HARJOITUSTYÖ
(TARVEKARTOITUS) - Syksy 2007
Harjoitustyöryhmät
Kurssin aikana tehdään harjoitustyö tarvekartoituksesta ryhmätyönä. (Kurssisuoritukseen
kuuluva luentoanalyysi tehdään myös samassa ryhmässä.) Ryhmä valitsee
joukostaan ryhmänjohtajan, joka vastaa siitä että ryhmä tuottaa vaaditut
dokumentit aikataulussa, ja että kaikki ryhmäläiset osallistuvat
työskentelyyn tasapuolisesti. Ryhmänjohtaja palkitaan lisätyöstä tentissä 0,5
arvosanan korotuksella.
Harjoitustyöryhmät muodostetaan pe 14.9 klo 12 mennessä. Ryhmäjakoa
voi suorittaa esimerkiksi kurssin uutisryhmän
(opinnot.sahko.s-72.ihminen_ja_tietoliikenne) kautta tai ensimmäisellä
luennolla.
1. luennolla kierrätetään ryhmäilmoittautumislistaa, joka löytyy 1. luennon
jälkeen perjantaihin 14.9 klo 12 saakka myös kurssin ilmoitustaululta
(Tietoliikennelaboratorio, E-siipi 2. kerros).
Harjoitustyöryhmät
on muodostettu. Jos et ole saanut aiheesta sähköpostia, ota
yhteyttä kurssihenkilökuntaan (ensisijaisesti
vesa.riihimaki(at)tkk.fi)
Harjoitustyötä ei voi tehdä itsenäisesti, joten jokaisen tulee pitää
huoli johonkin ryhmään kuulumisesta.
Apua saa
Harjoitustyön tekemiseen saa tarvittaessa neuvoja kurssihenkilökunnalta. Harjoitustyöhön
liittyvät kysymykset tulee esittää ensisijaisesti Optiman keskustelualueella
tai luennoilla.
Harjoitustöiden palautus
Työt palautetaan ma 8.10 klo 12 mennessä sähköisenä versiona
(.doc, .pdf tai .txt) Optimaan. Muistakaa kirjoittaa kaikkien ryhmän jäsenten
nimet ja opiskelijanumerot raportteihinne. Harjoitustyö arvostellaan
vertaisarvioinnilla, jonka ohje löytyy täältä.
Lisämateriaali
Harjoitustyön tekemisessä hyödyllistä lisämateriaalia löytyy
pdf-muodossa täältä. Dokumentti sisältää mm. yleisiä vinkkejä käyttäjätutkimuksen
tekemiseen, tarvekartoituksen periaatteet, sekä tietoa erilaisista
harjoitustöihin sopivista tutkimusmenetelmistä.
Tarvekartoitus-harjoitustyön ohje
Harjoitustehtävän tavoite
Tehtävän tavoitteena on soveltaa tarvekartoituksen tutkimusmenetelmiä ja
oppia tunnistamaan käyttäjätarpeita.
Käyttäjäryhmän valinta
Kurssin harjoitustyö tehdään yhden ja saman, valitun käyttäjäryhmän
näkökulmasta. Käyttäjäryhmän voi kukin ryhmä valita itse seuraavin
rajoituksin:
- Käyttäjäryhmä on mahdollisimman homogeeninen, ja eroaa mahdollisimman
selvästi harjoitustyöryhmänne jäsenistä.
- Käyttäjäryhmään kuuluu lukuisia henkilöitä (ei esim. yksi tai kaksi)
- Kukaan harjoitustyöryhmänne jäsenistä ei itse kuulu kyseiseen
käyttäjäryhmään.
- Ryhmänne jokaisella jäsenellä on mahdollisuus haastatella tehtävä 2:n
aikataulussa käyttäjäryhmään kuuluvaa henkilöä kasvotusten.
