|
||||||||
|
Jokainen harjoitustyöryhmä analysoi yhden luennon. Ryhmän työskentely tapahtuu
yksilöllisesti ja yhteisissä kokouksissa. Ryhmä valitsee itselleen johtajan
ryhmän 1. kokouksessa. Johtajan tehtävänä on varmistaa että ryhmä tuottaa
sovitut dokumentit ja että kaikki ryhmäläiset osallistuvat työskentelyyn
tasapuolisesti. Ryhmänjohtaja myös pyrkii tietoisesti siihen että ryhmän
työskentely tuottaa mahdollisimman laadukkaan dokumentoinnin (työn arviointi
perustuu tähän). Hän myös kokoaa ryhmäläistensä vertaisarvioinnin tulokset
yhteiseen tiedostoon (ryhmäkansiossa: vertaisarv_ryhmäX.doc). Ryhmän johtaja
palkitaan lisätyöstä tentissä 0.5:lla numerolla. (Esim. jos tentin arvosana
on 3.1 saa ryhmänjohtaja arvosanaksi 3.1+0.5=3.6 joka pyöristetään lähimpään
kokonaislukuun (=4).
Ryhmän
1. kokouksessa yhdistetään/täydennetään
ryhmäläisten luentopäiväkirjoissa esitetty
materiaali yhdeksi miellekartaksi. Ryhmällä olisi hyvä
olla internet yhteys kokouspaikastaan. Miellekartan avainteemat
tunnistetaan ja teemoille haetaan määritelmät
(viimeistään toisen kokoukseen mennessä). Myös ryhmäläisten luentokysymykset ja
vastaukset lisätään miellekarttaan vastaavien käsitteiden yhteyteen. Ryhmä
valitsee/jatkojalostaa oleellisimmat (3-5 kpl) kysymykset karttaan. Tämän
jälkeen ryhmäläiset selvittävät työjaon esityskalvojen tekemiseksi. Työnjako
voi perustua esityksen otsakkeisiin ja/tai avainkäsitteiden pohdintaan.
Voidaan myös keskustella alustavasti siitä miten työ esitetään. Kukin ryhmän
jäsen valmistaa 2. kokoukseen muutaman ppt-kalvon tehtävästään.
Ryhmän 2. kokouksessa ryhmäläisten ppt-kalvot yhdistetään (ja
tarvittaessa modifioidaan) ryhmän esitykseksi luennon teemoista sekä ryhmän
1. kokouksessa laadittu miellekartta täydennetään uusilla tiedoilla. Ryhmän
toisessa kokouksessa myös sovitaan kuka/ketkä esittävät ryhmän
ppt-materiaalin yleisölle. Kustakin luennosta esitetään yksi ryhmätyönä
syntynyt analyysi jonka esittävä ryhmä arvotaan analyysejä purkavassa
luentotilaisuudessa. Kaikki ryhmät eivät siis esitä työtään luentoanalyysien
purkutilaisuudessa ja analyysien arvostelu perustuu ryhmän tuottaman kirjallisen
materiaaliin vertaisarviointiin (Luentoanalyysin vertaisarviointiohje).
Ryhmän työn tuloksena saadaan siis luentoanalyysistä luentomateriaalia
kriittisesti avartava uusi, samanaiheinen esitys sekä esityksen miellekartta
(tulos 2:lta kokouskerralta).
Jokaista ryhmää varten luodaan Optimaan vain ryhmän jäsenille näkyvä
ryhmätyö-kansio, jonka avulla ryhmän jäsenet voivat halutessaan muun muassa
jakaa dokumentteja (esim. ryhmän luentopäiväkirjat) ryhmän kesken. Huom.
kukin opiskelija laatii luentopäiväkirjansa itsenäisesti. Tarkemmat ohjeet
ryhmäkansioiden käyttöön löytyvät Optimasta.
Päivitetty 17.9.2007 JVa