Harjoitustyö
Yleistä
harjoitustyöstä
Harjoitustyö
tehdään 4 hengen ryhmissä (jos ei ole erikseen
sovittu muuta). Harjoitustyö on laajuudeltaan n. 1 ov (=
40h työ)/ henkilö (esim. neljän opiskelijan ryhmän
tuotos on kokonaislaajuudeltaan n. 4 ov.) Harjoitustyö arvostellaan
asteikolla 1-5 ja kukin ryhmän jäsen saa saman arvosanan.
Harjoitustyön arvosana muodostaa 1/2 koko kurssin arvosanasta.
Harjoitustyöprosessi
on ohjattu prosessi, jossa ohjaajana toimii Maria Köykkä
(vastaanottoaika ma klo 9:00-10:00 tai sovittaessa). Ohjausta
saa myös tutoreilta OLO- ryhmien yhteydessä.

Harjoitustyön
aihe
Mobiilipalvelu oppimisen/
opiskelun tueksi TKK:lla käyttäen jotain uutta olemassa
olevaa tai tulossa olevaa tekniikkaa.
(Virikkeeksi annettu
artikkeli HS 14.3.2005 "Kännykkä tulossa massaluentojen
apulaitteeksi yliopistoissa.")
Kohderyhmänä
ovat 1 vsk. opiskelijat. (Jokainen ryhmä tarkentaa määrittelyä
omien intressiensä mukaan.)

Harjoitustyön
vaiheet
Harjoitustyö
voidaan jakaa kuuteen vaiheeseen:
1. Harjoitustyösuunnitelma (palautetaan ke 23.3.2005
klo 9.00 mennessä joko luennolle tai sähköpostitse
Maria Köykälle)
Harjoitustyösuunnitelma
pitää sisällään alustavan suunnitelman
työn vaiheista (mitä tehdään? kuka tekee?),
aikataulusta (milloin?), kohderyhmästä (tarkka määritelmä
iästä jne.), menetelmistä (mitä mentelmää
missäkin vaiheessa ja alustava perustelu menetelmän
valinnalle) ja muista huomioon otettavista asioista (esim. haastattelu
paikasta).
Harjoitustyösuunnitelmaan
saattaa tulla muutoksia tutkimuksen edetessä (varsinkin
loppuvaiheen menetelmien osalta), mutta suunnitelman tarkoitus
on kuitenkin hahmottaa koko prosessi jo alkuvaiheessa.
Harjoitustyösuunnitelma
palautetaan sähköpostitse
Maria Köykälle ke 23.3. mennessä mielellään
linkkinä. Harjoitustyösuunnitelmista annetaan kirjalliset
kommentit kullekkin ryhmälle ja harjoitustyö voi tulla
takaisin tarkennettavaksi jos siihen on tarvetta.
2. Taustatietous kohderyhmästä sekä valituista
menetelmistä (perustelut)
Tässä
vaiheessa on kyse nk. teoriataustasta, joka laaditaan kirjallisuuteen
tutustumalla. (Muistakaa lähteet!) Ryhmäläiset
kokoavat teoreettista tietoa kohderyhmästä osoittaakseen
tuntevansa sen tarpeeksi hyvin. Tärkeää tietoa
tässä tapauksessa on mm. kohderyhmän kuvaaminen
ja tutkimusmetodien esitteleminen ja perustelut niiden valinnalle.
3. Tarvekartoitus
kohderyhmästä
Tarvekartoitusvaiheessa
on tarkoitus selvittää, minkälaisia näkyviä
tai piileviä tarpeita kohderyhmällä on. Konseptin
ideointi (vaihe 4) perustuu tarvekartoituksen tuloksiin. Tässä
vaiheessa valitaan siis jokin menetelmä(t), jota sovelletaan,
jotta tarpeista saataisiin mahdollisimman paljon selvyyttä
ennen konseptin ideointia. Tarvekartoituksessa ollaan siis kiinnostuneita
tarpeista eikä oteta kantaa siihen, millä tavoin teknologisilla
ratkaisuilla pystytään vastaamaan todettuihin tarpeisiin.
Tarvekartoitusta
varten kukin ryhmä etsii muutaman henkilön kohderyhmästä
(8-20 hlöä menetelmästä riippuen), joiden
tarpeita kartoitetaan valitulla menetelmällä (haastattelu,
kysely, observointi, päiväkirja jne.) Nk. raskaammissa
menetelmissä kuten haastattelussa ryhmälle riittää
>10 haastateltavaa, kun taas esim. kyselylomake tulee lähettää
useammalle.
Tarvekartoitus tulee
suunnitella huolellisesti, sillä konseptointi on riippuvainen
tarvekartoituksen tuloksista.
4. Konseptin ideointi ja tuotto
Konseptin ideointia
varten valitaan menetelmä, jonka avulla tarvekartoituksen
tuloksia aletaan käsitellä. Konseptiluonnoksia syntyy
usein useita, joista valitaan yksi jatkokehitystä varten.
Kaikki syntyneet konseptiluonnokset mainitaan loppuraportissa.
Jatkokehitystä varten valittu konsepti kuvataan mahdollisimman
tarkasti.
5. Konseptin validointi
Konseptin validoinnissa
on tavoite saada kohderyhmän edustajilta palautetta ja parannusehdotuksia
laaditusta konseptista. Validointia varten valitaan menetelmä,
jolla tuotettua konseptia esitellään käyttäjäryhmällä.
Validointia varten on tehtävä tarkka suunnitelma, josta
käy esille mitä ja miten validointi tullaan suorittamaan.
Validointi voidaan toteuttaa joko tarvekartoitukseen osallistuneiden
henkilöiden tai muiden kohderyhmän edustajien kanssa.
Konseptiin tehdään tarvittavia muutoksia validoinnin
perusteella.
6. Työn raportointi
Koko harjoitustyö
raportoidaan kirjallisesti eli siitä laaditaan tutkimusraporttia
vastaava dokumentti. Raportissa jokainen työvaihe kuvataan
ja perustellaan. Raportti koostuu edellä mainituista viidestä
vaiheesta, tulosten purusta ja niiden merkittävyyden arvioinnista.
Harjoitustyön
loppuraportti palautetaan pe 29.4 klo 9.00 mennessä Maria
Köykälle. Harjoitustyö esitetään posterina
ke 4.5. tapaamisessa. Esitysohjeet annetaan myöhemmin.

