Etusivu
Tietoa
   kurssista
Kurssiesite
Ilmoittautuminen
Henkilökunta
Suorittaminen
Aikataulu
Luennot
OLO-sessiot

Materiaali
Mitä tuli
     tehtyä
Tuotokset
Tulokset

TKK / Tietoliikennelaboratorio / HFT / Tietoliikennepalveluiden käyttäjäkeskeinen suunnittelu / Harjoitustyö

 

Harjoitustyö

 

Yleistä harjoitustyöstä

Harjoitustyö tehdään 4 hengen ryhmissä (jos ei ole erikseen sovittu muuta). Harjoitustyö on laajuudeltaan n. 1 ov (= 40h työ)/ henkilö (esim. neljän opiskelijan ryhmän tuotos on kokonaislaajuudeltaan n. 4 ov.) Harjoitustyö arvostellaan asteikolla 1-5 ja kukin ryhmän jäsen saa saman arvosanan. Harjoitustyön arvosana muodostaa 1/2 koko kurssin arvosanasta.

Harjoitustyöprosessi on ohjattu prosessi, jossa ohjaajana toimii Maria Köykkä (vastaanottoaika ma klo 9:00-10:00 tai sovittaessa). Ohjausta saa myös tutoreilta OLO- ryhmien yhteydessä.

top of the page

Harjoitustyön aihe

Mobiilipalvelu oppimisen/ opiskelun tueksi TKK:lla käyttäen jotain uutta olemassa olevaa tai tulossa olevaa tekniikkaa.

(Virikkeeksi annettu artikkeli HS 14.3.2005 "Kännykkä tulossa massaluentojen apulaitteeksi yliopistoissa.")

Kohderyhmänä ovat 1 vsk. opiskelijat. (Jokainen ryhmä tarkentaa määrittelyä omien intressiensä mukaan.)

top of the page

Harjoitustyön vaiheet

Harjoitustyö voidaan jakaa kuuteen vaiheeseen:


1. Harjoitustyösuunnitelma (palautetaan ke 23.3.2005 klo 9.00 mennessä joko luennolle tai sähköpostitse Maria Köykälle)

Harjoitustyösuunnitelma pitää sisällään alustavan suunnitelman työn vaiheista (mitä tehdään? kuka tekee?), aikataulusta (milloin?), kohderyhmästä (tarkka määritelmä iästä jne.), menetelmistä (mitä mentelmää missäkin vaiheessa ja alustava perustelu menetelmän valinnalle) ja muista huomioon otettavista asioista (esim. haastattelu paikasta).

Harjoitustyösuunnitelmaan saattaa tulla muutoksia tutkimuksen edetessä (varsinkin loppuvaiheen menetelmien osalta), mutta suunnitelman tarkoitus on kuitenkin hahmottaa koko prosessi jo alkuvaiheessa.

Harjoitustyösuunnitelma palautetaan sähköpostitse Maria Köykälle ke 23.3. mennessä mielellään linkkinä. Harjoitustyösuunnitelmista annetaan kirjalliset kommentit kullekkin ryhmälle ja harjoitustyö voi tulla takaisin tarkennettavaksi jos siihen on tarvetta.


2. Taustatietous kohderyhmästä sekä valituista menetelmistä (perustelut)

Tässä vaiheessa on kyse nk. teoriataustasta, joka laaditaan kirjallisuuteen tutustumalla. (Muistakaa lähteet!) Ryhmäläiset kokoavat teoreettista tietoa kohderyhmästä osoittaakseen tuntevansa sen tarpeeksi hyvin. Tärkeää tietoa tässä tapauksessa on mm. kohderyhmän kuvaaminen ja tutkimusmetodien esitteleminen ja perustelut niiden valinnalle.

3. Tarvekartoitus kohderyhmästä

Tarvekartoitusvaiheessa on tarkoitus selvittää, minkälaisia näkyviä tai piileviä tarpeita kohderyhmällä on. Konseptin ideointi (vaihe 4) perustuu tarvekartoituksen tuloksiin. Tässä vaiheessa valitaan siis jokin menetelmä(t), jota sovelletaan, jotta tarpeista saataisiin mahdollisimman paljon selvyyttä ennen konseptin ideointia. Tarvekartoituksessa ollaan siis kiinnostuneita tarpeista eikä oteta kantaa siihen, millä tavoin teknologisilla ratkaisuilla pystytään vastaamaan todettuihin tarpeisiin.

