![]() |
TKK /
Tietoliikennelaboratorio /
Kurssit /
S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka / Tuotokset
N/A in English
|
Aikataulu Ajankohtaista Henkilökunta Luennot Materiaali Suorittaminen oppiminen Tulokset Tuotokset |
Kotitehtäväpalautus 4: Elina MäkinenTuotesuunnittelu on vaikeaa kun ihmisten odotukset tuotteen toiminnasta ovat suuremmat kuin tekniikan suomat mahdollisuudet. Esimerkin tapauksessa videoneuvottelu samaistetaan television katseluun: luonnollisesti halutaan säätää sitä kuvaa joka näkyy omalla ruudulla ja kuvan ja äänen säätämiseen pitäisi olla erilliset nappulansa. Nappulan painalluksen viiveongelmaan on yksinkertainen ratkaisu: ohjelman tulisi antaa palautetta siitä että perille meno kestää hetkisen. Kuvan ja äänen säätämistä varten kannattaisi yhteydenoton alkurutiineihin vaikka lisätä pieni säätämissessio, jonka jälkeen varsinainen neuvottelu voisi alkaa ilman yhteyden keskeyttämistä säätöjä varten. Tuotesuunnitteluprosessin alussa on tietenkin luotava tuotekonsepti, mutta alusta asti on myös analysoitava tuotteen käyttäjiä sekä heidän suorittamiaan tehtäviä ja jopa fyysistä ympäristöä. Voi olla hyödyllistä haastatella käyttäjiä jo ennen suunnittelun alkua. On hyvä tietää käyttäjien taustaa, esimerkiksi koulutus, kokemus, ikä ja asenteet vaikuttavat siihen, millaisena käyttäjä kokee käyttöliittymän. Käyttöliittymää päästään testaamaan prototyyppivaiheessa, kun näytöillä on alustava ulkoasu ja niistä pääsee siirtymään toiseen näyttöön. Testauksessa annetaan loppukäyttäjän tehdä jokin tehtävä ja suoritusta seurataan ja se voidaan myös tallentaa. Testin aikana pyritään saamaan selville mitä käyttäjä ajattelee käyttöliittymästä ja mitä hän kuvittelee sen tekevän milläkin komennolla. Prototyypin testauksesta saadun palautteen perusteella tuotetta kehitetään edelleen ja testaukset voidaan toistaa useastikin ennen tuotteen lopullista valmistumista. Tälläinen iteratiivinen testaus on osoittautunut hyödylliseksi käyttöliittymien suunnittelussa. Käyttöohjeita pitäisi kirjoittaa koko prosessin ajan, eikä vasta lopuksi. Näin vältytään siltä ongelmalta, että suunnittelijalle itselleen tuotteen toiminta on käynyt matkan varrella itsestäänselväksi, eikä siitä enää osata kirjoittaa aloittelijoille suunnattuja ohjeita. Ihmiset voivat suhtautua torjuvasti teknisiin innovaatioihin jos kyseessä on esimerkiksi uusi versio heidän aiemmin käyttämästään ohjelmasta. Uusien ominaisuuksien kokeileminen pitäisi tehdä helpoksi sallimalla komentojen peruuttaminen, jolloin ei tarvitsisi pelätä tuhoavansa jotain jos ei ole aivan varma siitä mitä tekee. Sivun alkuun [Aikataulu] [Ajankohtaista] [Henkilökunta] [Luennot] [Materiaali] [Suorittaminen] [Tulokset] [Tuotokset] Viimeksi muutettu 27. lokakuuta, 1999 Sivua ylläpitää kurssin henkilökunta http://www.comlab.hut.fi/opetus/400/Suomeksi/Tuotokset/Kierros4/koti9.html |