![]() |
TKK /
Tietoliikennelaboratorio /
Kurssit /
S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka / Tuotokset
N/A in English
|
Aikataulu Ajankohtaista Henkilökunta Luennot Materiaali Suorittaminen oppiminen Tulokset Tuotokset |
Kotitehtäväpalautus 5: Pekka Ala-HonkolaIhmisten sosiaalinen käyttäytyminen eli ihmisten keskeinen viestintä voidaan jakaa lingvistisiin ja ei-lingvistisiin osa-alueisiin. Lingvistisiin osiin kuuluvat varsinainen viesti, eli käytetyt sanat ja se, miten sanat sanotaan. Ei-lingvistisiin osiin kuuluvat kehon liikkeet ja ilmeet, sekä muu käyttäytyminen eri tilanteissa. Erilaisten viestintävälineiden mahdollisuudet välittää näitä eri viestinnän osa-alueita erovat suuresti. Korkealaatuinen kuvapuhelu voi välittää lingvististen osien lisäksi myös osan ei-lingvistisistä viestinnän osista, kun taas sähköposti välittää vain käytetyt sanat ja palaute viestiin tulee myöhään, jos ollenkaan. Normaalit puhelut ovat näiden ääripäiden väliltä. Erään erikoistapauksen muodostavat GSM:n lyhytsanomat, joissa pituusrajoitus muokkaa käytettyä kieltäkin ja luo omaa viestikulttuuriaan. Viestinnän rajoitukset kärjistävät usein viestejä, koska palautteen puute lieventää sosiaalisia normeja, jotka säätelevät viestejä. Esimerkiksi Internetin erilaisissa keskusteluryhmissä keskustelu voi kuumentua helpostikin palautteen ja henkilökohtaisen kontaktin puuttuessa. Toisaalta taas juuri keskusteluryhmissä voi yllättäen yhteisötunne olla tärkeä tekijä. Tärkeä välineestä riippuva tekijä on viestien viive, joka vaikuttaa sanoman kokoon ja sisältöön. Esimerkiksi kasvokkain käytävä keskustelu saattaa liikkua sujuvasti eri asioiden välillä, kun taas sähköposti keskittyy yleensä "asiaan". Tunteet vaikuttavat voimakkaasti siihen, miten miellämme asioita, kuten viestinnästä saamaamme palautetta. Tämä taas vaikuttaa omaan ulosantiimme, johon tunnetilat vaikuttavat myös suoremmin fysiologisten prosessien kautta. Palautteen vaikutusta viestintään on tutkittu säätötekniikasta laitatun takaisinkytkentäteorian avulla. Tällöin palautetta käsitellään ulosantiin jatkuvasti vaikuttavana tekijänä. Tekniikasta poiketen viestinnässä tapahtuu myös väärinkäsityksiä, jolloin palaute voi johtaa viestinnässä väärään suuntaan. Sisältö vaikuttaa viestinnässä myös esitystapaan. Harva haluaa sanoa kasvotusten epämiellyttäviä asioita, juuri negatiivisen palautteen ja sosiaalisten normien johdosta. Esim. sähköpostissa epämiellyttävät asiat ovat jo helpompia sanoa. Sivun alkuun [Aikataulu] [Ajankohtaista] [Henkilökunta] [Luennot] [Materiaali] [Suorittaminen] [Tulokset] [Tuotokset] Viimeksi muutettu 27. lokakuuta, 1999 Sivua ylläpitää kurssin henkilökunta http://www.comlab.hut.fi/opetus/400/Suomeksi/Tuotokset/Kierros5/koti8.html |