Tarvekartoitusta varten kukin ryhmä etsii muutaman henkilön kohderyhmästä (8-20 hlöä menetelmästä riippuen), joiden tarpeita kartoitetaan valitulla menetelmällä (haastattelu, kysely, observointi, päiväkirja jne.) Nk. raskaammissa menetelmissä kuten haastattelussa ryhmälle riittää >10 haastateltavaa, kun taas esim. kyselylomake tulee lähettää useammalle.

Tarvekartoitus tulee suunnitella huolellisesti, sillä konseptointi on riippuvainen tarvekartoituksen tuloksista.


4. Konseptin ideointi ja tuotto

Konseptin ideointia varten valitaan menetelmä, jonka avulla tarvekartoituksen tuloksia aletaan käsitellä. Konseptiluonnoksia syntyy usein useita, joista valitaan yksi jatkokehitystä varten. Kaikki syntyneet konseptiluonnokset mainitaan loppuraportissa. Jatkokehitystä varten valittu konsepti kuvataan mahdollisimman tarkasti.


5. Konseptin validointi

Konseptin validoinnissa on tavoite saada kohderyhmän edustajilta palautetta ja parannusehdotuksia laaditusta konseptista. Validointia varten valitaan menetelmä, jolla tuotettua konseptia esitellään käyttäjäryhmällä. Validointia varten on tehtävä tarkka suunnitelma, josta käy esille mitä ja miten validointi tullaan suorittamaan. Validointi voidaan toteuttaa joko tarvekartoitukseen osallistuneiden henkilöiden tai muiden kohderyhmän edustajien kanssa. Konseptiin tehdään tarvittavia muutoksia validoinnin perusteella.


6. Työn raportointi

Koko harjoitustyö raportoidaan kirjallisesti eli siitä laaditaan tutkimusraporttia vastaava dokumentti. Raportissa jokainen työvaihe kuvataan ja perustellaan. Raportti koostuu edellä mainituista viidestä vaiheesta, tulosten purusta ja niiden merkittävyyden arvioinnista.

Harjoitustyön loppuraportti palautetaan pe 29.4 klo 9.00 mennessä Maria Köykälle. Harjoitustyö esitetään posterina ke 4.5. tapaamisessa. Esitysohjeet annetaan myöhemmin.

 

top of the page

Harjoitustyön aikataulu


Harjoitustyön suunnitelma palautetaan ke 23.3 klo 9.00 mennessä joko luennolle tai sähköpostitse Maria Köykälle (maria.koykka(@) hut.fi) mieluiten linkkinä.

Viikon 16-17 OLO-ryhmissä käydään läpi harjoitustyöhön liittyviä ongelmia ja raportin kirjoittamista.

Valmis harjoitustyöraportti palautetaan pe 29.4 klo 9.00 mennessä Maria Köykälle sähköpostitse (mieluiten linkkinä). Tämän jälkeen palautettuja töitä ei arvostella.

Ke 4.5.2005 luennolla käydään kunkin ryhmän harjoitustyön oleelliset osat läpi. Työt esitellään posterin avulla. Esitysohjeet tulevat myöhemmin.

top of the page

Harjoitustyön raportointi


Raportti ei saa olla laajaa lavertelua, mutta asiat tulee esittää selvästi mitään oleellista pois jättämättä. Raportissa oletetaan olevan myös pohdintaa eikä vain mekaanista raportointia tehtävien suorittamisesta. Raportti koostuu mm. seuraavanlaisista asioista:

- teoriatausta: selvitystä kohderyhmästä yleisesti sekä käytetyistä tutkimusmenetelmistä (ja perustelu miksi mikäkin menetelmä on valittu)
- tarvekartoitus: menetelmät, toteutus, tunnelmia, tuloksia jne.
- konseptin ideoinnin toteutus ja tulos
- konseptin validointi, validoinnin tulokset ja konseptin muokkaus validoinnin perusteella
- prosessin pohdinta: mikä meni hyvin, missä olisi kehitettävää, parannusehdotuksia
- tulokset ja niiden pohtiminen

