![]() |
TKK /
Tietoliikennelaboratorio /
Kurssit /
S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka / Tuotokset
N/A in English
|
Aikataulu Ajankohtaista Henkilökunta Luennot Materiaali Suorittaminen oppiminen Tulokset Tuotokset |
Kotitehtäväpalautus 5: Matti ParkkonenVäline sekä rajoittaa, että rikastutta viestin muotoa. Tekstiviestissä on vain 160 merkkiä, sähköpostissa kirjoittaa voi kuinka paljon mutta kuvien liittäminen on vaikeaa tai videokonferenssissa puuttuu fyysinen yhteys mutta voi lähettää kuvia. Viestinnän väline vaikuttaa siihen, miten siihen suhtaudutaan. Omaltakohdaltani tämä tarkoittaa mm., että suhtaudun nykyään epäillen www-sivujen tietoon, ellen voi saada varmuutta niiden sisällöstä esim. sivun tekijän tai domain-osoitteen avulla. Painetussa sanassa tätä ongelmaa ei yleensä ole. Viestimen henkilökohtaisuus häviää, mitä enemmän tekniikka viestin siirrossa on. Harva sanoisi päin naamaa sen, mitä pystyy kirjoittamaan sähköpostiin sen kummemmin ajattelematta. Fyysisten kontaktien puuttuessa on helpompaa antaa itsestään haluamanlaisensa kuva. Välineen nopeudella on myös merkitystä esim. sähköpostin lukija ei näe aikaa, mikä meni viestin kirjoittamiseen. Sähköposti on kuitenkin yksisyyntainen viesin. Helpoiten tämä näkyy loppumattomina replyinä, joissa halutaan lisätietoja. Sama asia, mikä puhelimitse hoituisi parissa minuutissa voi kestää sähköpostilla päiviä. Joskus vain on helpompi lähettää sähköposti, kuin mennä kertomaan asia viereiseen työpisteeseen. Välttämättä palautetta ei haluta kasvokkain, vaan toivotaan viestimen muuttavan sitä neutraalimmaksi ja ei niin henkilökohtaiseksi. SisältöVälineen vaikutukset viestin sisältöön näkyvät helpoiten itse viestin muodossa. Kopioidessa viestin sisältöä välineestä toiseen ei pidä unohtaa uuden esitystavan hyötyjä tai sitä miten siihen suhtaudutaan. Esimerkiksi sanomalehti toimii hyvin paperilla mutta, jos se kopioidaan sellaisenaan internettiin, menetetään kaikki internetin tarjoamat edut. TunteetHenkilökohtaisuus liitty tunteiden välittämiseen viesteissä. Riippuen siitä miten usein käytämmä viestintä, onko viestin mukana tai viestimen yksityisyys voimme sisällyttää viestiin tunteita tai pelkkää tekstiä. Hyvänä esimerkkinä tästä on tekstiviesti. Vaikka se onkin hyvin rajoitettu mutta samalla erittäin henkilökohtainen ja nopea, ainakin nuoriso pystyy liittämään siihen helposti tunnetta. Tunteiden liittämisessä viestiin riippuu myös viestimen tekniikan ja kulttuurin hallinta. Nuoret ovat tottuneet kännyköihin ja heidän on helpompaa unohtaa tekniikka ja keskittyä sisältöön. Sisällön luominen on helpompaa, jos ei tarvitse miettiä laitteen käyttöä. Tällöin viestin muokkaamisesta viestimen ei vie aivotyöskentelyä itse viestin sisällötä. PalautePalautteen suhteen viestimet voidaan jaotella välittömiin ja välillisiin. Välitön palaute saadaan, kun viestin vastaanottaja voi heti vastata viestiin kuten puhelimessa tai chat-alueilla. Välillisten viestinten kanssa menee aikaa, ennenkuin viesti on huomattu ja palaute luettu. Tällöin ei odotetakkaan nopeaa palautetta tai viestin ei olekaan hallussa. Viestin saama palaute on välineriippuvainen. Posti kuljettaa kirjettä päivän, sähköposti-luetaan tunneissa ja tekstiviesti saapuu perille parissa sekunnissa. Sähköpostilla on helpompi kertoa huonoista uutisista, sillä se mielletään persoonattomaksi. On havaittu, että sähköpostissa vääristellään vähemmän kuin esim. kertomalla asia puhelimitse tai kasvotusten. Sivun alkuun [Aikataulu] [Ajankohtaista] [Henkilökunta] [Luennot] [Materiaali] [Suorittaminen] [Tulokset] [Tuotokset] Viimeksi muutettu 27. lokakuuta, 1999 Sivua ylläpitää kurssin henkilökunta http://www.comlab.hut.fi/opetus/400/Suomeksi/Tuotokset/Kierros5/koti4.html |