![]() |
TKK /
Tietoliikennelaboratorio /
Kurssit /
S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka / Tuotokset
N/A in English
|
Aikataulu Ajankohtaista Henkilökunta Luennot Materiaali Suorittaminen oppiminen Tulokset Tuotokset |
Kotitehtäväpalautus 4: Mikael Klärich ja Linda CarlssonTehtävä 1: Käyttäjän kokema laatu audiovisuaalisessa palvelussaYksi tuotesuunnittelun keskeisimmistä ongelmista on millä tavalla pitäisi sovittaa ihmisen tarpeet ja tekniikan mahdollisuudet sekä rajoitteet yhteen. Käyttäjillä on yleensä erilaisia vaatimuksia ja toiveita tuotteen ominaisuuksista sekä käytettävyydestä. Jotkut näistä ominaisuuksista voivat kuitenkin olla hyvin vaikeasti toteutettavissa teknisesti tai sitten niiden toteuttaminen on liian kallista. Mikäli asiakas ei ole valmis maksamaan tuoteominaisuuden tuottamasta lisäarvosta hinnan joka kattaa ominaisuuden kaikki kustannukset, niin ominaisuutta ei kannata toteuttaa. Näin ollen tuotesuunnittelu sisältää osaltaan hyvien kompromissien löytämistä, jotta lopputulos tyydyttäisi kaikkia osapuolia. Tuotekonseptin määrittelyyn (selvitetään käyttäjien oletukset ja toiveet esim. markkina- ja käyttäjätutkimusten avulla) ja verifiointiin pitää heti alusta ottaa käyttäjät mukaan. Tällä tavalla vältytään turhista ongelmista ja muutoksista suunnitteluprosessin myöhemmissä vaiheissa. Suunnitteluprosessin ensimmäisessä vaiheessa tulee selvitellä käyttäjien eri tarpeet ja toiveet suhteessa suunniteltavaan järjestelmään. Tämä tapahtuu esim. haastattelemalla yrityksen asennushenkilöstöä, myyjiä jotka tapaavat asiakkaita päivittäin, markkinoija, aikaisempia käyttäjiä, konsultteja tai sitten itse loppuasiakkaita. Loppuasiakkaiden toiveita tiedustellaan usein erilaisten kyselyjen avulla. Tiedonkeräämiseen voidaan myös käyttää simulaatio- ja roolipelejä. Toinen tapa on työskennellä käyttäjien kanssa heidän työpaikallaan tai muualla, ja tällä tavalla tehdä erilaisia havaintoja heidän kerätessään on esim. tehokkaat työstrategiat, oikotiet, heikkoudet, epäonnistumiset, ajanhukat jne^Å Virheiden, poikkeuksien ja väärinkäsitysten syitä tulee analysoida; virheistä voi myös joskus oppia jotakin. Suunnittelun myöhemmissä vaiheissa voidaan käyttäjiä ottaa mukaan esim. prototyypin testaukseen. Tällä tavalla saadaan heti selville käyttäjien mielipiteet suunniteltavasta tuotteesta. Tuotesuunnitteluprosessin pitäisi olla "osallistuva", jotta sekä tekniset innovaatiot tulisivat hyödynnettyä että käyttäjän tarpeet täytettyä. Tämä tarkoittaa sitä että yrityksen eri toiminnoista tulisi ottaa edustaja mukaan tuotesuunnitteluun, kuten myös eri asiakasryhmistä. Tällä tavalla saadaan heti selville esim. tekniset ja taloudelliset rajoitteet sekä eri asiakkaiden toiveet. Tuotesuunnittelun onnistumisen kannalta on tärkeää, että tunnetaan ympäristön (yritykset, yhteiskunta, muut sidosryhmät ja käyttäjät) nykytila ja kehittymisnäkymät ja niiden mukanaan tuomat kehittämistarpeet. Suunnitteluprosessin tulee myös olla iteratiivinen, näin ollen muutokset tulee tehtyä riittävän aikaisessa vaiheessa. Sivun alkuun [Aikataulu] [Ajankohtaista] [Henkilökunta] [Luennot] [Materiaali] [Suorittaminen] [Tulokset] [Tuotokset] Viimeksi muutettu 27. lokakuuta, 1999 Sivua ylläpitää kurssin henkilökunta http://www.comlab.hut.fi/opetus/400/Suomeksi/Tuotokset/Kierros4/koti8.html |