyaikana ohjelmistot eivät enää saisi kaatuilla muutamien ylimääräisten napinpainallusten takia. On vaikea ongelma määritellä, millainen on hyvä tuotesuunnitteluprosessi. Toki voidaan määritellä, että se on sellainen, joka tuottaa teknisesti kehittyneitä ja hyvin käytettäviä tuotteita. Mutta miten tähän päästään, onkin jo aivan eri asia. Periaatteet hyvälle suunnitteluprosessille voisivat olla:
Perusmalli hyvälle tuotesuunnitteluprosessille voisi olla: Vaikka tuotesuunnitteluprosessin järjestämiseksi onkin olemassa järkeenkäyviä periaatteita ja työkaluja, muistetaan silti, että käytännössä asiat eivät ole niin yksinkertaisia: Ei riitä, että käytettävyystutkimukset tehdään hyvin, ja saadaan laadukkaita tutkimustuloksia. Tutkimustulokset täytyy myöskin saada mukaan tuotesuunnitteluun ja lopulta myös tuotteisiin. Varsinainen haaste tuotesuunnitteluprosesseille ei olekaan käytettävyydellisen tiedon hankkimisessa, vaan tuotesuunnitteluprosessin käytännön järjestämisessä sellaiseksi, että sen kautta suunniteltavista tuotteista tulisi edes niin hyviä kuin tehdyt käytettävyystestit antaisivat odottaa. Tämä on oikeasti ongelma. TKK:n käytettävyysryhmälläkään ei kuulemma vielä ole hyviä ratkaisuja kyseiseen ongelmaan. Sivun alkuun [Aikataulu] [Ajankohtaista] [Henkilökunta] [Luennot] [Materiaali] [Suorittaminen] [Tulokset] [Tuotokset] Viimeksi muutettu 27. lokakuuta, 1999 Sivua ylläpitää kurssin henkilökunta http://www.comlab.hut.fi/opetus/400/Suomeksi/Tuotokset/Kierros4/koti5.html |