Esimerkkejä mahdollisista käyttäjäryhmistä:
· Alle kouluikäiset lapset
· Sodexhon keittiöhenkilökunta
· Näkövammaiset tietokoneen käyttäjät
· Helsingin yliopiston opiskelijat
· "Etäperheet" - perheet, joissa vähintään yksi perheenjäsen asuu
vähintään osan ajasta eri paikkakunnalla kuin muut
· Peruskoulun 9.-luokkalaiset
· HKL:n bussikuskit
Jokainen ryhmän jäsen valitsee tutkittavakseen yhden (eli yhteensä 4
henkeä/ryhmä) valittuun käyttäjäryhmään kuuluvan henkilön selvittääkseen
hänen tekniikan käyttöään tiedonhaussa ja viestinnässä. Ryhmän sisällä
haastateltavien tulisi olla mahdollisimman samankaltaisia jonkin piirteen
suhteen, esim. "urheilijat", "musiikkia harrastavat".
Tarvekartoituksen toteutus
Kertokaa tutkimuksen tarkoitus tutkimukseen osallistuvalle: tarkoituksena on
hankkia tietoa valitun henkilön omista, yksilöllisistä tiedonhakuun tai
viestintään liittyvistä tarpeista ja palveluiden käytöstä.
Menetelmä tarvetutkimukseen voidaan itse päättää. Se voi olla esim.
haastattelu tai päiväkirjan pito muutaman päivän ajan, tietoa tutkimusmenetelmistä
löytyy lisämateriaalista. Menetelmän
avulla tulisi saada selville tutkimukseen valitun henkilön tiedonhaku- ja
kommunikointitilanteet muutaman päivän ajalta. Kirjaa nämä tiedot ylös
oheisen kaltaiseen taulukkoon, joka liitetään harjoitustehtävän raporttiin
liitteeksi.
Esimerkki taulukosta:
Tilanne
|
Ketä ihmisiä
tilanteeseen liittyi
|
Paikka, jossa tilanne
tapahtui
|
Väline tai palvelu, jota käytettiin
|
Mitä ongelmia ilmeni
|
Aamulla Maija soitti kaverilleen kysyäkseen, onko tänään luistelua vai
sisäliikuntaa.
|
Maija ja opiskelukaveri
|
Koti
|
Puhelin ja kalenteri
|
Kaveri ei vastannut
kotipuhelimeen
|
Maija halusi tietää, kuinka paljon asteita ulkona oli.
|
3v.pikkuveli, joka roikkui lahkeessa kiinni
|
Keittiö
|
Lämpömittari
|
Pikkuveli häiritsi mittarin lukemista
|
Lisäksi tulisi selvittää, käyttääkö henkilö joitain muita välineitä ja
palveluita tiedonhakuun tai kommunikaatioon, joita hän ei nyt tutkimuksen kartoittamana
aikana sattunut käyttämään.
Aineiston analyysi
Kun jokainen on valitsemillaan menetelmillä tutkinut yhden henkilön, kootaan
havainnot ryhmässä yhteen ja etsitään yhtäläisyydet ja eroavaisuudet
tutkittujen henkilöiden välillä. Yhteenvedossa tulee kuvata myöskin tutkittu
käyttäjäryhmä: ikä, sukupuolet, harrastukset, työtehtävät, ym. mielestänne
tärkeät asiaankuuluvat asiat.
Aineiston analyysin tavoitteena on tunnistaa käyttäjäryhmää yhdistäviä
tarpeita, joiden perusteella voitaisiin alkaa suunnitella palvelua. Tarve on
ilmiöstä tai kerätystä aineistosta johdettu asia, jota käyttäjä tavoittelee. Muista,
etteivät käyttäjät aina tiedä, mitä tarvitsevat. Usein saatat joutua itse
päättelemään sen hänen toiminnastaan! Todetut tarpeet tulee tuoda selkeästi
esille raportissa ja ne tulee myös perustella.
Raportointi
Tehdyistä havainnoista ryhmä kirjoittaa yhden yhteisen 2-3 sivun
mittaisen raportin ja taulukon haastatteluista. Työn tekemisessä kannattaa
kiinittää huomiota siihen miten arviointi suoritetaan.

Päivitetty 28.11.2007 JVa
|