TKK > TLT-laboratorio > HFT > Opetus > S-72.1510 > Harjoitustyöt

in English


S-72.1510 Ihminen ja tietoliikennetekniikka




 

HARJOITUSTYÖ (TARVEKARTOITUS) - Syksy 2007


Harjoitustyöryhmät

Kurssin aikana tehdään harjoitustyö tarvekartoituksesta ryhmätyönä. (Kurssisuoritukseen kuuluva luentoanalyysi tehdään myös samassa ryhmässä.) Ryhmä valitsee joukostaan ryhmänjohtajan, joka vastaa siitä että ryhmä tuottaa vaaditut dokumentit aikataulussa, ja että kaikki ryhmäläiset osallistuvat työskentelyyn tasapuolisesti. Ryhmänjohtaja palkitaan lisätyöstä tentissä 0,5 arvosanan korotuksella.

Harjoitustyöryhmät muodostetaan pe 14.9 klo 12 mennessä. Ryhmäjakoa voi suorittaa esimerkiksi kurssin uutisryhmän (opinnot.sahko.s-72.ihminen_ja_tietoliikenne) kautta tai ensimmäisellä luennolla. 
1. luennolla kierrätetään ryhmäilmoittautumislistaa, joka löytyy 1. luennon jälkeen perjantaihin 14.9 klo 12 saakka myös kurssin ilmoitustaululta (Tietoliikennelaboratorio, E-siipi 2. kerros).

Harjoitustyöryhmät on muodostettu. Jos et ole saanut aiheesta sähköpostia, ota yhteyttä kurssihenkilökuntaan (ensisijaisesti vesa.riihimaki(at)tkk.fi)


Harjoitustyötä ei voi tehdä itsenäisesti, joten jokaisen tulee pitää huoli johonkin ryhmään kuulumisesta.
 

Apua saa
Harjoitustyön tekemiseen saa tarvittaessa neuvoja kurssihenkilökunnalta. Harjoitustyöhön liittyvät kysymykset tulee esittää ensisijaisesti Optiman keskustelualueella tai luennoilla. 


Harjoitustöiden palautus

Työt palautetaan ma 8.10 klo 12 mennessä sähköisenä versiona (.doc, .pdf tai .txt) Optimaan. Muistakaa kirjoittaa kaikkien ryhmän jäsenten nimet ja opiskelijanumerot raportteihinne. Harjoitustyö arvostellaan vertaisarvioinnilla, jonka ohje löytyy täältä.


Lisämateriaali

Harjoitustyön tekemisessä hyödyllistä lisämateriaalia löytyy pdf-muodossa
täältä. Dokumentti sisältää mm. yleisiä vinkkejä käyttäjätutkimuksen tekemiseen, tarvekartoituksen periaatteet, sekä tietoa erilaisista harjoitustöihin sopivista tutkimusmenetelmistä.


Tarvekartoitus-harjoitustyön ohje

Harjoitustehtävän tavoite
Tehtävän tavoitteena on soveltaa tarvekartoituksen tutkimusmenetelmiä ja oppia tunnistamaan käyttäjätarpeita.


Käyttäjäryhmän valinta

Kurssin harjoitustyö tehdään yhden ja saman, valitun käyttäjäryhmän näkökulmasta. Käyttäjäryhmän voi kukin ryhmä valita itse seuraavin rajoituksin:

- Käyttäjäryhmä on mahdollisimman homogeeninen, ja eroaa mahdollisimman selvästi harjoitustyöryhmänne jäsenistä.
- Käyttäjäryhmään kuuluu lukuisia henkilöitä (ei esim. yksi tai kaksi)
- Kukaan harjoitustyöryhmänne jäsenistä ei itse kuulu kyseiseen käyttäjäryhmään.
- Ryhmänne jokaisella jäsenellä on mahdollisuus haastatella tehtävä 2:n aikataulussa käyttäjäryhmään kuuluvaa henkilöä kasvotusten.