Harjoitustyön aikataulu
Harjoitustyön
suunnitelma palautetaan ke 23.3 klo 9.00 mennessä
joko luennolle tai sähköpostitse
Maria Köykälle (maria.koykka(@) hut.fi) mieluiten linkkinä.
Viikon 16-17 OLO-ryhmissä
käydään läpi harjoitustyöhön liittyviä
ongelmia ja raportin kirjoittamista.
Valmis harjoitustyöraportti
palautetaan pe 29.4 klo 9.00 mennessä Maria Köykälle
sähköpostitse
(mieluiten linkkinä). Tämän jälkeen palautettuja
töitä ei arvostella.
Ke 4.5.2005 luennolla käydään kunkin
ryhmän harjoitustyön oleelliset osat läpi. Työt
esitellään posterin avulla. Esitysohjeet tulevat myöhemmin.

Harjoitustyön raportointi
Raportti ei saa olla laajaa lavertelua,
mutta asiat tulee esittää selvästi mitään
oleellista pois jättämättä. Raportissa oletetaan
olevan myös pohdintaa eikä vain mekaanista raportointia
tehtävien suorittamisesta. Raportti koostuu mm. seuraavanlaisista
asioista:
- teoriatausta:
selvitystä kohderyhmästä yleisesti sekä käytetyistä
tutkimusmenetelmistä (ja perustelu miksi mikäkin menetelmä
on valittu)
- tarvekartoitus: menetelmät, toteutus, tunnelmia, tuloksia
jne.
- konseptin ideoinnin toteutus ja tulos
- konseptin validointi, validoinnin tulokset ja konseptin muokkaus
validoinnin perusteella
- prosessin pohdinta: mikä meni hyvin, missä olisi
kehitettävää, parannusehdotuksia
- tulokset ja niiden pohtiminen
Harjoitustyötä
ei hyväksytä jollei siitä ole palautettu sekä
harjoitustyösuunnitelmaa että loppuraporttia!

