TKK / Tietoliikennelaboratorio / Kurssit /
S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka / Tuotokset

N/A in English



Aikataulu

Ajankohtaista

Henkilökunta

Luennot

Materiaali

Suorittaminen
  • Ongelmalähtöinen
       oppiminen
  • Kotitehtävät
  • Kirjatentti


  • Tulokset

    Tuotokset



    PBL-ryhmä 2



    Oppimistavoitteet

    • Käytettävän median vaikutus viestin sisältöön ja ymmärrettävyyteen.
    • Välitettävän viestin vaikutus valittavaan mediaan.

    Kirjallisuus ja linkit

    1. Lasten ja nuorten matkaviestintäkulttuuri Suomessa 1998-1999; Tampereen yliopiston Tietoyhteiskunnan tutkimuskeskus INSOC. http://www.info.uta.fi/winsoc/projekti/proj8.html
    2. The transmission model of communication http://www.aber.ac.uk/~dgc/trans.html
    3. Conversation as publishing: The role of news forums on the web http://www.ascusc.org/jcmc/vol4/issue4/light.html
    4. The virtual speech community: Social network and language variation on IRC http://www.ascusc.org/jcmc/vol4/issue4/paolillo.html
    5. Risky business: Why people feel safe in sexually explicit on-line communication http://www.ascusc.org/jcmc/vol2/issue4/witmer2.html
    6. ProjectH http://www.arch.usyd.edu.au/~fay/netplay/techreport.html
    7. Toward an ethics and etiquette for electronic mail (NSF) http://www.rand.org/publications/MR/R3283/http://www.rand.org/publications/MR/R3283/
    8. Nyysiopas http://yucca.hut.fi/nyysit/
    9. CMC ressursseja http://www.december.com/cmc/study/resources.html
    10. Merja Ranta-Aho, Anu Leppinen: Matching telecommunication services with user communication needs
    11. Verkkouutiset: Suomalaiset koulunuoret luovat maailmalle kännykkäkulttuuria http://www.verkkouutiset.fi/arkisto/Arkisto_1998/29.toukokuu/GSM2198.HTM
    12. Verkkouutiset: Sähköposti on saanut suomalaiset kirjoittamaan http://www.verkkouutiset.fi/arkisto/Arkisto_1999/24.syyskuu/mail3899.htm

    Mitä opittiin - avainsanat

    • Käytettävä viestiväline muokkaa viestin sisältöä ja laajemmalti koko viestintäkulttuuria.
    • Nuoret luovat omaa kännykkäkulttuuriaan.
      • uusia lyhenteitä ja sanoja
      • oma etiketti
      • pilarit, killerit, ykköset, pommarit...
      • kiertokirjeet ja edelleen postitus
      • :-) !!! %&#" :D 8(
      • tekstiviestien säilytys ja näyttäminen kavereille
      • toisten tekstiviestien lukeminen salaa
      • kännykkä-chat
      • väärinkäsitykset
      • ihmissuhdekonsultit
    • Nuoret opettavat vanhempiaan käyttämään tekstiviestejä. Opitun myötä arkipäiväinen "komento ja valvonta" kommunikointi muuttuu tunnepitoisemmaksi.
    • Erot käyttökokemuksessa vaikuttavat vietin ymmärrettävyyteen. Adaptoituminen ja yhteensovitus.
    • Tekstiviestien käyttö lähempänä "tavallista kansaa" kuin sähköposti.
    • Käytettäessä sähköpostilistoja tai ryhmätekstiviestejä menee sanoma helposti myös sellaisille ihmisille joille se ei ole tarkoitettu.
    • Asiapohjaisissa viesteissä on helpompi lähestyä sähköpostitse kuin tekstiviestillä. Sähköpostissa pystyy selittämään asiat perusteellisemmin.
    • Perinteisten viestintämuotojen (paperikirje, postikortti) arvostus on noussut sähköisten yleistyessä. Oikean kirjeen lähettäminen osoittaa jo "suurta" vaivannäköä.


    Sivun alkuun

    [Aikataulu] [Ajankohtaista] [Henkilökunta]
    [Luennot] [Materiaali] [Suorittaminen] [Tulokset] [Tuotokset]



    Viimeksi muutettu 3. marraskuuta, 1999
    Sivua ylläpitää kurssin henkilökunta

    http://www.comlab.hut.fi/opetus/400/Suomeksi/Tuotokset/Kierros5/pbl2.html