Harjoitustyötä ei hyväksytä jollei siitä ole palautettu sekä harjoitustyösuunnitelmaa että loppuraporttia!

top of the page

Harjoitustyön arviointiperusteita

Ohessa on muutamia arviointikriteereitä harjoitustyön arvioinnille:

Arvosana 1

Harjoitustyö ja raportti jätetty. Olelliset asiat on raportoitu (lähinnä pakolliset asiat lueteltu.) Heikko teoriatausta tai ei teoriataustaa ollenkaan. Menetelmäpohdinta puuttuu. Tulokset raportoitu.
- Luettelon omainen raportti vailla syvyyttä ja pohdintaa.

Arvosana 2

Harjoitustyö ja raportti jätetty. Heikko teoriatausta. Heikkoa tulosten raportointia ja pohdintaa. Menetelmät mainittu.
- Selkeä raportti tapahtuneesta. Osittain pohdintaakin näkyvissä.

Arvosana 3

Harjoitustyö ja raportti jätetty. Oleelliset asiat raportoitu, tulokset raportoitu ja pohdittu niiden merkitystä. Selkeä teoriatausta sekä kohderyhmästä että menetelmistä. Tutkimuksen vaiheita perusteltu.
- Hyvä, strukturoitu raportti. Ihan selvästi pyritty syvällisempään pohdintaan.

Arvosana 4

Harjoitustyö ja raportti jätetty. Teoriatausta on pohjana työlle. Menetelmiä selvästi pohdittu. Raportoitu eri vaiheet ja pohdittu niiden suhdetta toisiinsa. Pohdittu tuloksia.
- Hyvä, strukturoitu raportti. Raportissa on syvällistä pohdintaa ja asioita on pystytty vetämään yhteen. Hyvä kokonaisuus.

Arvosana 5

Harjoitustyö ja raportti jätetty. Tasapainoinen kokonaisuus. Kaikki vaiheet sulautuvat toisiinsa ja pohdinta ja raportointi kulkevat käsikädessä. Menetelmiä, teoriaa ja tuloksia pohditttu työn kokonaisuuden kannalta.
- Mallikas raportti tutkimuksesta. Kaikki asiat on perusteltu ja pohdittu. Teoria näkyy raportoitavissa asioissa. Tuloksia on pystytty pohtimaan ja perustelemaan tutkimukseen peilaten.

top of the page

 

Harjoitustöiden esittely ja ohjeet posterin tekoon

Harjoitustyöt esitellään 4.5.2005, klo 9:15-11:45, E208.

Jokainen ryhmä valmistaa posterin esitystä varten. Esitystilaisuudessa jokainen ryhmä esittää harjoitustyönsä posterin avulla. Esitys saa kestää n. 5min. HUOM! Kaikkea ei kannata kertoa, siihen ei aika riitä eikä kukaan jaksa kuunnella.

- Posteri tehdään n. A1 kokoiselle paperille tai pahville. Pahveja saa hakea Sari Kiveliöltä (huone E 213) torstaista 28.4. alkaen.

- Posterissa tulee olla otsikko ja ryhmän jäsenten nimet.

- Visuaalinen ilme on vapaamuotoinen. (Posterin on hyvä olla visuaalisesti kiinnostava ja miellyttävä katsella.)

- Posterissa tulee esittää harjoitustyön tarkeimmät (muita kiinnostavat) asiat kuvin tai vähäisellä tekstimäärällä.

- Posterissa ei kannata raportoida koko raporttia vaan kertoa esim. menetelmistä, tuloksista, kommelluksista joista voi oppia jne. Kannattaa ajatella mikä muita oikeasti kiinnostaa ja on muille hyödyllistä tietoa!

HUOM! Hyvin tehty posteri saattaa nostaa harjoitustyön arvosanaa ja huonosti tehty posteri laskea sitä.

 

top of the page


 

Sivua on viimeksi muutettu 27.4.2005