|
|||||||
|
MITÄ
SE ON?
|
Human Factors in Telecommunications tutkimusalana kartoittaa ja soveltaa informaatiota ihmisen käytöksestä, kyvyistä, rajoituksista ja muista ominaisuuksista työkalujen, koneiden, järjestelmien, työn ja ympäristön tuottavaan, turvalliseen, miellyttävään ja tehokkaaseen käyttöön.
Erityisesti tutkimus
keskittyy ihmisten viestintään ja työskentelyyn erilaisia
viestintävälineitä ja palveluita hyväksi käyttäen
tavallisista puhelimista videoneuvotteluihin. Lisäksi tutkitaan välineiden
ja palveluiden käytön oppimista.
Tutkimusaiheet kattavat mm. seuraavia aiheita:
käytettävyys
ja käyttöliittymät
tietoliikennepalveluiden yhteyden laatu
tietoliikennepalveluiden sovellus ja käyttö oppimisessa ja erilaisissa
työympäristöissä
tietoliikennepalvelut erityisryhmille
uusien tietoliikennepalveluiden käyttäjäkeskeinen suunnittelu
Taustalla oleva tieteenala, Human factors, on poikkitieteellinen ala,
joka hyödyntää mm. psykologian, sosiologian, kansantieteen,
koulutus-, työ-, ja yrityspsykologian ja viestinnän tietämystä.
Näytteitä saman aiheen tutkimuksista muualla maailmasta löytyy joka toinen vuosi pidettävän Human Factors in Telecommunications konferenssin kotisivuilta.
Päivitetty 29.8.2005 MHy