Harjoitustyön arviointiperusteita
Ohessa on muutamia
arviointikriteereitä harjoitustyön arvioinnille:
Arvosana 1
Harjoitustyö
ja raportti jätetty. Olelliset asiat on raportoitu (lähinnä
pakolliset asiat lueteltu.) Heikko teoriatausta tai ei teoriataustaa
ollenkaan. Menetelmäpohdinta puuttuu. Tulokset raportoitu.
- Luettelon omainen raportti vailla syvyyttä ja pohdintaa.
Arvosana 2
Harjoitustyö
ja raportti jätetty. Heikko teoriatausta. Heikkoa tulosten
raportointia ja pohdintaa. Menetelmät mainittu.
- Selkeä raportti tapahtuneesta. Osittain pohdintaakin näkyvissä.
Arvosana 3
Harjoitustyö
ja raportti jätetty. Oleelliset asiat raportoitu, tulokset
raportoitu ja pohdittu niiden merkitystä. Selkeä teoriatausta
sekä kohderyhmästä että menetelmistä.
Tutkimuksen vaiheita perusteltu.
- Hyvä, strukturoitu raportti. Ihan selvästi pyritty
syvällisempään pohdintaan.
Arvosana 4
Harjoitustyö
ja raportti jätetty. Teoriatausta on pohjana työlle.
Menetelmiä selvästi pohdittu. Raportoitu eri vaiheet
ja pohdittu niiden suhdetta toisiinsa. Pohdittu tuloksia.
- Hyvä, strukturoitu raportti. Raportissa on syvällistä
pohdintaa ja asioita on pystytty vetämään yhteen.
Hyvä kokonaisuus.
Arvosana 5
Harjoitustyö
ja raportti jätetty. Tasapainoinen kokonaisuus. Kaikki vaiheet
sulautuvat toisiinsa ja pohdinta ja raportointi kulkevat käsikädessä.
Menetelmiä, teoriaa ja tuloksia pohditttu työn kokonaisuuden
kannalta.
- Mallikas raportti tutkimuksesta. Kaikki asiat on perusteltu
ja pohdittu. Teoria näkyy raportoitavissa asioissa. Tuloksia
on pystytty pohtimaan ja perustelemaan tutkimukseen peilaten.

Harjoitustöiden
esittely ja ohjeet
posterin tekoon
Harjoitustyöt
esitellään 4.5.2005, klo 9:15-11:45, E208.
Jokainen ryhmä
valmistaa posterin esitystä varten. Esitystilaisuudessa
jokainen ryhmä esittää harjoitustyönsä
posterin avulla. Esitys saa kestää n. 5min. HUOM! Kaikkea
ei kannata kertoa, siihen ei aika riitä eikä kukaan
jaksa kuunnella.
- Posteri tehdään
n. A1 kokoiselle paperille tai pahville. Pahveja saa hakea Sari
Kiveliöltä (huone E 213) torstaista 28.4. alkaen.
- Posterissa tulee
olla otsikko ja ryhmän jäsenten nimet.
- Visuaalinen ilme
on vapaamuotoinen. (Posterin on hyvä olla visuaalisesti
kiinnostava ja miellyttävä katsella.)
- Posterissa tulee
esittää harjoitustyön tarkeimmät (muita kiinnostavat)
asiat kuvin tai vähäisellä tekstimäärällä.
- Posterissa ei
kannata raportoida koko raporttia vaan kertoa esim. menetelmistä,
tuloksista, kommelluksista joista voi oppia jne. Kannattaa ajatella
mikä muita oikeasti kiinnostaa ja on muille hyödyllistä
tietoa!
HUOM! Hyvin tehty
posteri saattaa nostaa harjoitustyön arvosanaa ja huonosti
tehty posteri laskea sitä.

Sivua on viimeksi muutettu 27.4.2005
|