![]() |
TKK /
Tietoliikennelaboratorio /
Kurssit /
S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka / Tuotokset
N/A in English
|
Aikataulu Ajankohtaista Henkilökunta Luennot Materiaali Suorittaminen oppiminen Tulokset Tuotokset |
Kotitehtäväpalautus 5: Petri NaukkarinenTehtävä 1: Miten väline muuttaa viestintää?Jos otetaan viestinnän peruspalikaksi suullinen viestintä, voidaan varmasti sanoa että muu käytettävä väline kuin henkilökohtainen kanssakäyminen muuttaa viestinnän tyyliä ja sisältöä. Kun ihmistä ei tavata kasvokkain, monet asiat jäävät pois kanssakäymisestä. Ihmisten kommunikoidessa henkilökohtaisesti myös monet muut asiat, kuin pelkkä informaation sisältö vaikuttavat siihen miten vastapuoli asiat ymmärtää. Reaaliaikaisessa, naamakkain tapahtuvassa viestinnässä sanoman ymmärrykseen vaikuttavat mm.
Kun sitten otetaan erilaiset viestintävälineet käyttöön, voidaan huomata monia muutoksia itse viestinnässä. Ovatko muutokset sitten parempaan vai huonompaan päin, siihen on vaikea ottaa kantaa; jokaisellahan on asioista omat mielipiteensä. Kun käytetään nykyaikaisia viestintävälineitä, eivät toiminteet ole välttämättä reaaliaikaisia. Käyttäjällä on paremmin aikaa valmistella sanottavansa, sekä myös sulatella asioita, ennen kuin hänen tarvitsee vastata tai kommentoida. Näin viestinnästä tulee tehokkaampaa sisällöltään. Tosin spontaanin reaktion saaminen on lähes mahdotonta. Käyttäjä pystyy hallitsemaan omat tunteensa paremmin kuin henkilökohtaisessa kanssakäymisessä ja täysin rehellisen palautteen saaminen ja reaktioiden havaitseminen vaikeutuu. Koska palautetta ja kommenttia ei tarvitse antaa välittömästi, vastauksesta tulee paremmin jäsennelty. Useinhan ensireaktion mentyä ohi asioita pystyy tarkastelemaan huomattavasti objektiivisemmin. Kaikenlainen ilmeisiin ja eleisiin toiminne voi jäädä pois käytettäessä viestintävälineitä. Näin itse asiaan keskittyminen voi helpottua paljonkin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että viestinnän pitäisi olla mielikuvituksetonta ja tylsää. Tällainen viestintävälinen on esimerkiksi sähköposti. Uudet välineet voivat lisätä tavoitettavuutta. Enää ei tarvitse lähteä tapaamaan jota kuta pikkujutun takia. Matkapuhelimella voi helposti tavoittaa ihmisen nykyään mistä päin maailmaa tahansa ja tarvittaessa vaikka lähettää hänelle tarvittavaa informaatiota suoraan puhelimeen tai puhelimen kautta tietokoneeseen. Kukaan ei siis ole turvassa missään kolkassa tätä meidän palloa. Haittana on mielestäni se, että ihmiset eivät enää osaa olla tavoittamattomissa. Todella tärkeitten ihmisten määrä siis lisääntyy koko ajan. Välineet mahdollistavat myös helpommin useitten ihmisten tai ihmisryhmien kohtaamisen ilman, että tarvitsee olla fyysisesti paikalla. Tällaisia palveluita ovat esimerkiksi sähköposti (postituslistat, carbon copies), konferenssipuhelut ja videoneuvottelut. Tosin kahta jälkimmäistä on opittava käyttämään paljon paremmin, ennen kuin niitten todellinen arvo nousee tarpeeksi korkeaksi. Voidaanko massamainonta, tai muut asiattomat viestit ilman omaa suostumusta esimerkiksi sähköpostilla (spam, "spämmi") ja anonyyminä viestiminen sitten laskea hyviin vain huonoihin puoliin, on jokaisen itse päätettävissä. Yleisesti ottaen voitaneen sanoa, että välineet viestinnässä kehittyvät nopeammin kuin itse ihmisen viestintätaidot. Mihin se meidät vie, jää nähtäväksi… Tehtävä 2: Tunteet, palaute ja sisältö viestinnässäViestinnässä on pakko olla jonkinlaista sisältöä, jotta se täyttäisi viestinnän tunnusmerkit. Joittenkin ihmisten mielestä rap-musiikki ei ole viestintää, kun taas toisten mielestä sillä nuoret viestivät omaa identiteettiään. Jou mään. Yleisesti voidaan sanoa, että tunteet, palaute ja sisältö ovat jokaiselle viestijälle henkilökohtaisia asioita ja näin vaikuttavat eri tavoin. Jokaisella ihmisellä on oma tyylinsä viestiä, on kysymyksessä sitten sähköpostin käyttö, puhelimessa puhuminen tai kasvokkain keskustelu. Toisten ihmisten tuotoksissa tunnetilat näkyvät hyvinkin voimakkaasti, kun taas toiset pystyvät pitämään ne hyvin kurissa. Myös sisällöllisesti sanottava voi muuttua huomattavasti, jos eletään tunnekouhujen vallassa tai ollaan normaalissa tympeän flegmaattisessa tilassa. Yleensä myös ns. tärkeät asiat pyritään kertomaan vastapuolelle mahdollisimman asiallisesti, jotta vastaanottava osapuoli varmasti ymmärtää käsiteltävän asian vakavuuden. Samoin myös käytettävän viestintävälineen valinta riippuu usein sisällöstä. Luulisi että jos yritys haluaa antaa potkut työntekijälleen, verokortti ojennetaan henkilökohtaisesti eikä sitä lähetetä postitse samalla irtisanomisesta kirjeitse ilmoittaen. Yleensä palaute auttaa kehittämään omia viestimisen kykyjä. Tämä tietysti edellyttäen, että palaute on asiallista ja oikeista asioista esitetty. Osa ihmisistä tosin ottaa negatiivisen palautteen henkilökohtaisena loukkauksena, eikä osaa suhtautua siihen rakentavasti. Tämä vaikuttaa tunteisiin ja sitä kautta viestin sisältöön. On muistettava, että tunteet ja palaute vaikuttavat sekä antavaan että ottavaan osapuoleen, siis yleisesti kaikkiin mukana oleviin osapuoliin. Sivun alkuun [Aikataulu] [Ajankohtaista] [Henkilökunta] [Luennot] [Materiaali] [Suorittaminen] [Tulokset] [Tuotokset] Viimeksi muutettu 27. lokakuuta, 1999 Sivua ylläpitää kurssin henkilökunta http://www.comlab.hut.fi/opetus/400/Suomeksi/Tuotokset/Kierros5/koti5.html |