Esimerkkejä mahdollisista käyttäjäryhmistä:
· Alle kouluikäiset lapset
· Sodexhon keittiöhenkilökunta
· Näkövammaiset tietokoneen käyttäjät
· Helsingin yliopiston opiskelijat
· "Etäperheet" - perheet, joissa vähintään yksi perheenjäsen asuu vähintään osan ajasta eri paikkakunnalla kuin muut
· Peruskoulun 9.-luokkalaiset
· HKL:n bussikuskit

Jokainen ryhmän jäsen valitsee tutkittavakseen yhden (eli yhteensä 4 henkeä/ryhmä) valittuun käyttäjäryhmään kuuluvan henkilön selvittääkseen hänen tekniikan käyttöään tiedonhaussa ja viestinnässä. Ryhmän sisällä haastateltavien tulisi olla mahdollisimman samankaltaisia jonkin piirteen suhteen, esim. "urheilijat", "musiikkia harrastavat".

Tarvekartoituksen toteutus
Kertokaa tutkimuksen tarkoitus tutkimukseen osallistuvalle: tarkoituksena on hankkia tietoa valitun henkilön omista, yksilöllisistä tiedonhakuun tai viestintään liittyvistä tarpeista ja palveluiden käytöstä.
Menetelmä tarvetutkimukseen voidaan itse päättää. Se voi olla esim. haastattelu tai päiväkirjan pito muutaman päivän ajan, tietoa tutkimusmenetelmistä löytyy
lisämateriaalista. Menetelmän avulla tulisi saada selville tutkimukseen valitun henkilön tiedonhaku- ja kommunikointitilanteet muutaman päivän ajalta. Kirjaa nämä tiedot ylös oheisen kaltaiseen taulukkoon, joka liitetään harjoitustehtävän raporttiin liitteeksi.

Esimerkki taulukosta:

Tilanne

Ketä ihmisiä tilanteeseen liittyi

Paikka, jossa tilanne tapahtui

Väline tai palvelu, jota käytettiin

Mitä ongelmia ilmeni

Aamulla Maija soitti kaverilleen kysyäkseen, onko tänään luistelua vai sisäliikuntaa.

Maija ja opiskelukaveri

Koti

Puhelin ja kalenteri

Kaveri ei vastannut kotipuhelimeen

Maija halusi tietää, kuinka paljon asteita ulkona oli.

3v.pikkuveli, joka roikkui lahkeessa kiinni

Keittiö

Lämpömittari

Pikkuveli häiritsi mittarin lukemista


Lisäksi tulisi selvittää, käyttääkö henkilö joitain muita välineitä ja palveluita tiedonhakuun tai kommunikaatioon, joita hän ei nyt tutkimuksen kartoittamana aikana sattunut käyttämään.

Aineiston analyysi
Kun jokainen on valitsemillaan menetelmillä tutkinut yhden henkilön, kootaan havainnot ryhmässä yhteen ja etsitään yhtäläisyydet ja eroavaisuudet tutkittujen henkilöiden välillä. Yhteenvedossa tulee kuvata myöskin tutkittu käyttäjäryhmä: ikä, sukupuolet, harrastukset, työtehtävät, ym. mielestänne tärkeät asiaankuuluvat asiat.
Aineiston analyysin tavoitteena on tunnistaa käyttäjäryhmää yhdistäviä tarpeita, joiden perusteella voitaisiin alkaa suunnitella palvelua. Tarve on ilmiöstä tai kerätystä aineistosta johdettu asia, jota käyttäjä tavoittelee. Muista, etteivät käyttäjät aina tiedä, mitä tarvitsevat. Usein saatat joutua itse päättelemään sen hänen toiminnastaan! Todetut tarpeet tulee tuoda selkeästi esille raportissa ja ne tulee myös perustella.

Raportointi
Tehdyistä havainnoista ryhmä kirjoittaa yhden yhteisen 2-3 sivun mittaisen raportin ja taulukon haastatteluista. Työn tekemisessä kannattaa kiinittää huomiota siihen miten arviointi suoritetaan.

Päivitetty 28.11.2007 JVa